ח"כ לשעבר חיים כץ יועמד לדין בגין מימון לא חוקי למפלגת "עם אחד"

כץ מואשם כי לבקשתו הועברו תרומות אסורות למפלגה מסיעת "עוז" בהסתדרות בכ-190 אלף ש'

פרקליטות מחוז המרכז הודיעה לח"כ לשעבר חיים כץ, כי בקרוב יוגש נגדו כתב אישום בגין עבירות על חוק מימון מפלגות, שביצעה סיעתו "עם אחד", בראשה עמד שר הביטחון, עמיר פרץ. יחד עם כץ יועמדו לדין גם שני עובדים נוספים בתעשיה האווירית - עמוס ברנהולץ וצבי אקרמן. ביולי 2002 נחקר פרץ בפרשה, אולם המשטרה לא מצאה ראיות מספיקות להעמדתו לדין.

בתקופת מערכת הבחירות לכנסת ה-15, כיהן חיים כץ כמזכיר הארגון הארצי של עובדי התעשייה האווירית, ובמקביל עמד בראש סיעת "עוז" בהסתדרות והיה מועמד מספר 2 ברשימת מפלגת "עם אחד" לכנסת. ברנהולץ כיהן כיו"ר סקטור ההנדסאים והטכנאים בתע"א, ואילו אקרמן כיהן כיו"ר ועדת הביטוח של הארגון ויו"ר הנהלת קופת התגמולים של תע"א.

חקירת הפרשה החלה בינואר 2001, בעקבות תלונה שהגיש למשטרה רשם העמותות דאז, עו"ד עמירם בוגט. רשם העמותות טען, כי "'העמותה לקידום העובד השכיר בישראל' מימנה עבור עובדים שכירים, שרצו להירשם כחברים במפלגת עם אחד, את דמי ההרשמה למפלגה, בסך 30 שקל לעובד. להבנתי, סעיף 28 (א)(1) לחוק המפלגות קובע מאסר שנה על פעילות זו".

חקירת המשטרה העלתה, שברנהולץ ואקרמן העבירו, לבקשתו של כץ, תרומות אסורות למפלגת עם אחד מכספי סיעת "עוז" בהסתדרות, בסכום כולל של כ-190 אלף שקל. 130 אלף שקל מתוכם הועברו באמצעות מימון דמי התפקדות של יותר מ-4,300 עובדי תע"א ובני משפחותיהם למפלגת עם אחד, מכספיה של סיעת "עוז".

דמי ההתפקדות הועברו במסגרת מבצע התפקדות, שהו היו מעורבים השלושה. בפרקליטות סבורים, כי התנהלות זו מהווה לכאורה עבירה של מתן תרומה אסורה לפי חוק מימון מפלגות, וכן עבירה על חוק המפלגות, האוסר תשלום דמי התפקדות למפלגה עבור אחר.

החשדות הנוספים נגד שלושת החשודים כוללים מתן תרומות אסורות נוספות בסכומים שונים בגין מימון משלוח מכתבים לעובדי התעשייה האווירית הקוראים להם להצביע ל"עם אחד", מימון שכירת כלי רכב ופעילות בחירות נוספת לטובת מפלגת "עם אחד", והכל מכספי סיעת "עוז" בניגוד לאיסורים הקבועים בחוק.

לאחר בחינת חומר הראיות, החליט פרקליט המדינה, ערן שנדר, כי יש די ראיות כדי להגיש כתב אישום נגד השלושה. בכך, אומצה המלצת המשטרה. הפרקליטות הודיעה לנאשמים, כי הם רשאים לבקש לערוך להם שימוע.