מילניום תקים תחנת כוח פוטו-וולתאית בקוריאה; צפי להכנסות של עשרות מיליוני דולר

עלות הקמת תחנת הכוח: 150 מיליון דולר * מילניום פועלת למכור יחד עם HQMC הקוריאנית את החשמל שיופק בתחנה במשך 15 שנה ולרשום הכנסות של 7.5 מיליון אירו בשנה

חברת מילניום הישראלית, המתמחה בהקמת תחנות כוח סולאריות על בסיס תאים פוטו-וולתאים ואספקת פנלים סולאריים ללקוחות פרטיים ומסחריים, חתמה על חוזה עם יזם קוריאני, קים מון, מנכ"ל חברת HQMC הקוריאנית, להקמת תחנת כוח בעלות של 150 מיליון דולר.

היקף הייצור של התחנה צפוי להיות 120 מגה-ואט. החברה הקוריאנית, נציין, כבר הקימה בקוריאה תחנת כוח שמייצרת חשמל בתפוקה של 117 מגה-ואט בעלות של כ-125 מיליון דולר.

בקוריאה חוזי מכירת החשמל מתפרשים על-פי החוק על פני 15 שנה. "אנחנו מקימים את התחנה, מייצרים את הפנלים (משטחים שמרכזים אליהם את תאי השמש) עבורה, ומקבלים רישיון מחברת החשמל של קוריאה למכירת חשמל למשך 15 שנה", מסביר מנכ"ל מילניום, עמי אלעזרי, את חלקה של חברת מילניום בחוזה. "כשהתחנה תקום ותעבוד, החשמל יימכר לרשת הקוריאנית ב-716 וון לקילו-ואט שעה, (0.6 דולר לקילו-ואט)", הוא אומר.

לשם השוואה נציין, כי המחיר הממוצע של החשמל הקונבנציונלי הנמכר בישראל נע סביב 0.08 דולר לקילו-ואט שעה, כלומר הייצור בטכנולוגיה הפוטו-וולתאית יקר מאוד, והוא נתמך על-ידי סיבסוד ממשלתי. "חלק מהגדרת המשימה של החברה היא להיות שותפים בכל תחנה שאנחנו מקימים בעולם", מציין עוד עמי אלעזרי, "אנחנו שואפים להקים מיזם משותף עם החברה המקומית, כדי ליהנות גם מרווחי מכירת החשמל לשנים רבות נוספות".

חלוקת העבודה ביין שתי החברות, הישראלית והקוריאנית, היא שמילניום מקימה את התחנה ומספקת את הפנלים, ו- HQMC אחראית להשיג את הרישיונות מהממשל הקוריאני ולאתר את בנק ההשקעות שיגייס את ההון הנדרש לשם ההקמה. כך פעלה HQMC גם בתחנה הקודמת שהקימה.

"בשלב ראשון אנחנו אמורים לקבל סדר גודל של 900 אלף דולר לביצוע בדיקת ההיתכנות של השטח שבו אמורה לקום התחנה בדרום קוריאה", אומר אלעזרי, ומעריך שהכנסות מכירת החשמל מהפרויקט ינועו סביב ה-19 מיליון דולר בכל שנה במשך 15 שנות החוזה, וכי החברה תגזור 50% מתוך זאת.

באשר ללוח הזמנים הצפוי להוצאת הפרויקט אל הפועל מעריך אלעזרי כי האישורים הנדרשים לשם תחילת העבודה יושגו בתוך חצי שנה, והקמת התחנה תושלם בתוך 3 שנים מאותו רגע.

בפרק הזמן הזה הוא צופה הכנסות של עשרות מיליוני דולרים מהקמת התחנה, והחל מתום הקמת התחנה תגזור החברה להערכתו 7.5 מיליון אירו לשנה ממכירת החשמל למשך 15 שנות החוזה.

ציפייה לקפיצה בהכנסות השנה

מילניום אלקטריק קמה בשנת 2000 כגלגול של חברת סולאור שהוקמה ב-1992. משמעות השינוי הוא בעיקר בהחלטה להתמקד בתחום הפוטו-וולתאי. החברה מונה 12 אנשים בישראל, ורוב העבודות מבוצעות על-ידי קבלני מישנה. ההכנסות של החברה ב-2005 הסתכמו ב-1.3 מיליון דולר, והרווח היה מזערי, 100 אלף דולר.

אלעזרי צופה קפיצה חדה בהכנסות ב-2006, לכ-8 מיליון דולר, ולחברה צבר הזמנות של 24 מיליון דולר. עם זאת מציין אלעזרי: "אני לא מאמין שנצליח לספק את כל הצבר בשנה הנוכחית", ב-2007 הוא מעריך שהחברה תרשום הכנסות של 36 מיליון דולר.

נציין, כי התחנה בקוריאה הינה השלישית שהחברה תקים בעולם. "יש לנו רישיון והסכם חתום, שקיבלנו עבורו כסף ראשוני על בדיקת ההיתכנות להקים תחנה של 50 קילו-ואט באיטליה, בבנבנטו (דרום איטליה), ושם נשלים את הבנייה בתוך חצי שנה. יש לנו 1 מגה-ואט במקום שנקרא בזילקטה באיטליה (דרום איטליה) חוזה שנחתם בנוכחות שגריר ישראל ובנייתו צפויה להתחיל החודש, ויש לנו מו"מ על פרויקטים נוספים באיטליה", אומר אלעזרי. "