מתקן ההתפלה בחדרה: חב' GE פרשה מהמכרז ל-100 מיליון מטר מעוקב מים

החברה פרשה על רקע חילוקי דיעות עם החשב הכללי בנוגע להגדרות המכרז; רק 2 קבוצות מתמודדות

שתי חברות בלבד הגישו את מועמדותן במכרז להקמת מתקן ההתפלה בחדרה להפקת 100 מיליון מ"ק (מטר מעוקב) מים מותפלים בשנה. בין המגישים קונסורציום בו חברים איי.די.אי (לשעבר הנדסת התפלה) בבעלות דלק והאחים עופר וכן שיכון ובינוי. איי.די. אי שותפה גם בקונסורציום שהקים את מתקן ההתפלה באשקלון.

מגיש נוסף הוא קונסורציום בבעלות גרנית הכרמל, אוסיף, תהל, בשיתוף שתי חברות ספרדיות אינימה ואקווליה. גרנית הכרמל שותפה למתקן ההתפלה המוקם בפלמחים.

משתתף שלישי, קונסורציום בבעלות ג'נרל אלקטריק, איוניקס, ברן ודניה-סיבוס לא הגיש את מועמדותו לוועדת המכרזים. הסיבה לכך היא חילוקי דיעות של GE עם משרד החשב הכללי באוצר, באשר להגדרות המכרז. "כך נודע ל"גלובס". דניה-סיבוס מסרה כי היא בודקת את הנושא, למרות שהמועד האחרון להגשת ההצעות היה היום הצהריים. ברן זכתה במכרז טרן קי להקמת מתקן ההתפלה של מקורות באשדוד.

מועד הגשת מסמכי ההשתתפות במכרז בשיטת BOT, בו המתמודדות מתמודדות על מחיר המים והטכנולוגיה, נדחה מספר פעמים בחודשים האחרונים.

לפני חמש שנים, ובעקבות המחסור במים, קיבלה הממשלה החלטה להוסיף למשק המים 450 מיליון מ"ק מים מותפלים בשנה. אחר כך הוחלט לשנות את ההחלטה ולהקטין את הכמות ל-315 מיליון מ"ק מים בלבד בשנה.

עד כה הוקם לאורך חופי הארץ מתקן התפלה אחד באשקלון, המספק 100 מיליון מ"ק מים, בעלות של 52 סנט למ"ק, המחיר הנמוך בעולם.

בפלמחים מוקם מתקן נוסף לאספקת 30 מיליון מ"ק מים. בתוכנית הקמת מתקן התפלה נוסף לייצור 45 מיליון מ"ק מים באשדוד, מתקן זה יוקם על-ידי חברת מקורות במסגרת מכרז טרן קי.

מכרז נוסף שפרסמה המדינה להפקת 30 מיליון מ"ק בשומרת בוטל לאחר שהזוכה בו לא עמדה בתנאים. עקב כך חילטה המדינה את כספי הערבות. בתוכנית הקמת מתקן התפלה נוסף במתקני השפד"ן בראשון לציון, אך מכרז על כך טרם פורסם.

על-פי הערכה, הצעות המשתתפים במכרז זה יהיו גבוהות יותר מאלה שהושגו במתקן אשקלון, שכן במהלך השנים האחרונות עלה מחיר הדלק, שהוא מרכיב מרכזי בעלות ההתפלה, במקביל עלו גם מחיר הברזל.