ניצחון לבנק יהב: ביהמ"ש ביטל את המכרז למתן שירותים פיננסיים לעובדי מדינה

קיבל את טענת יהב, לפיה נשללה ממנו זכות השימוע * קבע עם זאת כי יש לקיים מכרז חדש לאחר מתן זכות השימוע ליהב

מכה לחשב הכללי ירון זליכה: יום לפני המועד האחרון להגשת הצעות במכרז למתן שירותים פיננסיים לעובדי מדינה, קבעה נשיאת בית-המשפט המחוזי בירושלים, מוסיה ארד, כי התנהלות האוצר בתהליך הוצאת המכרז פגומה וכי המכרז יבוטל. בכך קיבל בית-המשפט את עתירת בנק יהב כי המכרז מהווה הפרת חוזה בין המדינה לבנק.

עם זאת קבעה השופטת ארד, כי לאחר עריכת שימוע לבנק יהב "בלב פתוח ובנפש חפצה", יכול האוצר לפרסם שוב את המכרז. לדבריה, "לבנק יהב אין זכות חוזית כי המדינה לא תצא למכרז אלא תמשיך להתקשר איתו. דווקא ביציאה למכרז תיתכן תועלת ציבורית רבה, ותוצאה שלפיה ייאסר על המדינה לצאת למכרז לשנתיים נוספות אינה רצויה".

הבנק טען, כי הוא מחזיק באופציה לשנתיים נוספות בהסכם הנוכחי למתן שירותים פיננסיים. עוד טען הבנק כי פרסום המכרז יפגע קשות בציבור עובדי המדינה כמגזר ייעודי בעל צרכים מיוחדים. לבנק יהב 128 אלף לקוחות, 90 אלף מהם עובדי מדינה וגמלאיה, והבנק טען כי המכרז יפגע בעסקיו. הבנק יוצג בידי עו"ד יאיר שילה ממשרד קמחי.

לדברי ארד, "באוצר קיבלו את ההחלטה לצאת במכרז עוד בנובמבר 2005 מבלי לשמוע את טיעוני הבנק ומבלי להודיע לו על כך. רק במארס, כשבועיים לפני פרסום המכרז ובעקבות פניית הבנק, הודיע האוצר לבנק על כוונתו. בנסיבות אלה המסקנה היא כי יש להורות על ביטול ההחלטה לפרסם מכרז".

ארד תקפה את התנהלות האוצר במילים חריפות. "במקום שבו הופרה חובת השימוע, יש להורות על ביטול ההחלטה. מתן תוקף בדיעבד להחלטה שנתקבלה בלא שימוע, מהנימוק שגם אם היה נערך שימוע לא היה בכך כדי לשנות את ההחלטה, עלול לעקר מתוכן את חובת השימוע".

בתגובה אמר יו"ר בנק יהב, מיקי צולר, כי פסק הדין מדבר בעד עצמו. "החשב הכללי סירב להגיע לפשרה ובית-המשפט פסק לטובתנו. מדובר בתהליך שנעשה משיקולים זרים, תהליך פגום מלכתחילה. זה הישג גדול לבנק, ובדיוק מה שביקשנו בהתחלה". ממשרד החשב הכללי לא נמסרה תגובה.

במארס החליט זליכה לצאת למכרז למתן שירותי הלוואות, משיכת יתר ושירותים בנקאיים ל-150 אלף עובדי מדינה ובני משפחותיהם. שירותים אלה ניתנים כיום בלעדית בבנק יהב. דו"ח מבקר המדינה האחרון מתח ביקורת על הבלעדיות, ובעיקר על ההחלטה לבחור בבנק כספק השירותים ללא מכרז.

זליכה החליט לצאת למכרז ולא להאריך את הסכם האופציה, אף שבידי האוצר אופציה להארכה בשנתיים נוספות, כאמור עד סוף 2008. המכרז הוא לחמש שנים עם אופציה לשנתיים נוספות, והזוכה בו יתחיל לתת הלוואות ב-1 בינואר 2007.

בנק יהב נמצא בבעלות משותפת של בנק הפועלים (50%), מדינת ישראל (25%) והסתדרות עובדי המדינה (25%). האחרונים מחזיקים בבנק דרך החברה למפעלי כלכלה ותרבות לעובדי המדינה. מנכ"ל בנק יהב הוא דוד בן-דוד. יו"ר הבנק צולר הוא מאנשיו של שר האוצר אברהם הירשזון, מקורבו של ראש הממשלה אהוד אולמרט.