ספקית הגז בריטיש גז פועלת ללא רישיון זה שנה וחצי

הרישיון לחיפוש, קידוח ושיווק של הגז הטבעי מול חופי עזה ניתן לחברה בשנת 1999 ופג ב-2004

ספקית הגז הטבעי בריטיש גז פועלת ללא רישיון זה שנה וחצי. למרות שהרישיון שניתן לחברה בנובמבר 1999 לחיפוש, קידוח ושיווק של הגז הטבעי מול חופי עזה, פג במשך 2004, ממשיכה החברה לנהל מו"מ למכירת הגז גם בשוק הישראלי וגם בשוק המצרי. כך אמרו הבוקר (ג') מקורות מדיניים בכירים במשק האנרגיה.

בריטיש גז קיבלה בנובמבר 1999 את הרישיון לחיפוש, קידוח ושיווק של הגז הטבעי מול חופי עזה מיו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת. הזיכיון המקורי ניתן לארבע שנים והוארך בשנה נוספת. משמעות הדבר היא כי לבריטיש גז אין כיום פוזיציה חוקית בניהול המו"מ למכירת הגז הטבעי שבבעלות הרשות הפלשתינית.

המקורות הבכירים אמרו כי בריטיש גז מתנהלת כמו גנגסטר, כאילו מדובר בימי המנדט הבריטי, וכי בפועל אין לה כל פוזיציה חוקית.

לגילוי זה ישנה השלכה דרמטית על משק האנרגיה בתחום הגז הטבעי. בריטיש גז נחשבה לאלטרנטיבה כספק גז טבעי בישראל. כיום מתגלה כי בפועל המו"מ יצטרך להיעשות מול הרשות הפלשתינית. גורמים בענף האנרגיה הוסיפו כי לנוכח המצב הנוכחי ברשות הפלסטינית, לא ניתן יהיה להשתמש בגז הטבעי שבבעלות הרשות בטווח הבינוני, מכיוון שאין גורם מוסמך מטעם הרשות לדון בענייני אנרגיה או לאשר לבריטיש גז הארכה נוספת של הרישיון.

משק הגז הטבעי בישראל נקלע למשבר חמור בשל היעדר מקורות לאספקת גז טבעי. כיום פועלים בישראל רק שני ספקים: קבוצת ים תטיס שכמויות הגז שלה מוגבלות ואי.אמ.ג'י ממצרים שתתחיל לספק גז במהלך 2007. הכשל המרכזי הנובע מהיעדר ספקים הוא עליית מחיר הגז הטבעי בישראל. כיום מגיע מחירו של הגז ליותר מ-4 דולרים ליחידה.

מחברת בריטיש גז נמסר בתגובה כי לחברה רישיון עד שנת 2027.