המחוזי: העירייה לא יכולה לגבות כסף עבור עבודות פיתוח מעבר להיטלים בחוק

בית המשפט המחוזי בת"א קבע כי לעירייה אין סמכות חוקית לגבות כספים מתושבים למימון מחויבותיה השוטפות, כגון עבודות פיתוח. השופטת רנה משל מתחה ביקורת על עיריית ת"א על שגבתה כסף מבעלי מגרשים במתחם המכונה "מתחם דבורה הנביאה" בצפון העיר בגין עבדות פיתוח במתחם.

לפי חישובי העירייה, ההיטלים שהגיעו לה בגין עבודות הפיתוח לא יכולים היו לכסות את ההוצאות, ותקציבה לא איפשר לה לממן את עבודות הפיתוח. על כן, העירייה הציעה לבעלי המגרשים כי חלק מהם יממנו מכיסם את ההפרש בין ההיטלים לבין ההוצאות בפועל. העירייה התנתה את הוצאת היתר הבנייה בכך שבעלי המגרשים יחתמו על הסכם, בו יתחייבו לשלם את ההפרש.

בעלי המגרשים - בניגוד לחוות דעתם של פרקליטם - חתמו על ההסכם בשל הרווחים שהיו צפויים להפיק מהפיתוח הצפוי במתחם ומהיתר הבנייה, לרבות חיסכון רב בתשלום מס רכוש. לאחר סיום העבודות, ביקשו בעלי המגרשים מבית המשפט להורות לעירייה להשיב להם כמיליון שקל שגבתה מהם למימון עבודות הפיתוח.

השופטת קבעה כי מהבחינה הציבורית פעילותה של העירייה בנדון היא בעייתית, ולא היתה לה סמכות חוקית לחייב בתשלום בגין הפיתוח המיוחד. לדבריה, ספק אם פעילותה עומדת בקריטריונים של הגינות ויושר, ובפרט בקריטריון של היעדר אפלייה כלפי צדדים שלישיים. זאת, כיוון שהדבר יוצר אפליה ממשית כנגד תושבי העיר, שידם אינה משגת לשלם את התשלום הנוסף.

"קשה להשלים עם מצב בו רשות משתמשת במרחב שיקול הדעת, שמתיר לה הדין, כדי להציע שירות טוב ומהיר יותר למי שמשלם לה בעבורו. העירייה חייבת לממן את פעילותה מתקציבה ולא לקבל כספים נוספים מאזרחיה במסגרת חוזית, למימון מחויבותיה השוטפות", קבעה.

במקרה הנדון דחתה השופטת את התביעה להשבת התשלומים, לאחר שקבעה שבעלי המגרשים לא נפגעו ממדיניות העירייה, והם אינם יכולים לבטל את החוזים עליהם חתמו והם כבולים להם ולסכומים ששילמו מכוחם. (ת.א. 2766/00).