משרד התשתיות משקיע רק 3 מיליון שקל בעידוד החיסכון בחשמל

המשרד נותן מענק בסך 30% ללקוחות שמתקינים מערכות חוסכות אנרגיה; התמריץ לא מצליח להביא לחיסכון משמעותי ברמה הלאומית

חברת החשמל הזהירה באחרונה, לקראת הקיץ, כי לא תעמוד בביקושים לחשמל. ייתכן שאזהרה זו היא בבחינת מניפולציה של ועדי העובדים במסגרת מאבקם לביטול הרפורמה המבנית המתוכננת.

יחד עם זאת, גם אם מדובר באיום ממשי, מתברר שעוד לפני שרצים ומקימים עוד תחנות כוח, יש כבר היום פתרונות לשימור אנרגיה ולחיסכון, שיכולים לתרום תרומה משמעותית להפחתת הביקושים ולהתייעלות. במשרד התשתיות מעריכים, כי מהלכים לשימור אנרגיה עשויים להפחית את צריכת החשמל ב-20%.

היעד הרשמי של משרד התשתיות הוא חיסכון שנתי של 1.5% מסך הצריכה - חיסכון של 120 מגה-וואט. העמדה הרשמית של משרד התשתיות היא, כי קידום פרויקטים בתחום שימור האנרגיה הוא צעד מחויב מציאות. לדברי גורמים במשרד, שימור אנרגיה יחסוך למשק מאות מיליוני שקלים בשנה, ויחסוך את הצורך בהקמת תחנות כוח נוספות עם בעיות זיהום האוויר והיקפי הקרקע הגדולים הדרושים.

הביקורת נגד משרד התשתיות היא שנעשה מעט מדי. התקציב המופנה לשימור אנרגיה הוא 3 מיליון שקל בלבד. מתקציב זה מעניק המשרד מענק בסך 30% ללקוחות שמתקינים מערכות חוסכות אנרגיה. ההשקעה והתמריץ לא מצליחים לייצר מאסה שמביאה לחיסכון משמעותי ברמה הלאומית.

כיום ישנם רק 14 ספקים של מערכות ושירותים בתחום שימור האנרגיה. החברות מוכרות על-ידי משרד התשתיות, ומקבלות מענקים עבור פרויקטים שהן מקדמות בתחום. יחד עם זאת ישנה טענה בקרב כל הגורמים העוסקים בדבר, כי הממשלה אינה עושה די כדי לעודד צרכנים כבדים לרכוש טכנולוגיות של שימור אנרגיה. אחד הפתרונות המוצעים בשוק הוא טכנולוגיה המכונה היי סייב (HY SAVE), המאפשרת חיסכון במערכות מיזוג אוויר וקירור גדולות.

מנכ"ל חברת סמארט פתרונות אנרגיה, משה אביחי, המשווקת את הטכנולוגיה, מציין, כי בעונת הקיץ מתקני הקירור ומיזוג האוויר משפיעים על 45% מתצרוכת משק האנרגיה בישראל. לדברי אביחי, סמארט מספקת שירות לרשת הריבוע הכחול ושופרסל. ההוצאה על החשמל בריבוע הכחול מסתכמת ב-100 מיליון שקל לשנה, ובשופרסל (כולל הקלאבמקרט) 150 מיליון שקל, כאשר 75% מההוצאה היא על חשמל לקירור. לדבריו, המערכת מצליחה לחסוך 150 אלף שקל בשנה לכל סניף.

לדברי אביחי: "המדינה עושה מעט מדי. מערכות חוסכות אנרגיה הן בעלות חשיבות ברמה הלאומית".

גורמים בענף האנרגיה מציינים, כי משרד התשתיות לא עושה די בכל נושא קידום פרויקטי שימור אנרגיה, אך נעתר בקלות לבקשת חברת החשמל להקים עוד תחנות כוח ולהגדיל את התלות.

פרויקטים רבים המיועדים לחסוך באנרגיה בעולם, נעשים באמצעות חוזה תגמול מותנה הוצאות. על-פי שיטה זו, העסקים מזמינים חברות להן המומחיות בהתייעלות אנרגטית, במימון עצמי, והן מתוגמלת בהתאם לחיסכון שהשיגו.