בז"ן חיפה תרכוש 70 תחנות דלק מדור-אלון תמורת 51.4 מיליון דולר

העיסקה מותנית באישור המיזוג בין דור-אלון וסונול וקבלת אישור מהממונה על ההגבלים העיסקיים

בז"ן חיפה תרכוש 70 תחנות דלק מחברת דור-אלון תמורת 51.4 מיליון דולר. העיסקה מותנית באישור המיזוג בין דור-אלון וסונול על-ידי בית המשפט העליון וכן בקבלת אישור מהממונה על ההגבלים העיסקיים, רונית קן.

דור-אלון ובז"ן חיפה גיבשו באחרונה עיסקה לפיה תרכוש בז"ן 70 תחנות דלק עם אופציה לרכישה של 10 תחנות נוספות. בז"ן תרכוש את התחנות של סונול. מחיר העיסקה נקבע על-פי שווי עיסקת המיזוג בין דור-אלון לסונול.

גורמים במשק האנרגיה אומרים היום (ד'), כי העיסקה עשויה לפשט ולגרום לאישור מיזוג החברות ולאפשר את התמודדותן על בז"ן אשדוד. לטענתם, שליש מסונול יימכר לבז"ן, כך שהחברה הממוזגת לא תהיה גדולה כ"כ.

בית הדין להגבלים עיסקיים, שאישר את המיזוג, קבע בין היתר, כי החברה הממוזגת לא תוכל להתמודד במכרז לקניית בז"ן אשדוד. פז, שמחזיקה 33% מתחנות הדלק בארץ, מתמודדת על המכרז ולכן הערכות הן שלא תהיה אפשרות לפסול את החברה הממוזגת, שתהיה זהה בגודלה לפז.

במקביל, עיסקה זו תאפשר לדור-אלון וסונול להגדיל את התחרות בין המתמודדות במכרז, דבר שיביא לעליית מחיר העיסקה. כיום, מתמודדות על רכישת בז"ן אשדוד חמש חברות: סונול של משפחת בורוביץ', דור-אלון של דודי וייסמן, פז של צדיק בינו, דלק של יצחק תשובה, ורוסנפט בשיתוף מפל, של בן-זקן.

חברת אמפל של יוסי מימן הודיעה לאחרונה כי לא תתמודד במכרז, עקב קשיים של הממונה על ההגבלים העסקיים, בנוגע להיותו גם ספק גז דרך חברת EMG. גורמים בענף חששו שקבוצות נוספות יפרשו מהמכרז בשל מיגבלות רגולטיביות. הערכות היו, כי לשלב ההצעות הכספיות יגיעו לכל היותר רק שתי קבוצות.

עיסקה בין בז"ן לדור-אלון, מבטיחה קיומן של לפחות שתי קבוצות דומיננטיות וחזקות, קבוצת פז ודור-אלון וסונול.

יו"ר בז"ן, אוהד מראני, אמר כי: "ההסכם שגובש תואם את חזון החברה להקמת תשלובת אנרגיה. עיסקה זו מקטינה את חשיפתה של בז"ן לתנודתיות הרבה במשק האנרגיה".

מראני הוסיף, כי ביצוע העיסקה צפוי להגדיל את מספר המתמודדים על רכישת בית הזיקוק באשדוד ולהעלות את רף המחיר.

מנכ"ל בז"ן, ישר בן-מרדכי אמר, כי לאחר מכירת בז"ן אשדוד תגבר התחרות במקטע השיווק והזיקוק, ולכן ישנה חשיבות לכך שלבז"ן יהיו אלטרנטיבות לשיווק מוצרי הדלק באופן עצמאי בשוק המקומי.

העיסקה מהווה הזדמנות לרכישת מספר גדול של תחנות ציבוריות בפריסה ארצית, אמר.

רשות החברות מסרה כי למדה על העיסקה רק היום. הרשות תבחן את פרטי ותנאי העיסקה בקרוב. לדבריה, אישורים יינתנו אם הדבר אינו פוגע באינטרסים של המדינה.