מגמות מתערוכת רקס 2006:עד שנהפוך למדינה סולארית - כדאי פשוט לחסוך בחשמל

מדובר באבסורד מאין כמוהו. אנחנו חיים במדינת שמש, מייצאים טכנולוגיות של אנרגיה חלופית, וממשיכים להאיר את הבתים באמצעות חשמל קונבנציונאלי יקר ומזהם. ללא ספק מצב מעוות, לצד העלייה החדה במחירי הדלק.

בתערוכת רקס 2006 לחשמל שהתקיימה באחרונה בתל-אביב הסתמנה מגמה שתופסת תאוצה, והיא פיתוח טכנולוגיות של חיסכון בחשמל. עד שנקרר ונחמם כולנו את הבתים שלנו באמצעות קולטי שמש ונתדלק בדלק חלופי נקי, מוטב לפחות שנשתמש באמצעים שמפחיתים את כמות החשמל הנדרשת. חיסכון בחשמל משמעותו היא פחות זיהום ועלויות מופחתות - נחמה קלה בדרך להפיכת משק האנרגיה ליעיל באמת.

סימנס ישראל, למשל, הציגה בתערוכה מערכות שמאפשרות הקטנה דרמטית של תצרוכת החשמל במפעלים, בשיעור של 40%, בתחום שנקרא DrivenMotion - מערכות הנעה. וסת כזה של סימנס בהספקים גדולים יעלה בין עשרות אלפי למאות אלפי אירו, תלוי בגודל המנועים, וההשקעה צפויה להחזיר את עצמה באמצעות החיסכון באנרגיה, בתוך שלוש שנים.

דוגמה מעניינת נוספת מספקת הזרוע הישראלית של ג'נרל אלקטריק (ג'נרל מהנדסים), המשווקת בארץ זה שנתיים, בעיקר בבתי מלון, מערכות חכמות שיודעות לזהות באמצעות חיישנים חדרים ריקים ולכבות אורות ומזגנים. בג'נרל מהנדסים מעריכים את שיעור החיסכון שמושג באמצעות המערכות הללו ב-20% ויותר, ואומרים שהמערכות האלה "מחזירות את עצמן" מהר מאוד.

יש גם חברות שפועלות בתחומי האנרגיה החלופית פר-סה, אבל הן כמעט שאינן פועלות בארץ. בתערוכה נכחו הדוכנים של חברת אלספק המייצרת, בין היתר, טכנולוגיה לטורבינות רוח, וכן הדוכנים של חברת אינטרדן וחברת סולארפאוור שמספקת מערכות לקליטת אנרגיה סולארית. סולארפאוור הייתה גם זו שמוצריה הוצגו בקמפיין האנרגיה הסולארית של הארגונים הירוקים בכנסת בשבוע שעבר, מהסיבה הפשוטה שמדובר במוצרים מודולאריים וקלים לנשיאה.