לקראת דו"חות צ'ק פוינט היום: המכפיל נמוך אבל גם שיעורי הצמיחה

היום אחרי סגירת המסחר בוול סטריט תפרסם החברה תוצאות כספיות והתחזית השנתית שלה גבוהה מזו של השוק * אהוד איזנשטיין, אוסקר גרוס: "אם החברה לא תשנה אסטרטגיה, אין מה שיעלה את המניה"

32 בתי השקעות מכסים את חברת צ'ק פוינט . בעבר, הייתה דיפרנציאציה אדירה בין בתי ההשקעות, אך חלק ניכר המליצו בנלהבות על קניית המניה והחלק האחר היו פושרים יותר והסתפקו ב"החזק". אמנם גם בתקופות יפות יותר היו אנליסטים שחששו מהטווח הקצר, אך רובם תמיד החזיקו בדעה שהטווח הארוך מובטח וסיכויי הצמיחה העתידיים של ענקית אבטחת האינטרנט הישראלית הינם ללא רבב.

אל מעמד פרסום התוצאות הכספיות לרבעון השני, היום (ג') אחרי המסחר, מגיעה החברה עם סידור אחר של הכוכבים. היום, אפשר כבר לדבר על מכנה משותף רחב יותר לאנליסטים והוא איננו בהכרח חיובי. לפי נתוני Thomson/First Call, רק חמישה בתי השקעות ממליצים על המניה כ"קנייה" לעומת שמונה בחודש שעבר (אחד מהממליצים הוא חדש ברשימה - UBS שהחל לכסות את החברה לראשונה). כל היתר ממליצים "החזק", וארבעה ממליצים למכור את המניה.

רק ארבעה בתי השקעות, ככל שאנחנו ראינו, הוציאו עדכונים לקראת הרבעון השני, ולאלה יש מכנה משותף בולט: הם סבורים ששווייה של החברה אינו גבוה, אך הביצועים שלה חלשים ואין קטליזטור לצמיחה בטווח הקצר, ועל כן אין סיבה לרכוש את המניה. חלקם גם חתכו את ההמלצה למניה והורידו את התחזיות לרבעון השני. אם התיאוריה שלהם נכונה והיה מקום לחתוך את התחזיות לרבעון, הרי שצ'ק פוינט בבעיה מסוימת. נוצר מצב בו מספרי הקונצנזוס בוול סטריט הם גבוהים, שכן יתר בתי ההשקעות לא שינו את המודל שלהם - והם הרוב.

מכל מקום, לפי תחזית החברה, ההכנסות ברבעון השני יהיו 137-145 מיליון דולר. האנליסטים מצפים ל-140.3 מיליון דולר, כאשר כל ה"מעדכנים" החדשים בחרו ללכת על גרסה נמוכה יותר, כמו למשל טוד רייקר ודן הרווארד מדויטשה בנק שמדברים על הכנסות של 137 מיליון דולר. הרווח הנקי, לפי החברה, יהיה 31-34 סנט למניה פרופורמה (76-83 מיליון דולר). הרווח למניה עשוי להשתנות, במידה שהחברה תתקדם בתוכנית הרכישה העצמית של המניות.

במידה שהחברה תציג הלילה מספרים שיהיו נמוכים מהתחזיות, או לכל הפחות ברף התחתון שלהם, היא עשויה לשנות את התחזיות השנתיות. כיום הן עומדות על 580-610 מיליון דולר עם רווח פרופורמה של 1.37-1.45 דולרים למניה (340-360 מיליון דולר), או רווח נקי של 1.16-1.24 דולרים למניה. ניתוח של התחזית הממוצעת בוול סטריט מראה כי יהיה קשה עד מאוד לחברה לעמוד בתחזית השנתית.

למעשה, לפי הנתונים של רויטרס האנליסטים סבורים כי השנה החברה תמכור ב-578.7 מיליון דולר. אם ניקח לדוגמה את הרבעון הרביעי, אפשר לראות שגם בתחזית המונמכת האנליסטים מצפים לצמיחה של 12.3%, כאשר בשנים האחרונות החברה לא הגיעה לשיעור זה ובשנה שעברה הסתפקה ב-10.6%. הגדיל לעשות האנליסט אהוד איזנשטיין, מבית ההשקעות אוסקר גרוס, שמציין כי כל התחזיות של השוק למחצית השנייה של השנה הן בסיכון, ואת התחזית השנתית הוא מוריד להכנסות של 571 מיליון דולר.

צ'ק פוינט לחלוטין איננה לבד במערכה. לפני ימים אחדים פרסמה חברת Secure Computing אזהרה לרבעון השני והמניות שלה נפלו בחוזקה, וגם חברות אבטחה אחרות אינן בדיוק מלקקות דבש. מה המשמעות של היחלשות הסקטור? יש מי שחושב שצ'ק פוינט עשויה להיות מועמדת לרכישה. בדו"ח חדש של האנליסטים טוד וולר וצ'אד צ'ילקוט מבית ההשקעות Stifel Nicolaus, הם מציינים כי לדעתם נראה בקרוב התחממות במיזוגים וברכישות בתחום האבטחה. הרוכשות הפוטנציאליות: HP, יבמ, CA וסיסקו. הנרכשות הפוטנציאליות: צ'ק פוינט, ISS, מקאפי, סקיור ו-Websense.

השוק של צ'ק פוינט, אומר איזנשטיין, הוא "אולטרה תחרותי", ועל כן אין שום דבר שיקפיץ לפתע את השוק. הוא סבור שצ'ק פוינט ממשיכה להיאבק בדרישה הנמוכה למוצרי הליבה שלה, ה-VPN/ פיירוול. והוא מסכם: "אם החברה לא תעשה שינוי יסודי באסטרטגיה שלה, אנחנו לא רואים שום קטליזטור שייקח את המניה גבוה יותר".

בשווי שוק של 4.2 מיליארד דולר ומניה במחיר של 17.2 דולר, מכפיל הרווח של צ'ק פוינט הוא אחד הנמוכים, אם לא הנמוך שבהם, כאשר משווים אותה לחברות כמו ISS, מקאפי, RSA, סייפנט, סימנטק או וואצ'גארד. ובכל זאת, איזנשטיין סבור שהעובדה שאין קטליזטור ברור לצמיחה ימשיך להעיק על המניה.