"לאסור נסיעת טרקטורים בדרכים בינעירוניות"

החברה הלאומית לדרכים (מע"ץ החדשה) מקדמת שינוי חקיקה שיאסור על תנועת רכבי עבודה (טרקטורים וכדומה) בדרכים בינעירוניות, בטווח של מעל 500 מטר מאתרי עבודה, כדי למנוע תאונות דרכים

החברה הלאומית לדרכים (מע"ץ החדשה) מקדמת שינוי חקיקה שיאסור על תנועת רכבי עבודה (טרקטורים וכדומה) בדרכים בינעירוניות, בטווח של מעל 500 מטר מאתרי עבודה, כדי למנוע תאונות דרכים.

ממסמך שערך מהנדס ראשי באגף הבטיחות, אינג' קוטרוש אדריאן, עולה כי רכבי העבודה לא נועדו לנוע בדרכים ונסיעה שלהם בכבישים רגילים מייצרת סכנות בטיחותיות.

לטענתו, רכבים אלה אינם בנויים טכנית לנוע בכבישים כיוון שלרכבים אלה אין פגושים ואזורים סופגי אנרגיה; חזית הרכבים היא ברוב המקרים חריגה ובעת תאונה עם הולך רגל התוצאות הן קטלניות; שדה הראייה בכלים אלה מוגבל ואינו מאפשר אבחנה ברכבים; הפרשי המהירות בין רכבי העבודה לכלי רכב יוצרים סכנת התנגשות ועוד.

כיום החוק קובע, כי רכב עבודה שמהירותו מוגבלת ל-30 קמ"ש ברישיון הרכב, לא ינוע בדרכים למרחק העולה מעל 500 מטר מאתר העבודה, אך קיימת פירצה בחוק, כיוון שבחלק מרכבי העבודה לא מצוינת הגבלת מהירות.

תחקיר תאונה שערך ממונה הבטיחות בחברה הלאומית לדרכים במרחב צפון, אינג' אביר חדד, מלמד על המעורבות של כלי רכב עבודה בתאונות דרכים קטלניות. כך למשל, מתחקיר תאונה שארעה ב-24 במאי 2006 בסמוך לצומת חילזון שבצפון עולה, כי רכב פרטי שנסע לכיוון ערבה פגע בטרקטור שנסע באותו כיוון, חצי בשוליים וחצי בנתיב. כתוצאה מהתאונה הנוסעת שליד הנהגת נהרגה, שנים נפצעו קשה, ונהג הטרקטור נפצע קל.

בחברה הלאומית לדרכים מסרו, כי היועץ המשפטי של החברה צפוי להשלים טיוטת חוק שתגביל את תנועת כלי הרכב. המהלך מתואם וזוכה לגיבוי של שר התחבורה.