קרן אמריקנית-ישראלית תקדם מיזמים משותפים של אנרגיה חלופית

תשקיע מידי שנה 20 מיליון דולר למשך תקופה של שבע שנים; אישור הסנאט האמריקני למיזם צפוי להתקבל תוך שבועות ספורים

מקורות האנרגיה של ישראל מסופקים כמעט באופן מלא על-ידי ייבוא נפט. אנרגיית השמש ואנרגיות מתחדשות אחרות מהוות מרכיב שולי וזניח באספקת האנרגיה למשק. למעשה, מקור הנפט הבלעדי בישראל הוא הנפט הגולמי והתזקיקים, כאשר השימוש בגז טבעי צפוי לתפוס תאוצה בשנים הקרובות.

התלות של מדינת ישראל בנפט היא גבוהה ונראה, כי תלות זו תישאר כל עוד לא תהיה הקצאת משאבים לפיתוח טכנולוגיות של אנרגיות מתחדשות.

בענף האנרגיה סבורים שלא צפויה התפתחות של ממש בתחום של אנרגיות מתחדשות (מרוח, שמש, גייזרים וכו'), וכי הנושא לא נמצא בראש סדר העדיפויות של הממשלה.

בשורה מעודדת אחרת מגיעה דווקא מארה"ב. בית הנבחרים בארה"ב אישר לפני מספר שבועות תוכנית להקמת קרן אמריקנית-ישראלית לקידום מיזמים משותפים בתחום האנרגיה החלופית. במסגרת יוזמה זו יוזרמו לקרן מדי שנה סכום של 20 מיליון דולר לתקופה של שבע שנים.

על-פי הקריטריונים של הקרן, המענקים יחולקו לחברות בהן שותפות חברות ישראליות וחברות אמריקניות שמתכוונות לפתח מיזמים בתחום האנרגיות המתחדשות.

כיום 58% מצריכת הנפט האמריקנית היא מייבוא נפט מחוץ לארה"ב, כאשר 45% מתוכם מגיעים ממדינות ערב. בכוונת ממשלת ארה"ב לנטרל ככל האפשר את התלות במוצרי נפט גם בהיבטים הגיאופוליטיים וכן בהיבטים הבטחוניים.

עו"ד רובין רמיס ממשרד S&W/ZAG, השלוחה בניו-יורק של משרד זיסמן, אהרוני גייר ושות', עזרה רבות בקידום הפרויקט. רמיס הגיעה לסבב פגישות בישראל במטרה לאתר טכנולוגיות מקומיות לשיתוף פעולה עם חברות אמריקניות. בשיחה לגלובס אומרת רמיס: "בארה"ב קיבלו החלטה אסטרטגית לפתח את נושא האנרגיות המתחדשות. ברור היום לכולם, שבסיטואציה של הטרור העולמי אי-אפשר לחכות 50 שנה וחייבים למצוא פתרון מיידי כדי להקטין את התלות בנפט. מתברר שהגז הטבעי הוא לא פתרון ריאלי בשל משבר המחירים.

"ארה"ב רואה בחברות האנרגיה הישראליות פוטנציאל אדיר לפיתוח טכנולוגיות בתחום האנרגיות המתחדשות. נפתח פה חלון הזדמנויות ממשי ליוזמות ישראליות ולכסף אמריקני. הפוטנציאל העיסקי הוא אדיר".

גלובס: מהם הקריטריונים לקבלת המענק?

רמיס: "אנחנו מתכוונים לפנות ולקבל פניות מחברות המפתחות טכנולוגיות בתחום האנרגיה המתקדמת. סביר להניח שהטכנולוגיות העיקריות יהיו אנרגיה סולארית, ביו-אנרגיה, אנרגיית מים ואנרגיות נקיות אחרות. אני סבורה שבאנרגיית רוח תהיה פחות התעניינות.

"אנחנו מתכוונים להיפגש עם יזמים בתחום ועם אנשי אקדמיה שיציעו מחקרים. הקרן האמריקנית יוצרת מנוף לקשרים עיסקיים ופוליטיים שיעשו חיבורים בין הרעיונות למשאבים הכלכליים, כדי להביא את שתי המדינות למעמד יציב יותר בהיבט של התלות בנפט".

- כבר קיבלתם פניות מגופים מקומיים?

"המיזם נמצא ממש בתחילת הדרך והוא אף טרם אושר בסנאט - אישור שאמור להתקבל בשבועות הקרובים. במשק האנרגיה המקומי בישראל אין עדיין מספיק מודעות לחוק הזה. אני בטוחה שברגע שהשוק יקלוט ויפנים את הפוטנציאל, חברות עסקיות ואנשי אקדמיה ישמחו לשתף פעולה. אני מניחה שחברות כמו סולל ואורמת, שכבר פועלות בארה"ב, ישמחו לקבל את התמיכה.

"מעבר לתמיכה הכספית הקרן תעזור גם בשיווק. חייבים לציין שהשוק האמריקני זה שוק ענק. לישראלים זו הזדמנות כלכלית מהמדרגה הראשונה. הכסף מחכה לחברות. הוא נמצא וזמין. כבר ב-2006 יוקצו 20 מיליון דולר ראשונים".

בעולם יש מגמה להקצות יותר משאבים לקידום תוכניות בתחום אנרגיות מתחדשות. במדינות רבות כמו גרמניה, ספרד, יפאן, שוודיה, ניו זילנד, ואחרות מגדילים באופן משמעותי את השימוש בטכנולוגיות אלה, בישראל עדיין השימוש הוא זניח. רימס מעריכה, שבטווח של 5-10 שנים ניתן יהיה להפחית את התלות בנפט באופן משמעותי.