מדד התל-דיב 20 יוצא לדרך; במבט כבר משיקים תעודת סל

המדד מכיל את מניות 20 החברות בעלות תשואת הדיבידנד השנתית הגבוהה בת"א 100

היום הושק בבורסה של תל-אביב מדד התל-דיב 20, הכולל את מניותיהן של 20 החברות בעלות תשואת הדיבידנד השנתית הגבוהה ביותר מבין מניות מדד תל-אביב 100. הסקטור המרכזי במדד הוא האחזקות וההשקעות, המהווה 35% ממנו. סקטורים נוספים בעלי משקל משמעותי במדד הם ביטוח, בנקים ונדל"ן, כאשר השניים האחרונים רשמו בשנה החולפת (אם לא כוללים את תקופת הירידות האחרונה), תשואות נאות.

את היום הראשון התחיל המדד ברגל ימין, עם תשואה של 3.6%, הגבוהה במידה ניכרת מהתשואה היומית של מדד תל-אביב 100. במבט תעודות סל מקבוצת כלל פיננסים לא מחכים, וכבר מחר תושק תעודת סל ראשונה על המדד החדש.

תשואת דיבידנד גבוהה היא פרמטר חשוב שנבדק פעמים רבות לפני כניסה להשקעה במניה. לפי מחלקת המחקר של כלל פיננסים בטוחה, חברות המניבות תשואת דיבידנד גבוהה הן לרוב חברות המציגות יציבות בהשגת רווחים לאורך זמן, ולכן באפשרותן לחלק שיעור מסוים מהרווחים לבעלי המניות. משקיעים מוסדיים ידועים כחובבי מניות כאלה.

עוד אומרים כלכלני כלל פיננסים בטוחה, כי חלוקת הדיבידנדים צפויה לתפוס תאוצה בישראל בעקבות כניסת הרפורמה במס לתוקף. בעוד שבעבר המס על רווחי הון עמד על 15% והמס על דיבידנד עמד על 25%, כעת הושוו שיעורי המס ל-20%. במשך השנים חברות ישראליות טענו כי פער המיסוי מהווה סיבה מרכזית לאי חלוקת דיבידנדים, וכעת שיקול המס הופך לבלתי רלבנטי.

אם המדד היה קיים ב-12 החודשים האחרונים, הוא היה מניב תשואה של 38% לעומת תשואה של כ-25%, שרשמו באותה תקופה מדדי המעו"ף ותל-אביב 100. ההבדל בתשואות נובע בעיקר מהתשואה העודפת שהניבו בשנה החולפת מניות הבנקים, שהיו חביבות הזרים, ומניות הנדל"ן. עם זאת נציין, כי מכיוון שהמניות הללו נחשבות סולידיות יחסית, רבות מהן רשמו תשואת חסר על המדדים. לעומת זאת, בתקופת ירידות כמו בחודש האחרון, רוב המניות הללו רשמו ירידה נמוכה מהירידות שרשמו המדדים, והפגינו יציבות יחסית.

ובחזרה למדד התל-דיב 20. מדד זה מורכב כאמור מ-20 מניות, שתשואת הדיבידנד הממוצעת שלהן היא 7.7%. אמנם תשע מניות במדד זה הן מניות מעו"ף, ומשקל שווי השוק שלהן מהווה 74.5% מהמדד, אך חשוב לציין כי משקל המניות הללו במדד זה שונה ממשקלן במדד המעו"ף. לדוגמה, משקלה של קבוצת דלק במדד עומד על 9.5% בעוד שבמדד המעו"ף משקלה הוא 3.4% בלבד. כמו כן, טבע המהווה 9.5% ממדד המעו"ף, כלל אינה נכללת במדד זה.

בתעודת הסל שמבט תנפיק מחר דמי הניהול יסתכמו ב-0.5%. בדרך-כלל מקור ההכנסה של מנהלי התעודות היה הדיבידנד. הפעם זהו מקרה שונה: מכיוון שמהות תעודת הסל האמורה היא חלוקת דיבידנד, מבט תשקיע 80% מהדיבידנד בחזרה בתעודה, ו-20% הנותרים יחולקו למשקיעים כדיבידנד רגיל בסוף כל רבעון. הסיבה לחלוקת הדיבידנד לשני חלקים נובעת מכך שעל דיבידנד משלמים 20% מס, ולכן מבט מחלקת בהתחלה רק 80% מהדיבידנד, על-מנת למנוע עיוות במבנה התעודה.