ניצחון לירוקים: המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה לא לאשר הקמת הישוב מיכל בגלבוע

המאבק סביב אי הקמת הישוב הפך בשנים האחרונות לאחד הסמלים המובהקים של שמירת הטבע בארץ

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה שלא לאשר את התוכנית להקמת את הישוב מיכל על רכס הגלבוע, במקום בו פורח אירוס הגלבוע. המאבק סביב אי-הקמת הישוב הפך בשנים האחרונות לאחד הסמלים המובהקים של שמירת הטבע בארץ.

את תוכנית הישוב מיכל, שתוכנן כישוב אקולוגי, יזמה המועצה האזורית עמק בית שאן. לתוכנית, שהופקדה לעיון הציבור במארס 2005, הוגשו כ-700 התנגדויות מצד גופי סביבה ותושבי האזור, בשל מספר המתנגדים הרב מינתה המועצה הארצית חוקרת התנגדויות, שמסקנתה הייתה שאין להקים את הישוב.

לטענת המתנגדים, אין להקים ישוב חדש, אקולוגי ככל שיהיה, דווקא במקום היחיד בעולם בו פורח אירוס הגלבוע, שהוא פרח מוגן. טענה נוספת הייתה, שהקמת ישוב חדש נוסף יפגע בישובים הקיימים באזור, בין השאר מעלה גלבוע, נורית ומלכישוע, ישוב שהפך למוסד גמילה. יצוין, שבתחילה תמכה רשות הטבע והגנים בישוב, מתוך כוונה שבדרך זו תזכה בהגנה של שטחים נוספים על ההר. בעקבות סקר אירוסים שערכה הרשות באזור, היא שינתה את עמדתה. התוכנית נדחתה, בסופו של דבר, ברוב של 10 מתנגדים לעומת חמישה תומכים.

לדברי מנהל מינהל התכנון, שמאי אסיף, תוכנית המתאר הארצית מנחה לצמצם למינימום הקמת ישובים חדשים ולהשקיע את מירב המאמץ בחיזוק, ציפוף והתחדשות של ישובים קיימים. יישומה של מדיניות זו תחזק גם את אזור הגלבוע ובקעת בית שאן, ותאפשר את שימור רכס הרי הגלבוע כמרחב פתוח וכנכס אקולוגי ונופי ייחודי.