תחנת חשמל פרטית בגודל של דוד שמש

חברה ישראלית מעניינת בתחום הפוטו-וולטאי היא Di.S.P שפועלת באוניברסיטת תל-אביב, ואשר פיתחה מוצר פוטו-וולטאי קטן בגודל של דוד שמש המיועד לספק אנרגיה לדירות (שייך לתחום ה-Concentrators).

החברה פיתחה מערכת שמבוססת על מראה פרבולית המרכזת את אנרגיית השמש למוקד שבו נמצאים התאים הפוטו-וולטאים. התאים האלה מקבלים את אנרגיית השמש בצורה מרוכזת ומייצרים חשמל. בנוסף, המערכת מנצלת גם את החום המופק ומגדילה את הנצילות על-ידי שימוש הן באנרגיה החשמלית והן באנרגיית החום הנוצרת בה. מאחורי הפיתוח הזה עומדים פרופ' אבי קריבוס, מומחה להנדסה מכנית בפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל-אביב, וד"ר להנדסה כימית, דני כפתורי, שיושב על כסא המנכ"ל.

לדברי קריבוס, המערכת של Di.s.p מאפשרת ניצול מיטבי של האנרגיה. "בטכנולוגיה הסולארית הרווחת רק 15%-20% הופכים לחשמל, ו-80%-85% מהאנרגיה שקלטנו וששילמנו על איסופה הולך לאיבוד. זאת הסיבה ליוקר החשמל הסולארי - יעילות ההמרה שלו נמוכה. 50%-60% מהאנרגיה המבוזבזת יוצאים בצורה של חום, והמערכת שלנו מנצלת את האנרגיה הזאת, ולא מאפשרת לה להתבזבז", הוא אומר. "בתחנה סולארית גדולה אין אפשרות להמיר את האנרגיה הזאת לאנרגיה של חום, כי חום לא ניתן להוביל למרחקים. לכן, שימוש מיטבי כזה אפשרי רק במערכת קטנה וצמודת צרכן. עם המערכת של Di.S.P ניתן להגיע לניצול של 60%-70% מהאנרגיה המיוצרת, מבלי שהדבר יהיה כרוך בעלויות נוספות משמעותיות". מדובר, נציין, ביעד שאפתני.

החברה הוקמה לפני יותר משנתיים במסגרת החממה הטכנולוגית "יוזמות העמק" ממגדל העמק. כבר בתחילת העבודה גויסה חברת האנרגיה הסולארית האיטלקית Shap כמשקיע אסטרטגי.

עד היום הושקעו ב-Di.S.P בסה"כ 750 אלף דולר על-ידי החממה, משרד התשתיות, התמ"ת ו-Shap, וכעת מחפשים קריבוס וכפתורי אנג'ל שישקיע בהם. החברה מנהלת בימים אלה מספר מו"מים עם גופים שונים לגיוס של 1.5 מיליון דולר, שנועד להמשך פיתוח האבטיפוס - שלב שאותו מצפה החברה להשלים בתוך תשעה חודשים עד שנה, ולאחר מכן לשיווק המערכת. למכירות החברה צופה שתגיע בתוך 18 חודשים מרגע השלמת הגיוס.

"החלום שלי", אומר קריבוס, "הוא שאנשים ילכו ויקנו מערכות שלנו בהום סנטר, ויתקינו אותן כמו שמתקינים היום מזגנים. יבוא טכנאי, יחבר צינורות, ירתך פה, יסדר שם - ותותקן מערכת".