"זה הזמן להגביר חשיפה לחו"ל. בשוק המקומי הדו"חות הכספיים יקבעו"

שוקי אברמוביץ', מנכ"ל כלל פיננסים בטוחה, מעריך כי המסקנה המרכזית מהמלחמה היא שיש להקפיד על פיזור גיאוגרפי של תיק ההשקעות * חיים ישראל, מריל לינץ': "זה הזמן למניות ערך תנודתיות כמו פועלים ולאומי"

שוקי אברמוביץ', מנכ"ל כלל פיננסים בטוחה, מופתע לטובה מעוצמתו של השוק לנוכח המלחמה. "אם היו שואלים גורמים בשוק ההון, מה תהיה רמת המדדים בבורסה לאחר חודש של מתקפת טילים על אזור הצפון, עם כל-כך הרבה הרוגים ונזקים, כולם היו חושבים שרמת המדדים תהיה הרבה יותר נמוכה והשקל יהיה הרבה יותר חלש. השוק הפגין עוצמה, ואת הסימן המרכזי לאמון בשוק סיפקו המשקיעים הזרים, שלא הקטינו פוזיציות ונשארו אופטימיים", אומר אברמוביץ'.

* אבל אולי לא מדובר בחוסן, אלא בכך שהבורסה הייתה מנותקת מהמשק בזמן המלחמה והתעלמה מהמחיר הכלכלי שלה?

"הבורסה מלכתחילה מנותקת מהמשק. רוב החברות הגדולות בבורסה לא מושפעות ממנו כמעט. לדוגמה, טבע שמהווה קרוב ל-10% מהמעו"ף היא בכלל חברה בינלאומית. בחברות אשר תלויות במצב המשק כמו הבנקים, הביטוח ורשתות השיווק, דווקא כן ראינו ירידה במחיר המניה.

"ישנם לא מעט עסקים בצפון שנפגעו ואף נהרסו, וזה מאוד כואב ברמה האישית. יחד עם זאת, על רקע מדיניות התקציב והגירעון המנוהלת בשנים האחרונות, המשק הישראלי היום הוא משק חזק שיכול להתמודד עם משבר שכזה.

"ב-2002 המשק עמד על פי תהום. למזלנו לא נכנסנו אז לפעילות צבאית. אם זה היה קורה, חלק מהכלכלה הייתה מתרסקת והיינו נכנסים למשבר עמוק. זה היה מרסק חלק גדול מהכלכלה".

* כיצד הבורסה צפויה להגיב להתרחשויות בצפון?

"הבורסה כבר עיכלה את האפשרות של התרחשותו של אירוע ירי מקומי, ואם יקרה אירוע שכזה היא לא צפויה להגיב בחריפות. לעומת זאת, אם נראה הידרדרות במצב הביטחוני וחזרה למצב של טילים על הצפון והשבתתו, נתחיל למעשה פרק ב' של המלחמה, והבורסה תחזור להתנהגותה התנודתית".

* מה יהיה כיוון השווקים בטווח הארוך?

"מה שישפיע על השוק יהיו התוצאות הכספיות של החברות. לגבי רוב החברות הגדולות התחזיות הן אופטימיות, ולכן להערכתי האווירה בשוק צפויה להיות חיובית.

"להערכתי, המלחמה תאיץ את החברות להרחיב את הפעילות שלהן בחו"ל ולצמצם את התלות בשוק הישראלי, מתוך ראייה אסטרטגית. אנחנו רואים זאת כבר היום בחברות אשר תלויות במשק המקומי כמו הבנקים והביטוח, אשר מרחיבות את הפעילות בחו"ל, ואני מעריך שבעקבות המלחמה המגמה הזאת תתחזק".

* באילו מגזרים כדאי להתמקד?

"החברות היצואניות הוכיחו את עצמן כפחות חשופות למשק, וגם המניות שלהן פחות נפגעו בזמן המלחמה. בהנחה שהמלחמה כבר מאחורינו, גם הסקטור הפיננסי ורשתות השיווק מעניינים להשקעה, במיוחד על רקע התוצאות הכספיות שלהם".

* מה לדעתך צפוי בשוק האג"ח?

"מה שיקבע את הטון בשוק האג"ח הוא התנהגות הממשלה. כרגע הממשלה צפויה להגדיל את תקציב הביטחון. מצד שני, תקבולי המיסים צפויים לרדת בשל המלחמה, ולכן אנחנו צפויים לראות גידול בגיוסים.

"גם גיוסי החברות צפויים להמשיך ולהתרחב. ולראיה, בתקופת המלחמה נמשכו גיוסי האג"ח של החברות ועמדו על סדר גודל של מיליארדי שקלים. בעקבות התרחבות הגיוס הממשלתי והקונצרני נראה היקפי גיוס גדולים בהרבה מאלו שראינו בתקופה המקבילה אשתקד".

