ב-1999 רכשה אינטל את DSPC ב-1.6 מיליארד דולר במזומן; עכשיו היא מוכרת אותה בפחות מ-600 מיליון דולר

אינטל מבצעת את המכירה על מנת להתמקד בעיסוק המרכזי שלה שהוא ארכיטקטורת שבבים עבור התקני מחשוב

לאחר 7 שנים בהם פיתחה אינטל את תחום התקשורת הודיעה היום החברה כי תמכור את פעילות מעבדי התקשורת הסלולרית והיישומים שלה בישראל ובעולם. הרוכשת, מארוול , תשלם כ-600 מיליון דולר במזומן, וכן תיקח על עצמה חובות של הפעילות הנרכשת. לאינטל יש אופציה לקבל 100 מיליון דולר מתוך הסכום במניות מארוול. העסקה צפויה להיסגר בתוך ארבעה-חמישה חודשים.

הרכישה מגיעה לאחר שלפני שלושה שבועות התפרסמו שמועות על המהלך שמתכננת אינטל בעקבות בדיקה כוללת שביצעה ענקית השבבים. אז, הגיבה אינטל לדברים כי "החברה מבצעת בדיקה של כל פעילותה והיא עשויה לבצע מספר מהלכים לשיפור היעילות". על פי הודעת החברה, אינטל מבצעת את המכירה על מנת להתמקד בעיסוק המרכזי שלה שהוא ארכיטקטורת שבבים עבור התקני מחשוב.

חטיבת התקשורת של אינטל פיתחה ומכרה מעבדים עבור מכשירי כף יד, טלפונים חכמים וכן מכשירים מסוג PDA. הטכנולוגיות שרוכשת מארוול כוללות למשל גם את מעבד התקשורת "חרמון", שמפעיל את מכשיר הבלאקברי של RIM. הפעילות של אינטל בתחום מעבדי התקשורת כוללת את חברת DSPC הישראלית אשר נקנתה על ידי אינטל תמורת כ-1.6 מיליארד דולר בשנת 1999. DSPC עוסקת בפיתוח מעבדי אותות דיגיטאליים עבור תחום התקשורת הסלולרית והאלחוטית. כמו כן מכילה העסקה את המרכז באוסטין בארה"ב וכן מרכזים בשנגחאי, סין, ובמקומות נוספים.

הפסדים לאינטל בתחום התקשורת

אינטל סבלה בשנים האחרונות מהפסדים כבדים בתחום התקשורת. בשנת 2004, שהייתה השנה האחרונה בה פרסמה החברה את התוצאות מחולקות למגזרים, ספגה אינטל הפסד של כ-800 מיליון דולר מפעילות חטיבת התקשורת שלה, על הכנסות של כ-5 מיליארד דולר. סך הכל הוציאה אינטל בתקופה הבועה (1999-2000) כ-10 מיליארד דולר על פעילות בתחום התקשורת. כתוצאה מההפסדים במשך השנים האחרונות עשויה מארוול לרשום הוצאות גבוהות של מאות מיליוני דולרים אם לא מיליארדים על רכישת מו"פ בתהליך.

הרכישה של אינטל הייתה למעשה של כל הפעילות של אינטל בתחום מעבדי התקשורת וכוללת תשעה מרכזים ברחבי העולם. הפעילות כוללת את מרכזי הפיתוח, פיתוח המוצרים, תפעול ושיווק. על פי הודעת החברות, אינטל תמשיך להשתמש בקו המוצרים שמכרה עבור קווי המוצרים שלה בתחומי ההתקנים הניידים, בעוד מארוול תמצא מרכזי ייצור אחרים.

מצידה של מארוול מדובר בעסקה מבטיחה. החברה עוסקת בפיתוח של פתרונות בתחומי התקשורת והאחסון בעיקר לתשתיות תקשורת. עבור מארוול הרכישה של פעילות אינטל בתחום היא רכישת פעילות משלימה. לדבריו אליעז לביא, סגן נשיא במארוול ומנכ"ל מארוול סמיקונדקטור ישראל, כל עובדי DSPC (כ-500) צפויים להצטרף לקבוצת מארוול.

סך הכל כוללת פעילות התקשורת הסלולרית של אינטל כ-1,400 עובדים, מהם כאמור כ-500 בישראל. במארוול מעריכים כי רוב העובדים יעברו אליהם, וכאמור בישראל יעברו כולם לרוכשת. סך הכל זו הרכישה השלישית של מארוול שבאה לידי ביטוי בישראל. לפני מספר שנים רכשה החברה תמורת 2.7 מיליארד דולר את גלילאו שהפכה למארוול סמיקונדקטור. לאחר מכן רכשה ב-2003 את רד-לן תמורת 160 מיליון דולר. לאחר הרכישה הנוכחית יהיו למארוול ארבעה מרכזים בישראל: יוקנעם, לוד, רמת החייל ועכשיו גם פתח תקווה.

דדי פרלמוטר, סגן נשיא ומנכ"ל קבוצת הניידים של אינטל, מסביר את המחיר הנמוך ששולם עבור DSPC בכך ש"קשה להשוות את המחירים בימי הבועה העליזים לאלו של היום. חוץ מההבדל בתקופה יש עוד מרכיבים אחרים במחיר. צריך להביא בחשבון שאין מחיר ששולם ב-1999 ותקף היום".

פרלמוטר מסביר כי "אינטל קנתה את המוצרים כדי להיכנס לתחומי התקשורת הסלולרית ומחשבי כף היד, ולא הצלחנו כפי שציפינו". לדבריו, "המכירה הייתה עסקה טובה עבור אינטל ועבור מארוול".