יו"ר ה-SEC לשעבר: "במרקורי הייתה מניפולציה והונאה של המשקיעים"

ארתור לויט בראיון לבלומברג: "אופציות הן אסטרטגיה טובה אם הן מחולקות בהגינות" * מעריך כי האכיפה של ה-SEC תגבר

"אופציות הן אסטרטגיה טובה אם הן מחולקות באופן הגון. כאן הייתה מניפולציה, חד וחלק. זו הונאה של המשקיעים", כך אמר אתמול בראיון לבלומברג ארתור לויט, לשעבר יו"ר ה-SEC (רשות ניירות ערך האמריקנית), בהתייחסו למרקורי (סימול MERQ.PK).

מרקורי, המספקת מערכות טכנולוגיה לאופטימיזציה של עסקים, נאלצה לתקן לאחור את דו"חותיה הכספיים לשנים 2002-2004 על רקע שערוריית האופציות בחברה. כזכור, במרקורי נהגו להקצות אופציות בשיטת ה-Backdating, כלומר שינו את מועד האופציות בדיעבד למועד בו נסחרה המניה במחיר שפל.

שלשום פרסמה מרקורי את הדו"חות המתוקנים, ובמקביל דיווחה כי ה-SEC שוקלת להמליץ על פתיחת הליכים משפטיים אזרחיים נגד בכירים בחברה, בהם היו"ר הנוכחי, גיורא ירון, ושני הדירקטורים יאיר שמיר ויגאל כוכבי, שלושתם כיהנו בוועדת התגמולים של מרקורי. אתמול נודע גם כי ה-SEC שוקלת להמליץ לפתוח בהליכים נגד סמנכ"לית הכספים לשעבר של מרקורי, שרלין אברהמס, המכהנת כיום כסמנכ"לית הכספים של חברת התוכנה Opsware. אברהמס עזבה את מרקורי בשנת 2001.

"אני חושב שזה מאוד משמעותי", אמר לויט, "בכך ה-SEC אומרת למעשה, שלדירקטורים בוועדות תגמול יש אחריות. אם הם נוקטים מניפולציה של שינוי תאריכי האופציות לצורך הגדלת רווחים לכמה עובדים בכירים, הם יצטרכו לקחת על זה אחריות".

לויט מעריך שה-SEC צפויה לנקוט פעילות אכיפה מוגברת כנגד דירקטורים. "התרבות של ישיבות הדירקטוריונים, שהיא ברובה חברית, תתחלף בתרבות יותר סקפטית", הוא אומר. "אני חושב שה-SEC שלחה איתות ברור, ואנחנו עוד נשמע על הנושא הזה".

מהדו"חות המתוקנים שהגישה מרקורי, עולה כי הנזק מהרישום הלקוי של האופציות הסתכם בכחצי מיליארד דולר - סך רווחי החברה לפני מס עבור 1992-2004 קטן ב-566.7 מיליון דולר. מרקורי צפויה להגיש את דו"חות 2005 במהלך החודשים הקרובים, ומנכ"ל החברה, טוני זינגלה, ציין בשיחת הוועידה כי מרקורי מאמינה שכבר עכשיו היא עומדת בקריטריונים לחזור ולהיסחר ברשימה הראשית של הנאסד"ק. מרקורי נסחרת ברשימת הפינק-שיטס לפי שווי שוק של כ-3.2 מיליארד דולר.