ה. שטרן תרכוש 50% מסקאל שעונים תמורת כמה מיליוני ד'

היקף הפעילות של סקאל שעונים - כ-4.5 מיליון דולר " המשמעות: התחזקות משמעותית לה. שטרן בדיוטי פרי

רשת התכשיטים הבינלאומית ה. שטרן תרכוש 50% מחברה-בת של קבוצת סקאל, סקאל שעונים. כך נודע ל"גלובס". ההערכה היא, כי העסקה נעשתה בכמה מיליוני דולרים. בענף התייחסו בתמיהה לכך שסקאל בחר לממש אחזקות דווקא בחברת השעונים שהיא אחת היחידות הרווחיות של סקאל. החברה כוללת את פעילות ממכר השעונים בדיוטי פרי.

על-פי המידע שבידי "גלובס", היקף הפעילות של סקאל שעונים נאמד בכ-4.5 מיליון דולר. לרשות שדות התעופה משלמת סקאל שעונים סכום של כ-1.4 מיליון דולר כדמי שכירות.

לעסקה נזקפות מספר משמעויות לא מבוטלות בשוק השעונים הישראלי: בעוד שסקאל שימש בתחום השעונים כקמעונאי בלבד, הרי שה. שטרן הוא יבואן שעונים בעצמו, המשווק מספר מותגים. משמעות העסקה היא התחזקות של שטרן בדיוטי פרי, והבעיה שמדאיגה את יבואני השעונים היא שהתחזקותה תבוא על חשבון הספקים האחרים. ניתן לצפות שרשת שטרן תדאג לתת ייצוג טוב יותר לשעונים שלה על חשבון האחרים, בעיקר במותגי היוקרה.

יתרה מכך, בעוד שלסקאל היתה רק פלטפורמה לממכר שעונים בדיוטי פרי הרי שלשטרן פלטפורמה רחבה גם בשוק המקומי. הדבר מחדד את ניגודי עניינים בין שטרן, כבעלים החדש של חנות השעונים בדיוטי פרי, כי הוא מתחרה בספקיה גם בשוק המקומי.

ניתן להעריך כי הרבה מחויבויות של ספקים כלפי סקאל ייחלשו עכשיו, בשל ניגוד עניינים מול הבעלים החדש שהוא בעצמו ספק מתחרה. ה. שטרן מתחרה בפדני בשוק המקומי גם כיבואן וגם כתכשיטן. עתה הוא הופך בעלי החנות שבה הוא מוכר ספקים מתחרים.

יבואני השעונים בארץ יבחנו את הצעדים בהם ינקטו נוכח ההתפתחויות.

אחת השאלות העולות היא - אם יחליט שטרן לשווק שעונים בייבוא מקביל, בדומה למה שעשה סקאל בעבר.עד עכשיו היתה לסקאל נקודת מכירה אחת בשעונים בדיוטי פרי, מה שהיה מטריד באופן מוגבל. זה לא המצב של שטרן, מאחר שיש לו מערכת קמעונאית בשוק המקומי.

סולי סקאל, בעלי קבוצת סקאל, ניסה בשנה החולפת להכניס שותפים לכל אחת מהפעילויות שבבעלותו, למעט הדיוטי פרי. רוב העסקאות שרקם עם שותפים פוטנציאלים, שהיו אמורים להזרים סכום של 200 מיליון שקל לקבוצה דרך רכישת אחזקות, לא נערכו בסופו של דבר.

מבחינתו של ה. שטרן היתה זו הזדמנות שמשתלבת היטב באסטרטגיית הצמיחה שלו. לפני כחצי שנה אמר אמר ישראל קורט, מנכ"ל ה. שטרן בראיון ל"גלובס": "התלבשנו חזק על שעונים כמנוע צמיחה. במשך שנים לא עבדנו על שעונים, הפקרנו את השוק. היום אנחנו משווקים בחנויות לא רק שעונים של שטרן אלא שבעה מותגים - דיור, באום מרסיה, פרמז'ני, כל אחד פונה לסגנון חיים שונה. אנחנו נכניס עוד עשרה מותגים בתחום השעונים".

בהתייחס לאכזבה שהיתה מנת חלקו בדיוטי פרי, אמר אז קורט: "בדיוטי פרי הישן היינו בגן עדן ועברנו ל... לא אומר גיהנום, אבל למערב הפרוע. בנמל הקודם ישבנו עם הקהל לפני שהוא עולה למטוס. היינו בודדים לצד סקאל וריצ'רדסון. ברמת הוצאות נמוכה עבדנו ברווחיות. עכשיו השדה החדש יפה מאוד ומנוהל בשיא היעילות עם הרבה רצון טוב, אך מבחינה תשתיתית כשהם בנו את השדה, הדבר האחרון שעניין אותם זה הקטע המסחרי. הם הגדילו את הקטע המסחרי והכניסו גורמים שלא קשורים. יש לנו היום שש חנויות שעולות לנו הרבה יותר כסף, כמעט כפול הוצאות באותה רמת מכירות כמעט, אולי ב-10% יותר. מצד שני, ההוצאות עלו ב-40%, ולכן החיים קשים".

דוברת סקאל אישרה את הידיעה ומסרה כי מדובר במהלך אסטרטגי, במסגרתו חברת סקאל דיוטי פרי הכניסה את ה. שטרן שותפה 50% בחנויות השעונים בנתב"ג, במטרה להרחיב ולמנף את פעילות חנויות השעונים, בעיקר בקרב תיירים וזאת בשל החשיפה והגישה של ה. שטרן בשוק המקומי ובדיוטי פרי.

להערכת סולי סקאל, המהלך יביא לגידול של כ-30% במכירות השעונים בדיוטי פרי. עוד מסרה דוברת סקאל, כי ה. שטרן מפעילה בשוק המקומי 31 חנויות הפרוסות בקניונים, בתי מלון מובילים ובדיוטי פרי, וקיימת סינרגיה גבוהה בין פעילותה של חברת ה. שטרן לחנויות השעונים בדיוטי פרי אותן מפעילה סקאל. "