ה-IMAX מגיע לבורסה: גלובוס ואפיק בידור יגייסו 70 מיליון שקל באג"ח

הגיוס ייעשה באמצעות חברה משותפת שמחזיקה במתחם ה-IMAX שבאילת, ומקימה מתחמי IMAX נוספים בקריות, במערב ראשון לציון ובבאר-שבע, וכן מחזיקה בזיכיון להפעלת ה-IMAX בישראל

הקולנוען יורם גלובוס ממשיך בניסיונות להכניס את עסקיו לפלטפורמה ציבורית. ל"גלובס" נודע, כי גלובוס ואיש העסקים בנט קפלן, בעל זיכיון ה-IMAX בישראל, מתכננים הנפקה של מתחמי ה-IMAX בארץ בבורסה של תל-אביב. בשלב הראשון יכלול המהלך גיוס חוב בלבד, ובעתיד מתוכנן גם גיוס הון.

על-פי התכנון, גלובוס ובנט ימזגו מספר מתחמי בתי קולנוע שבבעלותם לחברה משותפת שתוחזק ע"י גלובוס (60%) וקפלן (40%), באמצעות חברת אפיק בידור (Epic Entertainment). החברה המשותפת תחזיק במתחם ה-IMAX שבאילת, במתחמים נוספים שנמצאים בהקמה - בקניון הקריון שבקריות, במערב ראשון לציון ובבאר-שבע, שיכללו גם הם מסכי IMAX - וכן בזכיינות הבלעדית של ה-IMAX בישראל. החברה מתכננת בשלב הנוכחי גיוס של כ-70 מיליון שקל באמצעות אג"ח, בהנפקה שיובילו אקסלנס חיתום יחד עם כלל חיתום ומיטב חיתום.

ה-IMAX היא שיטת הקרנה תלת-מימדית שמעצימה את חוויית הצפייה ומתבצעת על גבי מסכים גדולים. באילת, למשל, מתפרש מסך ה-IMAX על פני יותר מ-500 מ"ר. על-פי הערכות פועלים כיום בעולם כ-270 מסכי IMAX ובשנה הקרובה צפויה במספרם צמיחה של כ-15%. מפעילת המותג היא חברת IMAX הקנדית, שהעמידה עצמה באחרונה למכירה תמורת כ-400 מיליון דולר.

בעלת זיכיון ה-IMAX בישראל היא חברת אפיק בידור שבבעלות קבוצת מפיקים ומשקיעים אמריקניים בראשות קפלן. הקבוצה הקימה כבר ב-2004 את מתחם ה-IMAX הראשון בארץ באילת, בהשקעה של כ-10 מיליון דולר. המתחם ממוקם בפארק היובל בעיר הדרומית, ונחשב לאחת האטרקציות המוצלחות שיש לה להציע.

יורם גלובוס הוא אחד מיזמי הקולנוע הוותיקים והמובילים בשוק המקומי, והיה שותף לאורך השנים להפקת עשרות סרטים מהקלאסיקה של הקולנוע הישראלי, כדוגמת סדרת אסקימו לימון, מבצע יהונתן, קזבלן ועוד. באמצעות קבוצת גלובוס-גרופ שבשליטתו הוא פועל בתחומי הפקת סרטים ותוכניות טלוויזיה, וכן בשיווקם והפצתם. לקבוצה יש כיום רשת בתי קולנוע, הכוללת 23 קומפלקסים ובהם 140 אולמות קולנוע. הקבוצה מייצגת בישראל מספר אולפנים בינלאומיים, כמו: יוניברסל, פראמונט, דרים וורקס, וורנר ברדרס ואולפנים אמריקניים עצמאיים.

שני הפרויקטים המרכזיים של הקבוצה כיום הם שני קומפלקסי ענק תואמי "סינמה סיטי" שהיא מתכננת בראשון-לציון ובמתחם קניון הקריון שבקריות. במתחם בן 15 הדונמים בראשון-לציון, שייקרא 'גלובוס וורלד', מתכננת החברה הקמת 18 בתי קולנוע בהשקעה של כ-20 מיליון דולר, ובמתחם הקריון התכנון הוא להשקיע כ-10 מיליון דולר בהקמת 17 בתי קולנוע בשטח של כ-8,000 מ"ר. שני המתחמים יכללו גם בתי קפה וחנויות, וכמובן מסכי הקרנה בשיטת IMAX.

גלובוס עשה בשנים האחרונות מספר ניסיונות להנפיק חלק מהפעילות שלו בבורסה, אך עד כה הדבר לא עלה בידו. בין היתר ניסה גלובוס לגייס במאי 2005 כ-30 מיליון שקל באמצעות יחידות השתתפות של חברת ההפקות גלובוס פיקצ'רס, ובהמשך שקל ליצוק את פרויקט בתי הקולנוע המתוכנן בראשון-לציון לתוך השלד הציבורי אונמי. בנוסף פועל כיום גלובוס להרחבת עסקיו לאירופה באמצעות שיתוף פעולה עם חברת אירוסאט הציבורית, להקמת מתחם תואם "סינמה סיטי" בגרמניה. "