לצאת לחו"ל

המסקנה המרכזית של אברמוביץ' מהמלחמה היא חשיבות פיזור תיק ההשקעות והרחבת רכיב חו"ל. "בתקופה הקרובה צפויה התפכחות של המשקיעים וחשבון נפש כיצד לנהל תיק השקעות, בשוק שנמצא תחת איום ביטחוני. בשנים האחרונים נהנינו משקט בתחום הזה, והמשקיעים אולי שכחו את פרמיית הסיכון של השוק הישראלי", אומר אברמוביץ', "המלחמה תהיה, לדעתי, נקודת מפנה בחשיבה של המשקיעים הישראלים ובחשיבות הפיזור הגיאוגרפי".

* אבל ראינו כבר בשנה האחרונה יציאה מאסיבית של כספים להשקעות בחו"ל.

"יציאת הכספים לחו"ל נבעה בעיקר מטרנדים לשווקים ספציפיים כמו דרום אמריקה והודו. לא ראינו יציאה ממוסדת מתוך אסטרטגיה ארוכת טווח. עכשיו אני מאמין שנראה יציאת כספים שכזו.

"ישנו עיוות בשוק הישראלי של אחזקה נמוכה בהשקעות בחו"ל. המשקיע הערבי, לדוגמה, מוציא 25% מהשקעותיו בממוצע אל מחוץ למדינתו מתוך תמחור הסיכון שבמדינתו, ובאירופה אחוז ההשקעה בחו"ל גבוה אף יותר".

* מה צריכה להיות לדעתך האחזקה בהשקעות זרות?

"האחזקה ברכיב חו"ל בתיק ההשקעות צריכה לעמוד על 25%, וכרגע בגלל המצב הביטחוני צריך להרחיב את האחזקה ל-30%. ההשקעה בחו"ל אטרקטיבית כעת במיוחד, לאור ירידת המחירים שנבעה מהירידות בשווקים, וכן לאור התחזקות השקל מול הדולר".

* איך אתה מסביר את העוצמה של השקל מול הדולר?

"עוצמת השקל מול הדולר נובעת גם מהשפעה בינלאומית של היחלשות הדולר בעולם. למרות שקיים הסבר חלקי לתופעה, העוצמה של השקל עדיין נחשבת מדהימה ומפתיעה בעוצמתה. ההערכות היו בפירוש שהדולר יהיה חזק יותר, וזה מסמל את האמון שהביעו הזרים במשק הישראלי".

חיים ישראל: "לשנות אסטרטגיה"

חיים ישראל, האסטרטג של מריל לינץ' בנושא השוק הישראלי, מציין כי אסטרטגיית ההשקעה המומלצת לטווח הזמן הקרוב בשוק המקומי היא להתמקד במניות שמציגות תשואה גבוהה על ההון העצמי (ROE), וכן בכאלה שמתאפיינות בתנודתיות גבוהה. בהתאם לכך גוזר המודל של ישראל, כי מניות הבנקים הגדולים - פועלים ולאומי - וחברות האחזקה - קבוצת דלק , החברה לישראל ואפריקה ישראל - הן המומלצות להשקעה.

"לאורך ימי הלחימה המלצנו לנקוט גישה דפנסיבית ולהתמקד במניות שמתאפיינות בתנודתיות נמוכה, ושל חברות שעיקר הפעילות שלהן מופנה לחו"ל, מה שצמצם את מידת החשיפה שלהן לשוק הישראלי. לפיכך, המומלצות שלנו לאורך ימי הלחימה היו כי"ל וטבע שחשופות פחות לכלכלה הישראלית, וכן פרטנר שצפויה ליהנות מעלייה בהיקפי השיחות בחודש האחרון", הוא מציין.

"כרגע שינינו אסטרטגיה ואנחנו משתמשים במודל ה"מלאכים הנופלים" (FALLEN ANGELS), שבמסגרתו אנחנו מחפשים מניות ערך שאמנם נפגעו לאורך ימי הלחימה, אך הן גם צפויות לתקן כלפי מעלה בשיעורים חדים יותר. מדובר בחברות שמציגות תשואה גבוהה על ההון העצמי שלהן, כמו הבנקים הגדולים, שלהערכתנו ספגו ירידות חדות מדי בחודש האחרון", הוא מוסיף.

ישראל מציין כי הנחת העבודה שלו כיום היא שהלחימה הסתיימה, והפסקת האש היא "מצב עולם חדש", כהגדרתו. הוא מציין, כי נכון שפרמיית הסיכון של ישראל עלתה בעקבות הלחימה, אך עדיין יחס הסיכון-סיכוי עדיין מייצר לדבריו הזדמנויות השקעה טובות, כמו לדוגמה במניות הבנקים.

"בסך הכל אני חושב שהראי של הכלכלה הישראלית הוא בעיקר חברות האחזקה הגדולות במשק, שנותנות אינדיקציות חיוביות על-פי המודל שלנו. בנוסף, אני חושב שלמרות עליית פרמיית הסיכון, גם מניות הבנקים ימשיכו ליהנות מתנאים יסוד טובים, ולכן תשואת החסר שהן הציגו בחודש האחרון הופכת אותן לאטרקטיבית".