בגידת הפקידים: 18 עובדים במס הכנסה, ביטוח לאומי ובזק נעצרו בחשד שמכרו מידע על אזרחים לחוקרים פרטיים

גורם במשטרה: "הם בקושי עסקו בעבודתם, רק הוציאו מידע מהמאגרים כמו זבל, באופן יום-יומי - שומות, דו"חות, חשבונות בנק, פרטים על נכסי מקרקעין ומיטלטלין, רכבים, יכולות כספיות של אנשים ומידע על כניסות ויציאות שלהם מגבולות המדינה"

18 חשודים, ובהם עובדים במס הכנסה, ביטוח לאומי ובזק וחוקרים פרטיים (חלקם אנשי משטרה לשעבר), נעצרו ביממה האחרונה ע"י חוקרי מפלג ההונאה של משטרת ת"א, בחשד כי מכרו מידע על אזרחים לחוקרים פרטיים. מדובר בעבירות של לקיחת ומתן שוחד, מירמה והפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע ופגיעה בפרטיות.

הידיעה פורסמה לראשונה בעיתון "גלובס".

מעצרם בא במסגרת פרשה הנחקרת במשטרה מאז חודש אפריל, והותרה לפרסום. החשודים הובאו לבית משפט השלום בת"א, שם ביקשה המשטרה להאריך את מעצרם.

החקירה החלה בעקבות תלונה שהגישה אחראית המידע ברשות המיסים נגד רכז בכיר במשרד פקיד שומה דן במס הכנסה, החשוד שנכנס למאגרי המידע הממשלתיים למטרות שאינן קשורות בעבודתו.

מפלג ההונאה, בסיוע יחידת ברק וימ"ר משטרת ת"א, פתח בחקירת התלונה, שהובילה לחשוד המרכזי בפרשה, שהמשטרה מכנה "מאכער". מדובר בתושב ת"א כבן 46, משפטן בהשכלתו ובעל חברת חקירות ואיסוף מידע עסקי. על-פי החשד, הוא תיווך בין עובדי מדינה שונים לבין החוקרים הפרטיים ששילמו עבור המידע.

החקירה הסמויה העלתה, כי מדובר בתופעה של ממש, שבה חוקרים פרטיים - חלקם מוכרים מאוד - הזמינו מידע הקשור ללקוחותיהם, ולגופים ואנשים אחריהם הם מתחקים, תמורת תשלום של מאות ואלפי שקלים. החקירה עד כה העלתה, כי ה"מאכער" קנה עבור החוקרים מידע גם מעובדת גבייה במוסד לביטוח לאומי, שנכנסה למאגרי המידע שלא לצרכי עבודתה וכן מעובד בחברת בזק.

המידע והכסף ששילמו החוקרים הועברו לעובדי המדינה באמצעות ה"מאכער", שכמובן גזר קופון לעצמו. בידי החוקרים חשבוניות בסך עשרות אלפי שקלים בחודש שהוא הוציא להם. המידע הועבר, בסופו של דבר, לגופים שונים כמו בנקים, אם כי לא באופן ישיר.

"הם בקושי עסקו בעבודתם, רק הוציאו מידע מהמאגרים כמו זבל, באופן יום-יומי", אומר ל"גלובס" גורם במשטרה. לפי שעה, בוחנים החוקרים האם עובדי ציבור נוספים מכרו מידע.

"תיק ענק"

בעזרת האזנות סתר לטלפון ומעקב אחר תנועת הפקסים במשרדו של אותו "מאכער", חשפו החוקרים כמות מידע אדירה שהעבירו אליו עובדי המדינה. גורמים במשטרה אמרו ל"גלובס", שמדובר ב"מידע מגוון, החל משומות, דו"חות, חשבונות בנק, פרטים על נכסי מקרקעין ומיטלטלין, רכבים, יכולות כספיות של אנשים ומידע על כניסות ויציאות שלהם מגבולות המדינה".

החקירה הפכה לגלויה, אחרי שהחוקרים פשטו על בתיהם ומשרדיהם של אנשי רשות המיסים ומשרדי החקירות, ותפסו שם ציוד, עשרות מחשבים ואלפי מסמכים ובהם פרטים אישיים של מאות אזרחים, שהוצאו מהמאגרים הממשלתיים במשך תקופה ארוכה.

ראש מפלג ההונאה, סנ"צ אריה אידלמן, אמר ל"גלובס" כי "מדובר בתיק ענק", בדומה לפרשת הסוס הטרויאני, אך בניגוד אליה, המשטרה אינה מתעניינת במזמיני המידע, שחלקם היו בנקים, משום שהם פעלו דרך עורכי דין שמבצעים עבורם את הגבייה.

המשטרה גם לא תנסה לחפש את עורכי הדין המעורבים. "בסוס הטרויאני מנהלי חברות קיבלו חוברות כרוכות ומלאות מידע כל כך מקיף ורגיש, שלא יכול היה להיות ספק שהם ידעו שהושג בדרך לא חוקית", אומר אידלמן, "אבל כאן זה לגיטימי בעינינו. הבנקים פנו לעורכי דין, שפנו לחוקרים, שפנה למאכער. גם העו"ד שמבקש אינפורמציה, לא בטוח שהוא יודע שהחוקר הביא מידע על הרכב של החייב דרך ביטוח לאומי".

אבל, לדברי אידלמן, אין ספק שהחוקרים הפרטיים ידעו שהמידע שמשיג ה"מאכער" אינו חוקי. "יירטנו אלפי עמודי פקס של בקשות ותשובות. אם חוקר פרטי מקבל תשובה בתוך יום על 50 איש, ברור לו שה'מאכער' לא חקר בעצמו. גם מהשיחות שלהם עולה שהם ידעו שהמידע לא הושג ע"י מזל"ט", ציין.