נציגי שכונות רכס הכרמל בחיפה הגיעו להסכמה על סלילת כבישי גישה

אחרי שנים של עומסי תנועה כבדים, בהן השכונה התנגדה לסלילת ציר ראשי דרכה; המסמך יועבר לעירייה

נציגי ועדים של שכונות ברכס הכרמל בחיפה ניסחו באחרונה מסמך הבנות ראשון בכל הנוגע לסלילת כבישי גישה שיחברו את שכונות רכס הכרמל לכביש החוף. ההסכמה הושגה בתווכו של יו"ר עמותת איחוד שכונות חיפה, ירון חנן.

בשנים האחרונות סובלים תושבי העיר מעומסי תנועה קשים מאוד, בשני כווני התנועה, במשך רוב שעות היום בשני הכבישים הראשיים המובילים מהכרמל אל כביש החוף: ציר פרויד ודרך הים.

בעבר נידונו תוכניות לסלילת כבישי גישה חדשים לכביש החוף, אולם אלה נדחו בכל פעם לאור התנגדות נחרצת של תושבי כל שכונה בה תוכנן להיסלל כביש, שחששו שעומסי התנועה יוסטו אל תוך השכונה.

לדברי חנן, מטרת הדיונים בנושא עם נציגי שכונות הרכס היתה בין היתר להוכיח לקברניטי העיר שניתן להגיע עם התושבים להסכמות, וזאת לאור טענותיהם כי התושבים הם האשמים בחוסר העשייה. "התחושה היתה שנוח לכולם להסתתר מאחורי האינטרסים הלוקאליים של כל שכונה, ובפועל אף אחד לא ניסה אף פעם לברר מה הם האינטרסים המשותפים לכל השכונות".

לצורך ניסוח המסמך גויסו מומחים אובייקטיביים מתחומי התחבורה, תכנון ערים ושיתוף הציבור, וכן נציגי החברה להגנת הטבע. לאחר מספר פגישות נוסח המסמך המוסכם, שעקרונותיו הם: שיתוף כל הגורמים הרלוונטיים המוכנים להיות חלק מהתהליך, הצעות לפתרון כולל של סלילת מספר כבישים בו זמנית, הצגת פתרון כולל ואיכותי על בסיס עקרונות וערכים משותפים ומוסכמים, ושמירה על צרכי הסביבה והנוף ועל איכות החיים של התושבים בשכונות, תוך הבנה שעל מנת להגיע לפתרון הטוב ביותר נדרשים גם ויתורים.

על-פי המסמך, עליו חתמו נציגי השכונות דניה, רמת אשכול, רמת גולדה ורמת בגין, קוראים התושבים לעיריית חיפה ולחברת התשתיות העירוניות יפה נוף לסלול מנהרה באזור מרכז חורב. מנהרה כזו נחשבת, על-ידי המומחים, כפתרון היעיל ביותר לבעיית הצומת.

כמו כן הסכימו הנציגים על סלילה בו-זמנית של מספר דרכים שכונתיות על שלוחות הכרמל, במקום דרכים עורקיות ראשיות בואדיות, במטרה לחבר בין השכונות תוך הסטת התנועה מהצירים המרכזיים. תנאי להסכמה להעברת התנועה בשכונות הוא בו-זמניות של פתיחת הדרכים לתנועה, תוך הימנעות מהקמת עורק תחבורתי נוסף לתנועה עוברת בינעירונית, בתוך התחום הבנוי של חיפה ובתוך פארק הכרמל.

עם זאת, דורשים הנציגים לבצע ניתוח רשת שיוודא שהתוואים שייבחרו מאזנים בין תנועה שכונתית לבין תנועה חולפת. התושבים מבקשים במסמך מהעירייה לפתח את נושא ה"שאטלים" השכונתיים, שיתחברו הן לציר הרכס והן למישור החוף במערב, כדי לצמצם את הנסיעות ברכב פרטי. כל אלה ייעשו תוך שיתוף הציבור.

המסמך יועבר בשבועות הקרובים לעיון העירייה, ולדברי חנן, בהמשך מקווה הפורום לפעול בשיתוף עם העירייה, אך בלית ברירה גם בלעדיה, לשיתוף הציבור הגר באזור הרכס. בחודשים הקרובים מתכוון הפורום להביא את התוכניות בפני אסיפות תושבים, ולגייס תמיכת שכונות נוספות על ציר הרכס.