"לא באנו לישראל לחוזה אחד"

בראיון בלעדי ל"גלובס", אומר מנכ"ל אלסטום טרנספורטיישן, פיליפ מייליה, כי המחיר ב"קו האדום" הוא פרמטר חשוב, אך רמת השירות חשובה לא פחות

בפרויקט הרכבת הקלה בת"א עדיין ממתינים להכרזה על זוכה במכרז לאחר ששלושת הקונסורציומים המתמודדים השקיעו מיליוני דולרים וזמן רב בהכנת ההצעות.

ועדת המכרזים בראשות סגן החשכ"ל, חגי מילר, אמורה להכריע בימים הקרובים על המשך צעדיה לבחירת הזכיין. אחת האופציות הבולטות היא בחירת זוכה בשיטת ההתמחרות (BEST ANT FINAL). הערכות בשוק הן שההצעות הרלוונטיות הן של קבוצת ספידן ושל מטרורייל.

מכרז הרכבת הקלה בת"א - הקו האדום, שעלותו הוא למעלה מ-10 מיליארד שקל, הוא פרויקט ה-BOT המורכב והגדול ביותר שפורסם אי פעם בישראל. גם בזירה הבינלאומית הוא נחשב לפרויקט גדול.

הפרויקט הזה הביא את יצרנית הרכבות הבינלאומית אלסטום לייסד לראשונה סניף בישראל. עד היום יוצגה אלסטום בידי הסוכנות דריה מהנדסים, אך לאור ההשקעות הצפויות הוחלט בקבוצה להעמיק את הפעילות.

בראיון בלעדי ל"גלובס", ממליץ מנכ"ל אלסטום טרנספורטיישן, פיליפ מייליה, לוועדת המכרזים לזכור שהדבר הראשון ששוכחים לאחר בחירת הזוכה הוא את המחיר.

גלובס: מדוע החלטתם לפתוח משרד בישראל?

פיליפ מייליה: "השוק בישראל הוא שוק חשוב ומעניין. ישראל היא מדינה יציבה עם דמוקרטיה טובה ויש בה פוטנציאל כלכלי אדיר. לישראל יש צרכים תחבורתיים והחלטנו להשקיע בישראל. לא באנו לישראל רק לחוזה אחד. אנחנו לא חוששים מהקשיים ואנו פועלים גם במדינות שהיה שם קשה. באלסטום אנחנו מצליחים להגיע להבנה עמוקה לצרכים של כל מדינה בה אנו פועלים ואנו מציעים פתרונות תחבורתיים טובים. אנחנו מתכוונים לפעול בישראל גם בזמנים טובים וגם בזמנים רעים, זאת הפילוסופיה של החברה שלנו".

" אתם חוששים משינויים פוליטיים, בטחוניים?

"האווירה הפוליטית יכולה להשתנות. העיקרון שלנו הוא שאנחנו לא יכולים ולא רוצים להתערב במאבקים פוליטיים במדינות בהן אנו פועלים. אנחנו עושים עסקים ולא מתערבים בפוליטיקה. את ההיבטים הבטחוניים לקחנו בחשבון לפני שנכנסו לפעילות בישראל. אנחנו לא מחשיבים את ישראל כמדינה לא בטוחה. יש מדינות הרבה יותר לא בטוחות וזאת לא סיבה לפסול את השוק".

" האם אתם לא חוששים מחרם של מדינות ערב?

"שוב אני רוצה להדגיש שאנחנו לא נכנסים לפוליטיקה בשום אופן ובשום רמה. אנחנו ספקים ולא פוליטיקאים. אלסטום היא שחקן מוביל בעיסקי רכבות. זה שאני עובד בסין זה לא אומר שאנו מנוע מלעבוד בטייוואן".

" ברכבת הקלה בת"א יש סיכוי שתפסידו?

"אנחנו פועלים בסביבה תחרותית ואנחנו לא מנצחים כל הזמן. כל עוד זו תחרות הוגנת אנחנו יודעים להפסיד. יש הרבה הזדמנויות בשוק הישראלי ואני יודע שגם נפספס ואני מקווה שגם נצליח. אני לא יודע את הנתונים על רמת המחירים בת"א אבל חשוב לציין שהמחיר הוא לא חזות הכל.

"המחיר זה פרמטר אחד שהוא מאוד חשוב, אך רמת השירות היא פרמטר חשוב לא פחות. הדבר הראשון שאתה שוכח אחרי חתימת החוזה זה המחיר. ברגע שחותמים הדבר המשמעותי שעומד על הפרק זה איך מניעים את המערכת ומקימים את הפרויקט. יכול להיות שההצעה שלנו - קבוצת מטרורייל, היא הצעה יותר יקרה, אך חייבים לבחון את איכות ההצעה ולא רק את המחיר.

"כשאני מציע הצעה במכרז אני לא שואף להיות הזול ביותר אלא להציע את השירות הטוב ביותר. אני מקווה שבת"א יתנו משקל משמעותי לא רק למחיר".

" יש חשש שהשקעות בישראל ייעצרו

"הניסיון מלמד שברגע שיש רכבת אחת, אתה מיד רוצה להמשיך והקו השני והשלישי מגיעים מהר יותר. אני בטוח שבישראל זה יקרה גם. האזרחים יידרשו את פיתוח הרכבות, זה יותר בטוח, זה יותר מהיר וזה יותר נקי. אנחנו באלסטום באנו לישראל להשקעה לשנים ארוכות, אנחנו רוצים לראות את עצמנו לוקחים חלק בפרויקטים של רכבות קלות ובאספקה לרכבת ישראל".

" האם חייבים רשת ביטחון?

"רשת הביטחון היא תנאי הכרחי. כחברה זרה יש סיכונים שאנחנו לא יכולים ולא יודעים לקחת, ולכן הממשלה חייבת להיות חלק מהמשחק ולקחת על עצמה את הסיכונים שהמגזר הפרטי לא יכול להרשות לעצמו. הערבויות שמעניקה המדינה לפרויקטים גם בירושלים וגם בת"א הם תנאי הכרחי לקיומם".

(הכותבת היתה אורחת של חברת אלסטום בצרפת)