"משרד הבטחון אחראי לתחרות הפרועה בין התעשיות הביטחוניות" "נוקט מדיניות שגויה בטיפוח תחרות שגורמת נזק כבד לצה"ל ולייצוא

"משרד הביטחון אחראי לתחרות הפרועה בין התעשיות הביטחוניות בישראל, ומונע את מיזוגן באמצעות כוחות השוק". כך טוען תא"ל עוזי רוזן. "אני ועמיתיי באלביט-מערכות, אלוף (מיל') גדעון שפר, קיימנו שיחות ארוכות על שיתוף-פעולה בין החברות, ויכולנו להגיע להסכם. אבל משהב"ט, בשל מצוקה תקציבית, מעודד תחרות בין תע"א לרפאל או בינה לאלביט.

רוזן, טייס-קרב שפיקד בעבר על בסיסי תל-נוף וחצרים, שימש בתפקידו האחרון במערכת הביטחון כעוזר שר הביטחון וראש האגף לאמצעים מיוחדים במשרד הביטחון. לטענתו, המשרד נוקט מדיניות שגויה בטיפוח התחרות בין התעשיות הביטחוניות הישראליות, שגורמת נזק כבד לצה"ל.

רוזן מביא לדוגמה את מכרז מפקדת-זרוע-היבשה (מז"י) להצטיידות במטוס-ללא-טייס (מל"ט) טקטי. "התחרות עוברת את הגבול והמוצרים אינם מסופקים באיכות שהובטחה. במקום לגרום לתחרות, מז"י הייתה צריכה לעודד שת"פ בין התעשיות, וכך להשיג מערכת מבצעית במחירים ובלוח-זמן סבירים. התחרות תעכב את ההצטיידות במל"ט במספר שנים".

לטענתו, התחרות בין התעשיות הביטחוניות על כל מכרז לצה"ל, גורמת נזק כבד לייצוא הביטחוני. במקום זאת, יכלו החברות להקים מיזם משותף לפיתוח מערכות נשק לצה"ל, שהיה גם בסיס לפעילות משותפת בחו"ל. שחרור הבלמים והחסמים של משרד הביטחון ייתן לכוחות השוק לעשות את העבודה.

לדברי רוזן, התעשיות הביטחוניות הן העסק הכי משתלם במדינה. כל דולר שמשהב"ט רוכש, שווה ליותר מ-4 דולרים ייצוא ביטחוני. שחרור המגבלות יגדיל את הייצוא ב-20%-30% בשנה, שהם כמיליארד דולר. מזה חלקה של תע"א בהגדלת היצוא יהיה כחצי מיליארד דולר. "