קופר ריבר לא תרכוש אחזקות גלנקור בגרנית הכרמל לפי שווי של 300 מיליון דולר

הרכישה לא בוצעה בשל אי התקיימותם של התנאים המתלים בעסקה, ביניהם העמדת מימון של בנק לאומי לטובת הרוכשת, הסרת השעבוד שעל המניות ואישורים רגולטוריים

לעיתים הפער בין חתימה על מסמך עקרונות לבין חתימה על חוזה מחייב הוא גדול. דוגמא לכך קיבלנו בסוף השבוע האחרון, כשחברת גרנית הכרמל דיווחה על ביטול מסמך העקרונות שנחתם בין חברת בורגלן, בעלת השליטה בחברת גרנית הכרמל, לבין חברת קופר ריבר האמריקנית, שבשליטת יזם הנדל"ן ספנסר פרטרידג'. על פי המסמך, הייתה אמורה חברת גלנקור, המחזיקה במחצית ממניות בורגלן, למכור את אחזקותיה לקופר ריבר בעסקה ששיקפה לגרנית הכרמל שווי של 300 מיליון דולר. אז שיקף השווי שניתן לגרנית הכרמל פרמיה של כ-60% על שווי השוק של החברה, וגם היום עומדת הפרמיה על שיעור דומה.

הסיבה לכך שהסכם העקרונות בוטל, על פי הדיווח של גרנית לבורסה, היא אי התקיימותם של התנאים המתלים. בדיווח על מסמך העקרונות פירטה גרנית הכרמל מהם התנאים המתלים להתקיימותו של ההסכם: השגת הסכמה עם בנק לאומי להענקת מימון לחברת קופר לרכישת המניות, הסרת השעבוד החל על מניות החברה המוחזקות על ידי בורגלן, השגת כל אישור על פי דין וקבלת הסכמת הממונה על ההגבלים העסקיים. עוד נקבע בין החברות כי במידה שמכירתה של סונול לא תושלם (מה שקרה בפועל), תמכור גרנית הכרמל את החזקותיה בסונול מוקדם ככל האפשר.

במהלך חצי השנה האחרונה ניסו להוציא בגרנית הכרמל את מכירתה של סונול אל הפועל. דודי ויסמן, בעליה של קבוצת אלון, כבר רכש את סונול תמורת 155 מיליון דולר, אולם ברגע האחרון לא אישר בין המשפט העליון את העסקה. לאחר מכן התעניינו בחברה שלמה שמלצר, חברת ארזים וגם שמו של איש העסקים משה מנו עלה בעסקה, אולם כל המשאים והמתנים הללו טרם הבשילו לכדי עסקה מחייבת.

שינויי השליטה בחברת גרנית הכרמל אינם דבר חדש. בשוק ההון נפוצה כבר למעלה מחצי שנה השמועה כי גרנית הכרמל, או לפחות חלק מאחוזי הבעלות עליה וחלק מנכסיה, נמצאים על המדף. החברה המרכזית שהועמדה למכירה היא כאמור חברת סונול, אבל סונול אינה היחידה. בחודש אפריל 2005 הודיעה גרנית הכרמל, כי היא מנהלת מו"מ עם קרן נדל"ן בריטית לרכוש את נכסי הנדל"ן שלה תמורת 200 מיליון דולר. העסקה הייתה אמורה לייצר לגרנית רווחי הון גבוהים ולשפר משמעותית את מבנה המאזן הממונף של החברה. כזכור, גם עסקה זו לא הושלמה.

בעסקה הנוכחית מי שהיה אמור לצאת מהאחזקה בגרנית זו חברת גלנקור, והחברה האמריקנית הייתה אמורה להיכנס בנעליה של גלנקור - כלומר משפחת מוזס-בורוביץ' הייתה אמורה להישאר עם אחזקותיה בגרנית לפחות בשלב הראשון. השותפות בין גלנקור לבין משפחת בורוביץ' בגרנית הכרמל החלה בשנת 1998, אז נרכשה החברה לפי שווי של 350 מיליון דולר. מאז חילקה החברה דיבידנדים בהיקף של 180 מיליון דולר (כולל דיבידנד שחולק מייד לאחר הרכישה בהיקף של 137 מיליון דולר), ושווי השוק שלה עומד על 186 מיליון דולר.

גרנית הכרמל סיימה את הרבעון הראשון של שנת 2006 עם רווח תפעולי של 34 מיליון שקל, ועם הפסד נקי של 3.9 מיליון שקל. מה שמעיב על תוצאותיה של החברה הן הוצאות המימון הכבדות שלה, הנובעות מהחוב הכבד שרובץ על גרנית הכרמל, ואשר עומד על 2.2 מיליארד שקל - מתוכו 1.4 מיליארד שקל חוב לזמן קצר. הונה העצמי של החברה עומד על 505.6 מיליון שקל, והוא מהווה כ-14.1% מסך המאזן.