לא לחקור - להדיח

עידו דיסנצ'יק, פעם עורך "מעריב", אחר-כך יו"ר בזק ועכשיו "אזרח מאוד מעוצבן", מסביר למה מומלץ לדלג על שלב החקירות היישר לעונת ההדחות בצבא ובפוליטיקה

לא צריך ועדת חקירה בשביל להגיע למסקנה שכל המנהיגות המדינית והצבאית צריכה להגיד יפה שלום, וללכת הביתה. בלי חקירה. ללכת ביוזמתם. הם אומרים שהם אחראים - וזה נכון. האחריות מובילה הביתה.

לא צריך ועדת חקירה כדי לזכור שעוד לפני המלחמה היה ברור שהתפקידים האלה - זה לא בשבילם. את העובדה שהממשלה ממש על הפנים ידענו כבר ביום הקמתה. גם ספינים כקודמתה היא לא יכולה לייצר. אין פלא שצוות החווה נקרא שוב אל הדגל.

לא צריך חקירה כי התוצאה תהיה, כנראה, שאלה יילכו הביתה ויחזרו החברים של עמרי וגלעד (שלא הלכו לקדימה), עוזי כהן וגם ג'ודי החשופה מיד ושם.

לא צריך חקירה כדי שביבי שוב יילך למשחקים של בית"ר.

לא צריך חקירה אם התוצאה תהיה שהארץ שוב תיצבע כתום הזוי.

לא צריך חקירה אם המועמד המוביל בעיני העם לתפקיד שר הביטחון הוא שאול ("בית לא עוזבים") מופז. בסרט החיוור הזה כבר היינו.

לא צריך חקירה כדי להגיע למסקנה שהחטא הקדמון, מר אופיר פינס היקר, איננו מינויו של עמיר פרץ לשר הביטחון; מינויו, כהמלצתך, לשר אוצר היה חטא נורא יותר. עכשיו אפשר לפחות להיפטר ממנו.

לא צריך חקירה, כדי להבין שהחטא הקדמון היה שפינס וחבריו הרשו לזייפן מפקדים וגנב מפלגות להנהיג אותם.

לא צריך חקירה להבין שהבעיה לא הייתה איך אהוד ברק יצא מלבנון, אלא איך אריק שרון נכנס לשם.

לא צריך חקירה כדי להבין שהבעיה לא הייתה ההינתקות שחולל אריק שרון, אלא ההתנחלות שהוא הוביל.

לא צריך חקירה כדי לברר מי אמר "בינת ג'בייל בידינו" - ולהפריד בינו לבין צה"ל. מייד. לא צריך חקירה לגלות מי החליט שספינות חיל הים לא מאוימות על ידי טילי חוף - ולנתק גם אותו מן הצבא. עוד אתמול.

לא צריך חקירה כדי להגיד לרמטכ"ל שהוא לא ממנה יותר כחולים לשום תפקיד אלוף, עד שלא ימנה קודם אחד ירוק למפקד חיל האוויר.

לא צריך לחקור - צריך להדיח.

לא צריך חקירה כדי להבין שאין שום טקסט של שום החלטה של שום או'ם ששווה 33 הרוגים. במיוחד שהטקסט לא השתפר. כל שר או שרת חוץ שהשמיעה טיעון נלוז כזה מכהנת בתפקיד גדול עליה בכמה מספרים ולפחות בשפה אנגלית אחת.

לא צריך חקירה כדי לומר לראש הממשלה שגילה קור רוח (אבל אפס נחישות) ראוי לשבח בעת המלחמה שהוא איבד את השליטה לאחר המלחמה, אם הוא מחפש את האשמים בבתי הקפה בתל אביב. תל אביב אכן בועה. אבל, גם אם תושביה אשמים רק הוא אחראי.

לא צריך חקירה כי חקירה ראויה יכולה להתנהל רק בדרך עורך-דינית, ואין דבר גרוע יותר מהכפפת המדינה למשפטנים מרובעים כבולי אותיות של חוקים, תקדימים ותקנות שכמעט כולם לא לעניין. בהיבט זה, משפטנים גרועים מפוליטיקאים עלובים. מן האחרונים אפשר להיפטר, הראשונים הם מסמר בלי ראש, תקוע בקיר בלתי שביר.

לא צריך חקירה ממלכתית, בטח לא צריך ועדת מריחה אם כל אלה שלקחו אחריות היו מתחייבים לפרוש בתוך זמן קצוב שבו גם יכינו בחירות. ועד אז הם יגייסו את כל הכוחות והאנשים הנדרשים לשיקום. אבל הם לא מתחייבים. הם נשארים. הם רוצים להיבחר ולהתמנות מחדש. ועל כן אין ברירה אלא ועדת חקירה ממלכתית.

לא צריך ועדת חקירה כדי לדעת שבחירות על אף שאינן פתרון טוב, נותרו הפתרון הכי פחות גרוע. גם בלי חקירה ידוע שהעם הזה לא לומד לקח. הוא במסלול של הרס עצמי, ורוב הזמן הוא גם נהנה מזה.

* הכותב היה עורך מעריב, יו"ר בזק ועכשיו הוא אזרח מאוד מעוצבן