ג'נובה מייצרת חשמל משאריות הזיתים

במאי 2006 התבשרה חברת ג'נובה הישראלית כי נכללה ברשימת 100 חברות הטכנולוגיה הפרטיות המובילות באירופה השנה, רשימה של המגזין היוקרתי רד הרינג. ג'נובה הישראלית, שנוסדה ב-2004, הייתה החברה היחידה ברשימה שעוסקת באנרגיה נקייה, והצעירה ביותר מבין הזוכים.

הפיתוח של החברה, הפועלת בחממה הטכנולוגית משגב, שעליו גם רשמה פטנט, הוא בהפקת אנרגיה וחשמל מגפת זיתים (שאריות הפרי אחרי העיבוד) באמצעות כור היתוך שגודלו שולחן, ולכן אינו דורש מרחב רב. על-פי השיטה של ג'נובה, הגפת מוכנסת אל תוך הכור ועוברת תהליך בטמפרטורה של 800 מעלות, שבסופו מתקבל גז. שריפת הגז, שהוא ידידותי לסביבה ואינו פוגע בשכבת האוזון, מניעה טורבינה, המייצרת חשמל.

בכוונת ג'נובה להגיע לשוק עם יחידות ייצור חשמל של 200-500 קילו-וואט והיא כבר מריצה ניסוי בכפר ג'וליס בגליל. החברה כבר ביצעה בהצלחה הוכחות היתכנות להפקת אנרגיה מגפת של זיתים וענבים.

עד כה הושקעו בחברה 1.2 מיליון שקל, מרבית הסכום על-ידי המדען הראשי ו-150 אלף על-ידי חברת החשמל, עימה חתמה החברה על הסכם תמיכה במיזם בג'וליס. המתקן, נציין, מיועד להפיק בסופו של דבר 200 קילו-וואט ולספק את תצרוכת החשמל של 70 בתי הכפר, והקמתו כרוכה בהשקעה של 500 אלף דולר. ג'נובה נמצאת היום במו"מ מתקדם עם שני גופים, חברה אמריקנית ציבורית לגיוס 1.25 מיליון דולר, וחברת השקעות ישראלית.

"יש בקרב קהל הצרכנים באירופה נכונות לשלם מחיר גבוה יותר על חשמל שמופק מביו-מסה, (אנרגיה מהצומח - מ.א.) ובכל מקרה המחיר שאנחנו מציעים הוא תחרותי", אומרת מנכ"לית ג'נובה, יונת גרנות.

לדבריה, שוק היעד של הטכנולוגיה שלה הוא ארצות גידול הזיתים באירופה: איטליה, ספרד ויוון. בארצות אלה גידול הזיתים מפותח מאוד, וקיימים בו בתי בד גדולים, שיכולים לספק את הגפת לצורך ייצור החשמל.

גרנות מדגישה, כי לצד ייצור חשמל יהווה המתקן גם פיתרון למפגע הסביבתי, שמהווה גפת הזיתים, המצריכה שינוע ומיחזור. לדבריה, הטכנולוגיה של ג'נובה מיועדת לנצל את הפסולת של הזיתים באופן מקסימלי.

הניסוי בג'וליס מחולק לשני שלבים. בשלב הראשון מתעתדת החברה, עד סוף השנה, לקיים ניסוי בהיקף של 30 קילו-וואט שעה, בהתבסס על עונת המסיק בספטמבר-אוקטובר. באשר לשלב השני מציינת גרנות, כי "מתוך ההפעלה נפיק את הלקחים וניישם אותם במתקן של 200 קילו-וואט שעה שיקום בתחילת 2007. אני מאמינה שנעמוד בלוחות הזמנים של הוכחת הייתכנות", היא מציינת, וכנראה שגם ברד הרינג מאמינים בכך.