מבוכה קשה שוררת היום בערוץ 10 סביב פרשת עודד דסאו והתוכנית "כרישים", שהיתה אמורה לעלות בהשתתפותו בעוד כשבועיים. דסאו נחקר ברשות לני"ע ושוחרר למעצר בית, מנכ"ל גולן, גיל פרס, הודיע על התפטרותו והפרשה, כך נראה, רק החלה.
את "הכרישים", שהיא גרסה ישראלית לתוכנית בשם Dragons ו-Den של ה-BBC, מפיקה חברת גיל הפקות של אסף גיל ("קצרים" ו"רוקדים עם כוכבים") בשיתוף עם המוסף הכלכלי של עיתון "הארץ", "דה מרקר", וערוץ 10. התוכנית היתה מיועדת לעלות לשידור ב-11 ביולי, בשעות הפריים של ימי ג', ולפנות לקהל איכותי, שמגלה עניין בנושאי יזמות וכלכלה.
כפי שנמסר מערוץ 10 בעבר, "לתוכנית נבחרו יזמים שינסו לשכנע את המיליונרים להשקיע במיזמים שלהם מאות אלפי דולרים. ששת המיליונרים, הקרויים הכרישים, הם בעלי הון המגיעים מסקטורים שונים של הזירה העסקית. מדי תוכנית שמונה יזמים ישראליים יתחרו זה מול זה בניסיון לשכנע את קבוצת המשקיעים בעלי ההון להשקיע סכומי כסף נכבדים מכספם האישי במיזמים שהם מעוניינים לקדם".
ששת בעלי ההון שתוכננו להשתתף בתוכנית הם ישראלה שטיר - יו"ר קבוצת שטיר, ג'קי בן-זקן - איש הנדל"ן, אביב צידון - בעליה של חברת BVR, ניר שרצקי - מנכ"ל משותף באיתוראן, זאב הולצמן - איש עסקים מתחום ההון-סיכון, ודסאו, שהוגדר בידי מפיקי התוכנית כ"יהלומן ואיש עסקים בתחום הנדל"ן".
כנהוג בתוכניות ריאליטי (ואולי שלא כידוע) התוכניות אינן משודרות בשידור חי אלא מצולמות מספר תוכנית מראש, תלוי בפורמט של התוכנית. גם כאן צולמו עד היום ארבעה-חמישה פרקים, לא כולל פרק פרומו אשר כבר שודר בשבת האחרונה. יתר ימי הצילום היו מתוכננים מתחילת יולי. בכל הפרקים משתתף דסאו.
לפי הערכת גורמים בשוק, עלות כל פרק מגיעה ל-60-70 אלף דולר, כולל הקמת סט מיוחד במועדון "אדום" בתל-אביב, צילומי חוץ, הפקה, צילום ועריכה. מנחה התוכנית הוא גיא זהר, מאנשי ערוץ 10, כך שנחסכה עלותו של טלנט חיצוני.
היום, שבועיים לפני העלייה באוויר, הסתבכותו החוקית של דסאו מערבת את חברת ההפקה, את ערוץ 10, ואת משתף הפעולה המרכזי, המוסף הכלכלי "דה מרקר". חשיפת הפרשה מעמידה בשאלה את מיצובו של דסאו כ"כריש" ואת האפשרות שהוא ישתתף בתוכנית טלוויזיה כמי שבוחן יזמים ומחליט אם להשקיע בהם את הונו, במיוחד כאשר פורמט התוכנית מבוסס על התחייבות חוזית של בעלי ההון המשתתפים כ"כרישים" לממש בפועל את ההשקעה במי שייבחר.
ההסתבכות גם מעמידה בשאלה את גורלו של החומר המצולם בהשתתפותו של דסאו ואת ההשקעה בהפקה שמגיעה לפי הערכה לכ-300 אלף דולר עד היום.
דסאו מסבך בפרשה זו גם את ערוץ 10, שמתקשה מאוד להתייצב על רמה אחידה של צפייה, ומקנה לו תדמית שלילית דווקא סביב תוכנית בעלת צביון כלכלי, שאמורה להיות כשרה ונקייה. העניין מחזק עוד את תחושת ה"נאחס" שאופפת את הערוץ.
גם עבור חברת ההפקות, דסאו אינו חדשות טובות. גיל הפקות הפיקה גם את "דה שואו", תוכנית כישרונות כושלת שעלתה בערוץ 10 בחורף האחרון וירדה מהאוויר במהירות. וזה קורה לה דווקא בשנה שנחשבת טובה מבחינתה עם הצלחת התוכניות שלה בערוץ 2 - "רוקדים עם כוכבים" ו"קצרים".
לא פחות בעייתית היא המעורבות של המוסף הכלכלי "דה מרקר", שהם משתפי הפעולה העיקריים בהפקת התוכנית ועושים זאת כתוכן שיווקי לכל דבר. באנר של התוכנית מופיע על גבי האתר של "דה מרקר" ובו מפורטת התוכנית, כללי ההשתתפות וטופס הצטרפות ליזמים. האתר אמור ללוות את התוכנית באופן שבועי, לסקר את היזמים ואת הכרישים.
זאת ועוד, מערכת "דה מרקר" היתה שותפה לבחירת הכרישים ולסקרינינג הכלכלי עליהם, כמו גם של היזמים. כך שלומי גולובינסקי, עורך שוק ההון של האתר "דה מרקר", אף תיאר בתוכנית הפרומו "מנקודת מבט מקצועית אובייקטיבית את סיפורו של כל אחד מהכרישים", לשון ההודעה לעיתונות.
עוד לפני ההסתבכות הנוכחית יש טעם לפגם גדול בשיתוף פעולה בין שני גופי תקשורת דעתניים וביקורתיים - ערוץ 10 ועיתון "הארץ". עיתון "הארץ" ו"דה מרקר" מסקרים בהרחבה את נושא המדיה, כולל ענף ההפקות וערוץ 10, ובמיוחד את פרשת התוכן השיווקי הגלוי והסמוי. ל"הארץ" יש עמדה מוצקה בנושא, הוא מתנגד לכך בתקיפות, כפי שזה בא לידי ביטוי במאמרים ובכתבות נרחבות.
יותר מכך, פרשת דסאו מעמידה בשאלה את המוניטין של "דה מרקר", שבחר דווקא בדסאו ששמעו יצא לפניו, ושורה של ידיעות על מעלליו הפיננסים כבר פורסמה בהרחבה גם ב"דה מרקר".
בערוץ 10 סירבו למסור את מהות הקשר העסקי שבין "דה מרקר" לתוכנית, אולם ברור כי כרוכה בו חשיפה לעיתון שהיא כמובן שוות כסף. בעניין זה, אגב, ממלא "דה מרקר" את חלקו, וידיעות על הסתבכותו של דסאו מופיעות בהרחבה במוסף הכלכלי, כמו בכל העיתונים, למעט אזכור שבולט בהיעדרו על הקשר שבין העיתון, דסאו והפקת התוכנית.
תגובת ערוץ 10: "אין בכוונת הערוץ להתייחס לפרשה בשלב זה. באשר לתוכנית עצמה, הצילומים לא מוקפאים. נקבעו ימי צילום לחודש יולי".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.