העליון דחה את ערעורו של השר לשעבר גונן שגב על גזר דינו בפרשת האקסטזי

גונן הורשע במסגרת הסדר טיעון בניסיון לייבא 32 אלף כדורי אקסטזי ובזיוף דרכון דיפלומטי, ונדון ל-5 שנות מאסר בפועל * העליון: "העונש נותן רק בקושי ביטוי לרף הענישה הראוי"

בית המשפט העליון דחה את ערעורו של שר האנרגיה לשעבר, גונן שגב, על גזר הדין שהוטל עליו בעקבות פרשת ניסיונו לייבא סמים. בית המשפט העליון ציין, כי העונש שהוטל נותן רק בקושי ביטוי לרף הענישה המקובל והראוי בעבירות מסוג זה.

שגב שירת את המדינה בתפקידים שונים בצבא ולאחר מכן. הוא סיים את לימודיו כרופא, ובגיל צעיר הפך לח"כ וסמוך לאחר מכן לשר האנרגיה והתשתיות. לאחר פרישתו מהממשלה פנה לעסקים פרטיים, וב-2003 ביצע עבירות הונאה בכרטיסי חיוב. ב-2004 ניסה לייבא ארצה 32 אלף כדורי סם מסוכן וכדי להקל על הייבוא זייף דרכון דיפלומטי והשתמש בו.

נגד שגב הוגש כתב אישום והצדדים הגיעו להסדר טיעון לפיו, בין היתר, המדינה טענה לעונש מאסר בפועל שלא יעלה על 5 שנים.

בגזר הדין תיאר שופט בית המשפט המחוזי בת"א את התלבטותו האם לאמץ את הסדר הטיעון. השופט מתח ביקורת על התביעה וקבע שתקופת המאסר הראויה עולה במידה לא מבוטלת על זו שהוצגה במסגרת הסדר הטיעון. עם זאת, הוא אימץ את ההסדר ברף העליון שלו.

שגב טען בערעור בין היתר, כי בית המשפט לא התחשב מספיק בנסיבותיו האישיות ובתרומה שהעניק למדינה.

בית המשפט העליון ציין, כי תקופת המאסר שנגזרה על שגב מייצגת רף ענישה מתון שאינו מצדיק את התערבותו. נגע הסמים, הוסיף, מכלה בישראל כל חלקה טובה ושגב שהוא רופא צריך להיות מודע להרס הטוטאלי הגלום בהתמכרות לסם ובמשמעות של הזרת 32 אלף מנות אקסטזי לשוק הסמים בישראל.

לפיכך נקבע, כי בניגוד לטענת שגב, עיסוקו הקודם כרופא אינו פועל לזכותו, אלא מהווה נסיבה מחמירה. נוסף לכך, כח"כ פעל שגב נמרצות להדברת נגע הסמים ובין היתר פנה לשרת החינוך דאז בדרישה לדעת מתי יפעל משרדה לביעור הנגע.

בית המשפט העליון ציין, כי במקרה הנוכחי אין בפעילותו הציבורית של שגב כדי להוות משקל נגד למעשים שעשה. שגב הגיע לפסגה ו"כל העולם היה מונח לרגליו, לא היתה מצוקה כלכלית שהביאה אותו למעשיו".

בית המשפט התייחס לנסיבותיו של שגב. בין היתר למשפחתו שעולמה נהרס, ואולם קבע, כי המניע לביצוע העבירות הבזויות הוא תאוות בצע. נוסף לכך, ציין, כי שגב לא הביע חרטה כנה ואמיתית וכי בניגוד לטענתו, אין להשוות את עונשו לעונש שהוטל על שותפו, שכן לשותף יוחס סיוע בלבד, בעוד שהוא יצא לחו"ל והיה צריך לייבא את הסמים.

בית המשפט קבע, כי שגב זייף את הדרכון הדיפלומטי והשתמש בו באופן ציני וחסר מעצורים ואין צורך בדמיון רב כדי להבין את הנזק שנגרם לשמה הטוב של המדינה. הוא דחה את טענת שגב שיש להתחשב ב"שיסוי התקשורתי" נגדו והוסיף כי היה על שגב לתת את דעתו על כך ועל האפשרות שמשפחתו תיפגע לפני שהסתנוור מהפיתוי להתעשר מהר בדרך של ייבוא סמים. (ע.פ. 4484/05).