עתירה לבג"ץ לביטול מכרז בנייה על קרקע שהופקעה

הקרקע הופקעה בשנות ה-80 לצרכי ציבור, וכעת מוצעת במכרז המינהל לבנייה למגורים

לבג"צ הוגשה עתירה למתן צו על תנאי וצו ביניים נגד שר האוצר ומינהל מקרקעי ישראל, בבקשה להורות להם לנמק מדוע לא יבטלו הפקעת קרקע שהיתה בעבר בבעלות העותרת, באזור שכונת גאולה החרדית בירושלים.

העותרת היא חברה שהוקמה לבנייה על הקרקע, "חברת חלקות 175-176 בגוש 30091". החברה מבקשת, באמצעות עו"ד בנימין שור וליאת סאס, לבטל מכרז שפרסם במאי המינהל לרכישת חלקת קרקע, שקרקע החברה מהווה חלק ממנה, ומבקשת להשיב לה את הקרקע שהופקעה. בעתירה נטען, כי הקרקע הופקעה ב-1984 לשם סלילת קטע מכביש מס' 1, אולם קטע כביש זה לא נסלל ולא נעשה כל שימוש ציבורי בקרקע במשך שנים רבות.

במכרז שפרסם המינהל במאי השנה, הוא מציע לכל המרבה במחיר חכירת השטח של כ-5.5 דונמים, אשר חלק ממנו הוא הקרקע שבמחלוקת וכאמור אותו דורשת העותרת להחזיר לה. אחד מתנאי המכרז הוא שהזוכה ישלים בנייה למגורים על השטח המוחכר, לא יאוחר מתום 36 חודשים מיום אישור העסקה. החברה טוענת, כי מדובר בשטח קטן יחסית לבנייה למגורים עבור השוק החופשי, שהמינהל מאפשר לכל אדם לפתחו, אם יזכה במכרז. לדבריה, לאור זאת, יהיה זה לא סביר להותיר את הפקעת הקרקע בעינה ויש לאפשר לה מימוש עצמי של מטרת ההפקעה, על הקרקע שנלקחה ממנה.

לחילופין, מבקשת החברה להורות למינהל לאפשר לה להשתתף במכרז באופן שאם תזכה הצעתה, היא תופטר מתשלום החלק היחסי המיועד לתשלום עבור הקרקע שהופקעה ממנה.