אברמוביץ במו"מ לרכישת חב' פלדה רוסית

האיש העשיר ביותר ברוסיה ובעליו של מועדון הכדורגל האנגלי צ'לסי, מנהל מו"מ לרכישת אחזקה בחברת הפלדה הגדולה ברוסיה, אבראז (Evraz)

רומאן אברמוביץ, האיש העשיר ביותר ברוסיה ובעליו של מועדון הכדורגל האנגלי צ'לסי, מנהל מו"מ לרכישת אחזקה בחברת הפלדה הגדולה ברוסיה, אבראז (Evraz), אישר הבוקר (ב') גורם בחברה זו, שמניותיה (ה-ADRs) נסחרות גם בניו יורק.

מקורות אחרים והתקשורת הרוסית דיווחו שמדובר על אחזקה של 40% שעשויה להחליף ידיים במחיר של כ-3 מיליארד דולר, והכרזה עליה עשויה להתפרסם כבר השבוע. המקור באבראז שאישר את הדברים לרויטרס ביקש לשמור על עילום שמו, ולא מסר פרטים נוספים.

"דברים גדולים יכולים להתרחש השבוע", מסר מקור אחר, "והעסקה הזו יכולה להיות בהיקף של כ-40%".

על-פי המקורות, בעלי השליטה הנוכחיים באבראז, אלכסמדר אברמוב ואלכסנדר פרולוב, עשויים למכור חלק ממניותיהם לאברמוביץ. העיתון המוסקבאי וודומוסטי דיווח שאברמוביץ עשוי לרכוש גם אחזקות פלדה ועופרות ברזל של המיליארדר אלישר אוסמנוב.

הידיעות על העסקאות שמתכנן אברמוביץ באות שלושה ימים בלבד אחרי שענקית הפלדה ארסלור מלוקסמבורג, חברת הפלדה מס' 2 בעולם כיום, הודיעה על הסכמתה לרכוש את חברת הפלדה הרוסית סברסטאל, בעסקה שתיצור את חברת הפלדה הגדולה בעולם, ותסכל את תוכניתה של החברה מס' 1 כיום, מיטאל סטיל, להתמזג עם ארסלור (ראו ידיעה נפרדת).

העיתון וודומוסטי דיווח שאברמוביץ הציע לאלכסנדר אברמוב, שמחזיק ב-59% מאבראז, למכור לו את מניותיו כבר בשנה שעברה. אלכסנדר פרולוב, שותפו של אברמוב, מחזיק בכ-28% מאבראז.

בראיון עם רויטרס ביום שישי האחרון, אמר אברמוב שעסקת ארסלור-סברסטאל תזרז את הקונסולידציה בתעשיית הפלדה הרוסית בשתי דרכים: חברות מקומיות יתמזגו וחברות רוסיות ימשיכו להתרחב אל מחוץ לרוסיה.

אברמוביץ אינו גורם חדש בתעשיית המתכות הרוסית. הוא צבר נכסי אלומיניום תחת קורת הגג של חברת אחזקות שנקראה רוס-אל לפני שמכר את חלקו לשותפו אולג דריפסקה (מהאוליגרכים הגדולים הבודדים ברוסיה שאינם יהודים) ב-2004.

אברמוביץ, שמדורג על ידי המגזין פורבס כאיש ה-11 בעושרו בעולם עם 18.2 מיליארד דולר, מכר בשנה שעברה את אחזקתו בחברת הנפט סיבנפט, 72%, למונופול הגז הרוסי גזפרום בעסקה בהיקף שעלה על 13 מיליארד דולר. להערכת אנליסטים, אחרי העסקה הזו החזיק אברמוביץ בנכסים נזילים בסך שעלה על 10 מיליארד דולר.

אברמוביץ: והקרמלין

רומאן אברמוביץ נחשב כיום לאוליגרך הבלתי מעורער של האוליגרכים (המתעשרים החדשים שרכשו את נכסי המדינה הסובייטית לשעבר) ברוסיה. הבעלים בן ה-39 של מועדון צ'לסי בליגה הבכירה באנגליה נחשב אמנם לגדול עשירי רוסיה, אך הוא מבלה את זמנו בעיקר בבריטניה, שבה הוא מתגורר חליפות בבית בבלגרוויה בלונדון, בדירה בנייטסברידג' ובאחוזה כפרית בססקס.

אברמוביץ, שדווקא אינו אוהב תקשורת, נשוי עם חמישה ילדים ונוהג לפקוד את רוסיה כמה פעמים בשנה, כדי למלא את חובותיו כמושל של מחוז קטן בסיביר. הדעה הכללית היא שיחסיו עם הנשיא ולדימיר פוטין הם טובים (בניגוד, למשל, ליחסיו של בוריס ברזובסקי, ממליכו של בוריס ילצין, הנשיא לשעבר, עם הקרמלין), אך הרוסים מלאים תרעומת על כך שהונו וזמנו מושקעים בעיקר בבריטניה.

אברמוביץ עשה את המיליארדים שלו (18.2 מיליארד דולר) לפי התחשיב האחרון של פורבס, באנרגיה של שנות ה-90 ברוסיה, כאשר מרבית התעשייה הסובייטית הופרטה לאוליגרכים בפרוטות. במקרה שלו, הוא רכש נכסי נפט ואלומיניום. בשנה שעברה נמכר היהלום בכתר נכסים, חברת הנפט סיבנפט, לגזפרום הנשלטת על-ידי הקרמלין תמורת 13 מיליארד דולר, העסקה התאגידית הגדולה בהיסטוריה הרוסית. אברמוביץ הוא גם הבעלים הגאה של שלוש יאכטות מודרניות ושל מטוס פרטי.