היועץ המשפטי של משרד התמ"ת אוסר על העברת חומר על חברות שעוברות על חוקי העבודה למשרד המשפטים

יורי שטרן: "הממשלה לא רק מתרשלת באכיפת חוקי העבודה, היא גם העבריינית הגדולה ביותר על חוקי העבודה בהיותה המעסיק הגדול ביותר"

היועץ המשפטי של משרד התמ"ת אוסר על עובדי משרדו להעביר למשרד המשפטים חומר על חברות שעוברות על חוקי העבודה. את דבר האיסור חשף אתמול (ב') בכיר במשרד התמ"ת, אלי פז, בוועדה לביקורת המדינה בדיון על הפרת זכויות העובדים וחוקי העבודה בחברות השמירה.

פז אמר, כי ראוי להעמיד לרשות הוועדה לרישוי חברות השמירה במשרד המשפטים את כל המידע המצוי במשרד התמ"ת לגבי החברות במסגרת הליכי הרישוי, וגם למנות לוועדה נציג של המשרד, אבל ידיו כבולות באיסור שהטיל עליו היועץ המשפטי של המשרד.

"הממשלה לא רק מתרשלת באכיפת חוקי העבודה, היא גם העבריינית הגדולה ביותר על חוקי העבודה בהיותה המעסיק הגדול ביותר", אמר היו"ר ח"כ יורי שטרן (ישראל ביתנו). הוא ביקש חוות דעת ממבקר המדינה על התנהלות חברות השמירה לגבי זכויות המאבטחים.

הדיון נקבע בעקבות תביעות שהוגשו נגד חברת "השמירה". שטרן אמר כי הוגשו "מאות תביעות על הפרת חובותיה כלפי העובדים", וכי הוועדה לרישוי במשרד המשפטים לא ממלאת את תפקידה בכך שחידשה את רשיון החברה. "המדינה לא ממצה את הדין עם המעסיקים העבריינים", אמר שטרן.

חבר הוועדה, צבי גיל, הגיב שההתייחסות לחומר שהוגש נגד החברה נעשתה בכובד ראש. החברה נדרשה להגיב אחרת לא יחדשו את רשיונה. נעשה שימוש למנכ"ל ונערכו 2 דיונים בטרם הוחלט לחדש את הרשיון. "הוועדה לא עוסקת בחקירות", השלים השופט צבי ניב, יו"ר ועדת הרישוי, והעביר את סוגיית קבלת המידע ליועץ המשפטי לממשלה.

מזכירת איגוד השמירה בהסתדרות, סימה רמתי, התנגדה לפסילת הרשיון שניתן לחברת "השמירה". היא אמרה כי פסילת הרשיון תגרום לפיטורי 10 אלפים עובדים וראוי לחפש פתרונות אחרים, ל"סף מחיר שהחברה תהיה חייבת לעמוד בו".

שטרן הגיב: "חברות עברייניות לא יכולות להישאר בשוק. ההסתדרות צריכה למצוא את הפתרון שיאזן בין ההגנה על זכויות העובדים לסנקציה של שלילת הרשיון". הוא דרש ממשרד המשפטים לכנס את ועדת הרישוי לדון מחדש במתן הרשיון.

ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) טענה לעומתו כי "שלילת רשיון מחברה עבריינית לא רק מומלצת אלא נדרשת, ויש להחמיר את הסנקציות. חוסר הדיווח על חברות עברייניות הוא מסר בקריצת עין. גם בכנסת יש העסקה נצלנית של עובדי קבלן ואני הולכת לטפל בזה".

הוועדה קראה למשרד התמ"ת להעביר את המידע על החברות העברייניות לוועדת הרישוי.