סאנופי בשתי חזיתות: מנסה להגן על פטנטים לתרופות לדילול דם; המכירות - 5 מיליארד דולר

בין היתר מקיימת הליך משפטי נגד טבע ו-Amphastar למניעת שיווק גירסה גנרית ל-Lovenox

בית משפט בניו-יורק התכנס ביום שישי על מנת להחליט האם להעניק סעד המשפטי לבקשת בריסטול מאיירס (BMY) וסאנופי-אוונטיס (SNY) המנסות לעצור את Apotex, חברה גנרית פרטית מקנדה, מלייצר ולשווק את גרסתה הגנרית לבלוקבאסטר שלהן, ה- Plavix.

Apotex ייצרה ושיווקה את גרסתה לתרופה לטיפול לדילול הדם אחרי שקיבלה את אישור ה-FDA אולם לא הסירה את כול המכשולים המשפטיים, לכאורה. בריסטול מאיירס וסאנופי-אוונטיס הגישו בקשה לצו מניעה על מנת לעצור את השיווק של Apotex.

לכאורה תהליך רגיל במלחמה העסקית אותה מנהלות חברות התרופות האתיות מצד אחד, והגנריות מהצד שני. גם מכיוונה של טבע כבר ראינו לא אחת מהלכים בהם נקטו החברות האתיות בניסיון להגן על מוצריהן ובמטרה לשמור על הכנסות גבוהות מהן לעוד מספר שנים. אולם בחינת המשמעויות הנלוות לסיפור המאבק על ה-Plavix מוסיפה עוד צדדים עקרוניים להמשך פעילותן של בריסטול וסאנופי. באשר בריסטול זה עלול להגיע עד כסא המנכ"ל. באשר לסאנופי, זהו חלק ממאבק מקיף לשמירה על רף המכירות ופה נכנסת לתמונה גם טבע הישראלית - במאבק על תרופה אחרת, ה-Lovenox.

מכירות ה-Plavix בשנת 2005 הגדילו את ההכנסות של בריסטול מאיירס ושל סאנופי-אוונטיס בכ-3.8 ו-2.6 מיליארדי דולרים, בהתאמה. בריסטול מאיירס היא שפיתחה את התרופה וסאנופי-אוונטיס היא המשווקת אותה ברחבי אירופה. הפטנט על התרופה תקף עד שנת 2012, אולם בכל מקרה, שיעור הרווח מהתרופה צפוי להישחק עוד לפני, ללא קשר לפסיקת השופט בניו-יורק.

לס פונטלאידר, אנליסט מבית ההשקעות Miller Tabak, טוען כי הימצאות גרסה גנרית בשווקים עלולה לחתוך את מכירות התרופה של בריסטול מאיירס בחצי. בעיה רצינית לחברה שהמכירות לתרופה ב-2005 תרמו כ-20% לסך ההכנסות השנתיות. עם זאת הוא מוסיף כי לבריסטול ברור כבר כעת כי תאלץ להוריד את מחיר התרופה על מנת לכסות על הפער בין מחירה לזה הגנרי. כמו כן הוא צופה כי בית המשפט לא יקבל את בקשת המניעה של השתיים משני סיבות עיקריות. הראשונה היא טובת החולים והשנייה היא חקירות פליליות בהן מעורבת כיום בריסטול.

בריסטול מאיירס נחקרת לאחרונה על ידי משרד המשפטים, לאחר שהחברה הציעה כ-40 מיליון דולרים ל-Apotex במסגרת הסדר שיעצור את הייצור של השנייה עד שנת 2011. המהלך סוכל על ידי רשויות החוק האמריקניות ומשרד המשפטים פתח בחקירה פלילית על כשרות המשא ומתן שהתנהל.

לדעתו של פונטלאידר, התסריט הגרוע ביותר עבור בריסטול מהפסד ה-Plavix יוביל להתפטרותו/פיטוריו של המנכ"ל, פטר דולן, ואולי להחלשות החברה עד כדי אפשרות השתלטות. דולן מצידו סופג ביקורות רבות בשל צניחת מחיר מניית החברה אשר איבדה יותר מ-50% מערכה מאז שהוא התיישב על כסא המנכ"ל, בשנת 2001. עשרים אחוזים מתוך ירידה זו נרשמה בשלושת השבועות האחרונים מאז החל שלב ההוכחות בנושא.

גם סאנופי תרגיש פגיעה קשה אם יאושר ה-Plavix לשיווק גנרי. הערכות הן כי תחרות גנרית תפגע בכ-12% מהכנסותיה של החברה הצרפתית. מחיר המניה לא צפוי לרדת בחדות, לפי אותן הערכות, רק בגלל שהוא כבר משקף את התסריט הפסימי ביותר, לדעתם.

סאנופי: טבע ותרופת ה-Lovenox בחזית השנייה

לסאנופי-אוונטיס זו רק חזית אחת שהיא מנהלת מול איומים גנריים. תרופה נוספת של החברה, Lovenox, גם היא לדילול הדם, נמצאת בהליכי הגנה משפטיים. כיום מנהלות טבע ונוברטיס שתי בקשות נפרדות, עם שותפות במכל צד, לייצור ושיווק של גרסה גנרית ל- Lovenox. מכירותיה הסתכמו בכ-2.8 מיליארד דולר בשנת 2005, והפטנט עליה רשום עד שנת 2012.

סאנופי הגישה את תביעתה נגד טבע וגם נגד Amphastar, המפתחות יחדיו גרסה הגנרית ל- Lovenox. השלב המשפטי הבא בעניין נקבע להתקיים ב-10 באוקטובר בבית משפט בקליפורניה. לאחר שבית המשפט הפך החלטה קודמת בערכאה נמוכה יותר שקבעה כי הפטנט של סאנופי חסר תוקף.

אנליסטים מעריכים כי בכל מקרה תאבד סאנופי את ההגנה על התרופה במהלך שנת 2007. דבר שינגוס בכ-6% ברווח למנייה בשנה האמורה. בשנת 2008 האחוז צפוי לעלות כבר ל-10% - מעל הפגיעה מאובדן המכירות עבור ה- Plavix. "ההפסד עבור ה- Plavix כבר תומחר במחיר המניה", חזר אנליסט מסיטיגרופ על הערכות קודמות, "אולם ההפסד הפוטנציאלי עבור הפסד ב- Lovenoxעדיין לא הוערך, כך שיש בו עוד סיכון רב ללחץ שלילי על המנייה.