בואינג צפויה לככב מחר ביריד האווירי פארנבורו - עם מבול הזמנות לדגמיה

איירבוס תציג מחר את התשובה שלה ל-787 של בואינג " עלות הפרויקט נאמדת ב-10 מיליארד דולר

ייתכן שיצרנית המטוסים המסחריים השניה בגודלה בעולם, החברה האמריקנית בואינג, תצליח להנחית מהלומה נוספת על יצרנית המטוסים המסחריים הגדולה בעולם, החברה האירופית איירבוס, שכבר נקלעה לקשיים חמורים.

בואינג צפויה לככב בסלון האווירי שייפתח מחר (ב') בעיר הבריטית פארנבורו, ולקבל מבול של הזמנות חדשות למטוס הנוסעים הגדול שפיתחה, 787 דרימליינר, ולדגמים אחרים, שמכירותיהם גדולות פי ארבעה ממכירות הדגמים המקבילים תוצרת איירבוס.

איירבוס מתכוונת בתוך כך להציג מחר את התשובה שלה לדגם ה-787 דרימליינר של בואינג - דגם ה-A350 - שנמצא בינתיים על שולחן השרטוטים. עלות הפרויקט נאמדת ב-10 מיליארד דולר.

באמצע החודש שעבר צנחה מניית EADS, החברה האם של איירבוס, בתגובה להודעת איירבוס על העיכוב המשמעותי השני במסירת ה-A380. נואל פורז'ר, התפטר מתפקידיו כמנכ"ל איירבוס וכמנכ"ל משותף של EADS.

מתחילת השנה הנוכחית איבדה EADS שליש משווי השוק שלה. לעומת זאת, קפצה מניית בואינג ב-15%, ובמאי הגיעה לשיא של כל הזמנים. במחצית הראשונה של השנה הנוכחית דיווחה בואינג על 480 הזמנות סולידיות, ואיירבוס על 117 בלבד.

ביום ד' שעבר העריכה בואינג שעד שנת 2025 ירכשו חברות תעופה ברחבי העולם 27,000 מטוסים חדשים, ושחלק ניכר מההכנסות בסך 2.6 טריליון הדולר בגין מכירת מטוסים אלה יבוא ממכירת מטוסים בעלי גוף רחב.

אשתקד עלו מכירות דגם 777 של בואינג משמעותית על מכירות הדגם המקביל של איירבוס, A340. בשילוב עם הביקוש הגובר לדגם 787, שמסירתו תחל ב-2008, ממריץ את בואינג לפתח דגמים רחבי-גוף חדשים.

מחר (ב') צפויות בואינג ואיירבוס להכריז על הזמנות מטוסים חדשות בתערוכה האווירית בפרנבורו. זה זמן רב שפרשנים מעריכים שבואינג תפתח גרסה משופרת של המטוס הפופולרי הבינוני דרימליינר, 787-10, למרות שהמטוס עדיין לא הושק רשמית.

הזמנה סולידית מחברת התעופה אמירייטס הפועלת מדובאי שבאיחוד הנסיכויות הערביות, או מחברת תעופה מובילה אחרת, עשויה להזניק את הדגם החדש לטיסת המראה מרשימה, ולפגוע פגיעה קשה במיוחד באיירבוס, שעדיין לא הודיעה על פיתוחו של דגם חדש שיתחרה ב-787 החסכוני בדלק.

אמירייטס, שנמנית עם לקוחותיה הגדולים של איירבוס לדגם A380, הודיעה כי תזמין 100 מטוסים בינוניים ברגע שיתברר איזה דגמים בדיוק מציעות יצרניות המטוסים.

חברת התעופה קטאר איירווייס, עשויה להחריף עוד יותר את מצבה של איירבוס. אשתקד הסכימה קטאר איירווייס לרכוש 60 מטוסי A380, אולם במאי השנה הודיעה שהיא בוחנת מחדש את החלופות העומדות בפניה. אשתקד הסכימה קטאר איירווייס לרכוש גם 20 מטוסי בואינג 777, וייתכן שהיא עשויה להפוך את ההסכמה להזמנה סולידית, מעריכים פרשנים המתמחים בתעשיית התעופה.