עיריית נתניה תפצה ב-32 אלף שקל בעל חנות - משום שלא נערכה לשיטפונות

ביהמ"ש: פקודת העיריות מחייבת את העירייה לדאוג כי הרחובות יהיו מנוקזים ונקיים כראוי וכי מערכת הניקוז תפעל ללא תקלות

בית משפט השלום בנתניה חייב את עיריית נתניה לפצות ב-32 אלף שקל בעל חנות מחשבים בצומת הרחובות רמז ושדרות בנימין בעיר, שחנותו הוצפה בחורף 2000. זאת, בשל הגשמים המרובים שגרמו אז להצפות בחלקים נרחבים במרכז.

בעל החנות, פנחס גרבי, פוצה אמנם ע"י חברת הביטוח שלו בגין אובדן הסחורה, אך תבע מהעירייה פיצוי של חצי מיליון שקל בגין נזקים נוספים, כמו אובדן רווחים. באמצעות עו"ד משה וילנקו טען, כי העירייה הפרה חובות חוקיות, והתרשלה בכך שלא דאגה לכך שמערכת הניקוז תוכל להוליך את מי הגשמים ולמנוע הצפה, וכן בכך שלא דאגה שהקולטנים האמורים לקלוט את המים מהרחוב לצנרת הניקוז יהיו נקיים ולא סתומים בקרטונים ובניילונים.

העירייה טענה מנגד, באמצעות עו"ד דורון קמיר, כי פעלה בסבירות וללא כל התרשלות, כי תיכננה את מערכת הניקוז לפי ההנחיות המקובלות, וכי תיחזקה את המערכת ואת הקולטנים היטב.

התובע הציג בפני בית המשפט סרט וידאו שצולם באותו יום, המעיד שהרחוב מוצף במים לגובה רב יחסית של כ-40-60 ס"מ, וכי מבוצעות ע"י אנשים שונים, ובכללם הוא, פעולות לפתיחה ולפינוי של קולטני המים, שהיו חסומים.

לפיכך, ציין בית המשפט, "קיים קשר סיבתי ברור בין סתימת הקולטנים בקרטונים ובניילונים לבין הצפת עסקו של התובע". לדבריו, פקודת העיריות מחייבת את העירייה לדאוג כי הרחובות יהיו מנוקזים ונקיים כראוי וכי מערכת הניקוז תפעל ללא תקלות.

"אין ספק", הוסיף בית המשפט, ש"על רשות מקומית להיערך לקראת היתכנות גשמים עזים, ולדאוג כי פתחי הקולטנים המיועדים לקלוט את מי הגשמים יהיו תקינים, וכן כי פתחים אלה לא ייחסמו ע"י ניילונים, קרטונים, ענפים וכיוצא באלה דברים המונחים ברחוב. יש לעשות אז מאמץ מוגבר ולדאוג לניקוי הרחובות במידה המקסימלית למניעת התרחשויות דוגמת אלה".

עם זאת, הפיצוי שפסק היה נמוך יחסית, משום שהתובע לא הוכיח את הנזקים להם טען. (ת.א. 3258/02).