בית משפט השלום בת"א שיחרר אמש (ד') בתנאים מגבילים את מנכ"ל חברת נמלי ישראל לשעבר, עמוס רון (54), ואת מנכ"ל חברת אנגל משאבים ואנרגיה, איציק אמיאל (31). השניים עוכבו אמש לחקירה ע"י חוקרי מפלג ההונאה במשטרת מחוז ת"א, בחשד ש"תפרו מכרז" לביצוע עבודות עפר, כריית עודפי עפר וחול, ויישור שטח בנמל אשדוד. בחקירתם הכחישו השניים את המיוחס להם.
רון ואמיאל חשודים בעבירות של שוחד, הפרת אמונים, וקבלת דבר במירמה. ביהמ"ש שלח את אמיאל לשבעה ימי מעצר-בית מלא. בנוסף, נאסר על שניהם להתקרב למקום עבודתם למשך 10 ימים, עוכבה יציאתם מהארץ לחצי שנה, נאסר עליהם ליצור קשר עם המעורבים בפרשה למשך 15 יום והם נדרשו להפקיד ערבויות כספיות.
חקירת הפרשה החלה בעקבות דו"ח המבקר הפנימי של נמלי ישראל, טומי פריאל, שהעלה חשד לתפירת מכרז. הפרשה מתייחסת להתקשרות לקבלת זיכיון לכריית חול בשטח של 170 דונם בעורף נמל אשדוד. הדו"ח מתייחס לתקופה שרון היה מנכ"ל רשות הנמלים, שבינתיים עברה שינוי מבני.
ממצאי המבקר הפנימי העלו, לדבריו, "חשד של יצירת קרטל והטיית המחיר כלפי מטה לטובת הקבלן הזוכה". על-פי הנתונים בדו"ח של פריאל, חברת בוסטיקו מקבוצת אנגל (שבשליטת יעקב אנגל), הציעה לשלם 4.3 שקלים עבור טונה חול, בעוד שמחירי השוק היו 20 שקלים לטונה.
לדברי המבקר, ההתקשרות בין רשות הנמלים לחברת בוסטיקו, שהוגדרה ע"י רון כדחופה, טופלה בחיפזון וברשלנות בכל הקשור לפנייה ולקבלת החלטה על הזוכה. לאור המסקנות, המליץ פריאל להסיק מסקנות אישיות כלפי רון וסמנכ"ל הכספים, רישר בן-חיים, ולנזוף בשורה ארוכה של פקידים בדרגים בינוניים ברשות הנמלים, שחלק גדול מהם מועסקים כיום בחברת נמלי ישראל.
יו"ר הכנסת לשעבר, דן תיכון, ששימש אז יו"ר רשות הנמלים, הגיש תלונה למשטרה בנושא ופנה למבקר המדינה, שהעביר את הדו"ח ליועץ המשפטי לממשלה. תיכון, יש לציין, היה מסוכסך קשות עם רון ואף התפטר מתפקידו בשל כך.
חקירת המשטרה העלתה, שבשנת 2003 פנה רון לאמיאל, וסיכם עימו שהחברה שהוא מנכ"לה, ושייכת ל"אנגל קבוצת חברות בנייה והשקעות", תבצע עבודות לכריית חול בשטח שבשליטת רשות הנמלים, בסכומים של מיליוני שקלים.
רון, סבורים החוקרים, פעל שלא כדין לקבלת פטור ממכרז לחברת אנג'ל, כאשר נסיבות ההתקשרות לא הצדיקו מתן פטור שכזה. אמיאל, לדבריהם, ידע שמדובר במכרז תפור, ודאג לסדר עוד שתי הצעות מחיר למכרז, כדי שיבטיחו שהחברה שלו תזכה בו.
רון טען בזמנו, כי "הדו"ח והמלצותיו של המבקר הוזמנו ע"י תיכון משיקולים זרים ופסולים. ההתקשרות עם בוסטיקו נעשתה כהתקשרות דחופה בשל הצורך למנוע גניבת חול בהיקף גדול. החלטה זו מנעה נזק של מיליוני שקל מרשות הנמלים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.