חברות מועצת הביטחון של האו"ם הסכימו על הצעה לאיראן: הטבות או סנקציות

שרת החוץ הבריטית, מרגרט בקט: אנו קוראים לאיראן לשקול ברצינות ובאופן חיובי את הצעותינו, שעשויות לתרום לה רבות

שרי החוץ של חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה הגיעו בערב יום חמישי להסכמה על חבילת התמריצים הדיפלומטים והכלכליים שתוצע לאיראן בתמורה לויתור על העשרת האורניום שלה, ועל הסנקציות שיוטלו עליה במידה ותתמיד בסירובה לשתף פעולה ותמשיך בתכנית הגרעין שלה.

"אני שמחה לבשר שהגענו להסכמה על כמה הצעות שונות ומרחיקות לכת שיהוו בסיס למגעים עם איראן, ושאני מאמינה כי יאפשרו לאיראן למצוא פיתרון באמצעות משא ומתן המבוסס על שיתוף פעולה. אנו קוראים לאיראן לשקול ברצינות ובאופן חיובי את הצעותינו, שעשויות לתרום לה רבות", אמרה שרת החוץ הבריטית, מרגרט בקט, שדיווחה על פריצת הדרך בתום פגישתם של נציגי חמש חברותיה הקבועות של מועצת הביטחון: רוסיה, ארה"ב, סין , צרפת ובריטניה, גרמניה והממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, חוויאר סולאנה, בוינה. בעבר, התנגדו רוסיה וסין, בעלות בריתה של איראן, להטלת סנקציות על הרפובליקה המוסלמית.

"אנו מוכנים לחדש את המגעים, במידה ואיראן תשעה את כל פעילויות הגרעין הקשורות לעיבוד והעשרת אורניום, כפי שדרשה ממנה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ובתמורה נהיה מוכנים גם להשעות את העיסוק בעניינה במועצת הביטחון", אמרה בקט, שהוסיפה כי בנוסף לכך, הסכימו המעצמות על כך ש"אם איראן תחליט לא לשתף פעולה ולהצטרף למשא ומתן, צעדים נוספים נגדה יינקטו במועצת הביטחון".

ביום חמישי, קיים בוש שיחות טלפון עם נשיא סין, הו ג'ינטאו, ועם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ולאחר השיחות סיפר לעיתונאים: "הכנו את הבסיס לתגובה בינלאומית יעילה, מתואמת ומלוכדת במועצת הביטחון".

"אנחנו מעוניינים לפתור את סוגיית הגרעין האיראני בדרך דיפלומטית. הצהרנו בפומבי כי אנחנו מוכנים להצטרף לשולחן המשא ומתן, אם תוכיח איראן כי היא השעתה את תכנית הגרעין שלה. שוחתתי עם נשיא רוסיה, הסברתי את עמדתי והבהרתי כי הבחירה נמצאת כעת בידי האיראנים. אם הם יאזינו לעולם, יש על מה לדבר. אם לא, אנחנו מצפים שהרוסים יתמכו במועצת הביטחון. קיבלתי תשובה חיובית בעניין מהנשיא פוטין, שאמר כי הוא מבין את האסטרטגיה שלנו והוא מסכים עם רצוננו לפתור את הבעיה באופן דיפלומטי", אמר בוש.

הוא הוסיף כי שוחח גם עם נשיא סין, והסביר לו ש"עכשיו צריכים האיראנים לקבל החלטה. אם הם יבחרו שלא לשתף פעולה, הכנו את הבסיס לתגובה בינלאומית יעילה. נשיא סין הבין את האסטרטגיה שלנו, ובכל השיחות שלי עד כה הובעה ההסכמה החד משמעית כי אסור לאפשר לאיראנים להשיג נשק גרעיני".