בניית כביש 431, בעלות 1.81 מיליארד שקל, תמומן בידי קונסורציום בנקים. אמש (ב') הציג זכיין נתיבי היובל, מקבוצת דניה סיבוס, את הסדרי המימון לפרויקט, הממומן בשיטת ה-RFI, שבה הזכיין מקים, מתפעל ומתחזק את הכביש לתקופה של 25 שנה. כביש 431 הוא כביש רוחב באורך 22 ק"מ, שיחבר בין ראשל"צ ומודיעין.
הבנקים העמידו לפרויקט מימון של 1.69 מיליארד שקל. בראש הקונסורציום עומד בנק הפועלים, שהעמיד 550 מיליון שקל. הצטרפו אליו בנק ההשקעות הזר HSBC ומזרחי-טפחות (445 מיליון שקל כל אחד) והבנק הבינלאומי (250 מיליון שקל). דניה סיבוס העמידה ממקורותיה 150 מיליון שקל. הקונסורציום יעמיד מימון לתקופה של 30 חודש, מועד סיום משוער של בניית הכביש. הפרויקט דורג AA .
הבנקים מעמידים מימון לטווח הקצר - סיכון ההקמה. לאחר סיום בניית הכביש יקרו שני דברים באופן כמעט סימולטני: המדינה תעביר מענק הקמה (המותנה בהצלחת הפרויקט) בסך 400 מיליון שקל, שישמש לפירעון החוב ל-HSBC, והגופים המוסדיים ירכשו את יתרת החוב - 1.2 מיליארד שקל במחירי 2004, ויעמידו את המימון ארוך הטווח ל-25 שנה - סיכון ההפעלה.
ל"גלובס" נודע מבנה חלוקת החוב בין הגופים המוסדיים העיקריים: כלל ביטוח (כולל עתודות ומיטבית, קרנות הפנסיה שבבעלותה) - 340 מיליון שקל; מבטחים הישנה המולאמת - 340 מיליון שקל; מנורה ומבטחים החדשה שבבעלותה - 280 מיליון שקל; הראל - 270 מיליון שקל; ובנק הפועלים - 110 מיליון שקל.
בכיר באחד הבנקים אמר ל"גלובס" כי למרות הסכום הגדול הסיכון נראה בעיניו סביר. "מדובר בקבוצה בעלת מוניטין שבנתה את כביש 6, יש להם ניסיון והסיכון להערכתנו נמוך". HSBC מימן לאחרונה גם את פרויקט בניית מתקן הפוליפרופילן החדש בכרמל אולפינים.
דניה סיבוס, כאמור, השקיעה 150 מיליון שקל מהונה העצמי טרם החתימה על הסגירה הפיננסית. נתיבי היובל, חברה-בת של דניה סיבוס שהוקמה לצורך פרויקט כביש 431, זכתה במכרז אפריל 2005. נתיבי היובל הפסידה בונוס של 4 מיליון שקל כיוון שלא הצליחה להקדים את הסגירה הפיננסית. נתיבי היובל אמורה היתה לקבל תמריץ של מיליון שקל עבור כל חודש הקדמה ביחס ללוחות הזמנים המתוכננים לסגירה הפיננסית.
משרד האוצר הקצה עשרה חודשים מיום החתימה על הסכם הזיכיון (יולי 2005) לסגירת הליווי הפיננסי. נתיבי היובל הצליחה בדיוק בתום שנה להסדיר את הסכמי הליווי, והחלה בביצוע עבודות התשתית לסלילת הכביש עוד בטרם השלימה את הסגירה הפיננסית. מנכ"ל דניה סיבוס, עופר קוטלר, אמר ל"גלובס", כי "הקבוצה החליטה להקדים את ביצוע העבודות על חשבון ההון העצמי מתוך אמונה שנצליח להגיע לסגירה הפיננסית". עוד אמר כי "עיקר העבודה שנעשתה היתה במחלף עין הקורא ומחלף ענבה - שתי נקודות הקצה של הכביש".
קוטלר הוסיף כי "דניה סיבוס תבצע בעצמה יותר מ-65% של עבודות התשתית והיתר באמצעות קבלני משנה". לדבריו, "פרויקט זה ייצר באופן ישיר 1,000 מקומות עבודה ו-5,000 מקומות עבודה עקיפים". עפ"י הצעתה של דניה סיבוס במכרז היא תקבל מענק חצי שנתי בגובה של 58 מיליון שקל.
לשאלת "גלובס" בעניין הפסד בונוס ההקדמה אמר קוטלר, כי "היעדים שהציבה המדינה היו שאפתניים, והיה מסובך להשלים את הסגירה הפיננסית בזמנים שנקבעו. הגעה לסגירה פיננסית בתוך שנה הוא הישג מרשים ולמעשה נשבר שיא חדש בענף התשתיות בישראל".
בדניה סיבוס מציינים היום, כי עבודת החשכ"ל בראשות ירון זליכה וסגנו עמי לנדאו, יצרה פלטפורמה נוחה למימון הפרויקט. זליכה אמר, כי העובדה שבנק זר לקח חלק במימון הפרויקט היא הבעת אמון בפרויקטים התשתיתיים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.