פיצוי למנותח כיוון שלא נמסרה לו מראש זהות המנתח

החולה, בן 12, נולד עם תסמונת נדירה הפוגעת במספר מערכות בגוף, ובין השאר גורמת לסתימת המעיים

בית המשפט המחוזי בת"א חייב את שירותי בריאות כללית לשלם פיצוי של 100 אלף שקלים להוריו של מנותח, כיוון שלא נמסר להם ערב הניתוח מידע לגבי הרכב צוות המנתח וזהות המנתח, וכי קיים סיכון של פגיעה עצבית בשלפוחית השתן כתוצאה מהניתוח. בית המשפט קבע כי בכך נמנע מההורים מלוא המידע, שהיה חשוב להם כדי לקבל את ההחלטה לגבי האופן והמקום של עריכת הניתוח.

החולה, בן 12, נולד עם תסמונת נדירה הפוגעת במספר מערכות בגוף, ובין השאר גורמת לסתימת המעיים. ההורים הגישו תביעת נזיקין בגין רשלנות רפואית נגד שירותי בריאות כללית, בטענה כי בשל ביצוע רשלני של הניתוח סובל בנם מבעיה עצבית של אי שליטה מלאה על השלפוחית.

השופטת רות רונן קבעה כי בית החולים היה צריך למסור להורים מידע על זהות המנתח וניסיונו הקודם בעריכת ניתוחים כאלה. לדבריה, יש לחייב את בית החולים למסור מידע זה, כיוון שזהותו של המנתח היא אחד המרכיבים בטיפול, ומידת אמונו של החולה ברופא היא קריטריון, שהוכר על ידי ההלכה הפסוקה כחלק מהנושאים הרלוונטיים שעל החולה להביא בחשבון לצורך קבלת ההחלטה בדבר הטיפול.

השופטת ציינה כי אין די בהחתמתם של ההורים על טופס ההסכמה לפני ביצוע הניתוח, בו נמסר להם כי בית החולים אינו מתחייב שהניתוח יבוצע על ידי מנתח מסוים. בנוסף קבעה השופטת כי היה על הקופה להודיע להורים כי קיים סיכון של פגיעה עצבית בשלפוחית כתוצאה מהניתוח.

השופטת חייבה את הקופה לשלם להורים 100 אלף שקל בגין היעדר הגילוי המלא ערב הניתוח, אך דחתה את התביעה ככל שמדובר בטענת הרשלנות בנימוק כי טענה זו לא הוכחה. השופטת ציינה כי ההורים לא הוכיחו שלו נמסר להם המידע הנוגע להרכב צוות המנתח, היה נמנע הנזק. (ת.א. 1589/01).