סולל מתרחבת: מגייסת 200 עובדים

זאת בעקבות חוזים בהם זכתה בארה"ב ובספרד * בינה לבין אישור ראשוני להקמת תחנת הכוח הסולארית בנגב מפרידים אישור על ההון העצמי ואישורים מבעלי קרקע פרטית בדימונה

חברת סולל מבית-שמש, המספקת מערכות סולאריות מתקדמות ותחנות כוח להפקת חשמל נקי, מתרחבת ומגייסת בימים אלה 200 עובדים חדשים בתחומי הנדסת מכונות, תעשייה וניהול, מכשור ובקרה וכן בתחום הייצור.

סולל מעסיקה כיום כ-160 עובדים, לאחר שקלטה מתחילת השנה 70 עובדים חדשים, ועד סוף השנה היא צפויה למנות כ-360 עובדים. ההתרחבות בפעילות הפיתוח והייצור של החברה נעשית בעקבות חוזים בהם זכתה באחרונה לאספקת עשרות אלפי יחידות תרמו-סולאריות מתקדמות להפקת חשמל נקי ליותר מחצי מיליון משקי בית בארה"ב ובספרד.

לפני כחודש הודיעה סולל על זכייתה בחוזה לשדרוג שבע תחנות כוח סולאריות בקליפורניה, וכן דיווחה כי מתחילת השנה הסתכמו החוזים לאספקת יחידות תרמו-סולאריות לתחנות כוח בארה"ב ובספרד ביותר מ-80 מיליון דולר.

סולל, שהוקמה ב-1992 על-ידי קבוצת מהנדסים ומדענים יוצאי חברת "לוז", מפתחת ומייצרת מערכות סולאריות הפועלות בטכנולוגיה ייחודית, המאפשרות הולכת אנרגיה תרמו-סולארית והפקת חשמל נקי בטמפרטורות גבוהות של עד 400 מעלות צלזיוס. בנוסף, מציעה החברה תחנות כוח מקומיות ומערכות אנרגיה, המספקות פתרונות לחימום מים ומיזוג-אוויר לאזורי תעשייה, מסחר ומגורים.

עד היום הוקמו בטכנולוגיה של סולל תשע תחנות כוח מסחריות, שממוקמות בקליפורניה ומפיקות חשמל בהיקף של 354 מגה-ואט ליותר מחצי מיליון תושבים, באמצעות אנרגיית שמש. לדברי החברה, תחנות אלו חוסכות 2 מיליון חביות דלק בשנה. בנוסף, הקימה החברה מערכות סולאריות מתקדמות לחימום ולמיזוג-אוויר במדינות נוספות בעולם, אבל החברה לא פעילה רק בחו"ל, אלא גם עומדת לקחת חלק משמעותי בפרויקט הקמת תחנת הכוח הסולארית בנגב.

עם הפנים לנגב

נזכיר, כי מדובר בתחנה שמיועדת להתפרס על פני שטח של 9,000 דונם באזור אשלים, בנגב, ולהפיק בסופו של תהליך כ-500 מגה-ואט בשנה, כשבשלב ראשון סולל אמורה להעמיד כוח ייצור של 100 מגה-ואט בשנה. סולל היא היזם היחיד שפנה עד כה לרשות החשמל וביקש להשתתף במכרז על הקמת תחנת הכוח.

בסוף יוני דיווח "גלובס", כי בין סולל לבין אישור ראשוני להתחלת העבודות להקמת התחנה מפרידים אישורים ספורים, ונראה שהמצב לא השתנה משמעותית. האישורים אמנם הוגשו, אבל צצו אישורים חדשים שכעת סולל צריכה להגיש. סולל פועלת בנושא בשני ערוצים: ערוץ אחד נוגע לקרקע פרטית באזור דימונה, והערוץ השני הוא המכרז הממשלתי להקמת התחנה באזור אשלים שבנגב. היכן שתקבל אישור קודם, שם תתחיל לבנות את התחנה. דובר רשות החשמל, אילן סולימן העריך, כי סולל תקבל את האישור הנדרש לשם תחילת בנייה בקרקע הפרטית שבאזור דימונה, עוד לפני שתקבל את אישור המדינה לתחילת העבודה באשלים.

סולימן מציין, כי הסוגיות שעדיין לא יושבו על-ידי סולל ואשר מפרידות בינה לבין קבלת אישור ראשוני להתחלת העבודות, הן אישור שהחברה צריכה להציג בפני בעלי הקרקע הפרטית באזור דימונה מהגורמים הרלבנטיים, ובערוץ השני שבו פועלת סולל, קרי במכרז על אדמות אשלים, עליה להציג אישורים על ההון העצמי שלה.

באשר לערוץ השני, לדברי סולימן ברגע שהחברה תציג את האישור הנדרש על ההון העצמי, יו"ר הרשות, דוד אסוס, יעביר את המסמך לאישור מליאת הרשות ומשם לחתימת שר התשתיות, בנימין בן-אליעזר. סולימן ציין כי מדובר בהליך קצר.

עוד ציין, כי בימים הקרובים יובא לידיעת הציבור התעריף להפקת החשמל מהתחנה המיועדת בנגב, ולאחר פרק זמן מסוים, שבו יתאפשר לציבור להגיב/להתנגד לתעריף הסולארי, הוא יובא למליאת הרשות ותתקבל בגינו החלטה. סולימן מעריך כי מדובר בתהליך של כחודש, ומציין כי התעריף הסולארי יהווה בסיס לכל מי שיעסוק בארץ בעתיד בהפקת אנרגיה משמש. "