חשד: רש"ת לא מנעה עבירות של ממ"ן ופגעה בתחרות בענף המטענים

לפי תכתובות רשמיות, רש"ת ידעה על בנייה בלתי חוקית של ממ"ן בנתב"ג, ולא עצרה אותה

רשות שדות התעופה (רש"ת) היתה ערה לבנייה הבלתי חוקית של ממ"ן בנתב"ג, אך לא נקטה צעדים לעצירתה, ופגעה בתחרות בענף המטענים. כך מסתמן מתכתובות רשמיות בין רש"ת לגורמים שונים, שהגיעו לידי "גלובס".

ממ"ן, המפעילה את מסוף המטענים הכלליים בנתב"ג, החלה לאחרונה להפעיל מסוף לאחסנת מטענים חקלאיים, בניגוד להסכם עם המדינה ולמכרז שנכנס לתוקף בינואר 2005, לפיו אשדוד בונדד היא המפעילה הבלעדית של המסוף.

ממ"ן הכשירה 140 מחסני קירור לתוצרת חקלאית עבור אגרקסקו, במחירים נמוכים משל אשדוד בונדד, בשל יכולתה לספוג את העלויות וכי דמי הזיכיון שלה נמוכים משמעותית משל אשדוד בונדד. בממ"ן טוענים, כי המחסנים המקוררים מיועדים לתרופות ולציוד מתכלה בלבד, שעליו אין כל איסור.

אשדוד בונדד פנתה מספר פעמים לרש"ת, בטענה שמדובר בפגיעה קשה בתחרות. לפי התכתובות, כבר במארס 2005 פנתה אשדוד בונדד לרש"ת, באמצעות עו"ד יצחק סימון, והתריעה על שטחי הקירור שמוסיפה ממ"ן לאחסון חקלאי. היא התריעה גם על מתקן קירור שבונה אגרקסקו בצמוד לנתב"ג.

"במועד מתן ההצעה למכרז המסוף בקירור, היה ברור שאין מסוף בקירור נוסף בנתב"ג", נאמר. "מסוף כזה מתהווה בחשאי, בדלת האחורית, ללא היתר וללא מכרז".

הדלת האחורית, שעליה התריעו באשדוד בונדד לפני יותר משנה, הפכה גלויה גם לעיני רש"ת. במכתב מאפריל 2005 של רמ"ח הצלה וכיבוי ברש"ת, אריה כהן, למנכ"ל ממ"ן, אלי דלל, נכתב, כי "בסיור במתחם סככות האחסון של ממ"ן נמצא, כי בסככות שונות נבנים חדרי קירור ונעשה שינוי למבנה ללא היתר של רש"ת. יש להורות על הפסקת הבנייה הלא חוקית ועל הסדרת האישורים".

אחרי שבוע כתב גם הממונה על התפעול ברש"ת, זאב גלבר, לדלל, עם הוראה מפורשת להפסיק את עבודות הבנייה. אך ברש"ת בחרו להתעלם מההוראות ולהכחיש את הטענות. "מרשתנו לא בונה חדרי קירור בשטחי ממ"ן, לא בלא היתר ולא בכלל", כתב עו"ד מיכאל מאיר, המייצג את ממ"ן, במכתב לגלבר.

לפי המכתב האחרון שנשלח לממ"ן, מהמשנה ליועצת המשפטית ברש"ת, עו"ד רינה פאר, רש"ת מכירה בשינויים שביצעה ממ"ן בנתב"ג, ועליה לפעול לאישורם. עם זאת, הדגישה פאר, "אין באמור אישור לפעולה בניגוד לחוזה".

באשדוד בונדד טוענים, כי התנהלות רש"ת בפרשה תמוהה. "או שזו אוזלת יד הנובעת מלחצים של ממ"ן, או שמדובר ברשות מיותרת, אם אינה מסוגלת לאכוף את החוזים שלה", אמרו בחברה.

גם עמדת המדינה, לקראת דיון היום (ב') בבג"צ, אינה חד משמעית. עו"ד אורית קורן, נציגת המדינה, טוענת שממ"ן לא מפעילה מסוף חקלאי, אך מביאה טענות סותרות, המצדדת בעידוד התחרות.

אשדוד בונדד חדלה להאמין כי רשויות המדינה יאכפו את הסדרי המכרזים, ודרשה מבג"צ לאפשר גם לה להפעיל מטענים כלליים, מלבד חקלאיים, או להורות לממ"ן לחדול מלהפעיל שטחי קירור למטענים חקלאיים.

לדברי דלל, טענות רש"ת נובעות מיחסיה הטובים עם אשדוד בונדד. "רש"ת תומכת באשדוד בונדד ועושה את מלאכתה". דלל טוען, כי מחסני הקירור שהכשירה ממ"ן מיועדים לאחסנת תרופות בלבד, וכי אין בכך הפרת ההסכם עם המדינה. עם זאת, דלל לא הכחיש סיוע לאגרקסקו: "אשדוד בונדד גירשו את הלקוח הגדול ביותר שהיה להם, ואנחנו נותנים להם שירות עכשיו".

רש"ת מסרה: "מאחר שהנושא מצוי בהליכים משפטיים, תטען הרשות את טענותיה לפני הערכאות שבהן הוא מתנהל".