תשכחו מבעיות של דואר זבל, או מהודעות מציקות שמגיעות לדואר האלקטרוני הפרטי שלכם, או של מקום העבודה. אפילו הודעות SPAM ב-SMS הן לא פונקציה לדבר הבא שמאיים על השלווה של צרכני התקשורת. הכוונה היא לא לאפליקציה מהפכנית שתדע לסנן בעבורנו כל הודעה לא הולמת ולא רצויה. להיפך, המשבר הבא יהיה כל כך גדול שהוא פשוט יהפוך את ה-SPAM לבעיה מינוריות.
הכוונה היא להודעות זבל על גבי רשת הטלפון הקווית, כשה-SPAM הידוע יהפוך ל- SPIT (יריקה באנגלית): Spam over Internet Telephony. ה-SPIT יהפוך את חיי התקשורת שלנו לגיהינום אמיתי. נבואת הזעם הזאת, כמו רבות אחרות, נובעת מההבנה שעולם הטלפוניה משתנה לנגד עינינו, כשהטכנולוגיות החדשות, המתבססות על תקשורת IP, ישנו את הדרך בה אנחנו מטלפנים אחד לשני. אמנם עדיין נרים את הטלפון ונחייג ליעד המבוקש, אבל כל המערכת עליה מתבססת השיחה משתנה מקצה לקצה.
אמנם העובדה שכל תעבורת התקשורת נעשית על רשת ה-IP הופכת את המיקום הגיאוגרפי של המטלפן לחסר משמעות, וגם גורמת למחיר השיחה לעמוד למעשה על אפס, אולם, כפי שלמדנו בעבר, אין טוב בלי רע.
שתי עובדות אלו גורמות לכך שקל הרבה יותר לנצל את הטלפון לבצע מעשי מרמה וחבלה, או סתם הטרדות, שיגרמו לכך שהנזק עלול להאפיל על התועלת. אם לא יטפלו בבעיה מיד, בכל העולם, אז צפויות לנו כמה שנות תקשורת קשות.
דלת מסתובבת
ד"ר ברוך סטרמן, מנכ"ל חברת הסטארט-אפ Kayote, הוא אחד מנביאי הזעם של התופעה. את דרכו בעולם ה-VoIP החל סטרמן בחברת דלתא 3, שהייתה בין החלוצות בתחום כספקית שירות. הוא שימש שם כסמנכ"ל מחקר ופיתוח ומנהל הטכנולוגיות. לפני שלוש שנים הוא הקים את Kayote, העוסקת בפיתוח של פתרונות טכנולוגיים לשליטה ברשתות VoIP, המיועדים בעיקר למפעילי השירותים.
"נושא האבטחה ב-VoIP הוא קשה מאוד", אומר סטרמן. "הפרוטוקולים ידועים וחשופים, וניתן לנצל אותם בקלות - החל מחסימת שירות, וכלה בהתקפות על שרתים באמצעות שליחת הודעות רבות לשרת. הסיבה שעדיין לא ראינו התקפה גדולה על רשת כזאת, היא שאף אחד לא עשה ניסיון כזה, אבל זה עוד יגיע.
"יש גם וירוסים שיכולים לפגוע במכשירים עצמם", מעצים סטרמן את החזון האפוקליפטי. "כשיש לך פירצה דרך הקול אתה חושף את כל הרשת שלך, ולא רק את חלק ה-VoIP, וזאת בהנחה שרשת הקול שלך פתוחה גם לחלקים אחרים מבוססי IP. ה-VoIP הופך לדלת כניסה לכל הרשת, ומי שיכול לחדור לטלפון, יכול גם לחדור לכל הרשת".
כאמור, הבעיה הגדולה ביותר, זאת שעשויה לשבש לנו את איכות החיים, היא ה-SPIT - הפגזה של הטלפון בהודעות שיווקיות ואחרות, מבלי שלמנוי תהיה שליטה עליהן או יכולת סינון מינימלית. שיחות טלמרקטניג מחברות עסקיות למשל, מוכרות לנו כבר היום, כשפתאום, בעיקר בערב, מצלצל הטלפון בבית ועליו יש הודעה קולית על מבצע כזה או אחר.
סטרמן טוען שההטרדה של היום יכולה להפוך בקלות למצב בלתי נסבל. "ב-VoIP אין עלות לשיחה, כך שאפשר לבצע המוני שיחות ולא לשלם", מזהיר סטרמן. "הכלכלה של חישוב ההשקעה בטלמרקטינג משתנה לגמרי, כי אין עלות למעשה. היום ה-SPAM במייל הוא עצום, כי העלויות הן אפס, וכך גם יהיה ב-VoIP", מזהיר סטרמן.
"עוד בעיה ב-VoIP היא שאי אפשר לסנן את השיחות, כי אפשר לשנות את זיהוי המצלצל לכל מה שאתה בעצם רוצה. לכן גם כל התוכנות המיועדות למניעת SPAM אינן מתאימות ל-SPIT. בנוסף, אין לך תא וירטואלי כמו במייל שאליו נכנס הדואר ואותו אפשר לסנן לפני הפתיחה. כאן השיחה נכנסת ישירות למכשיר הטלפון, וההחלטה אם לענות או לא היא מיידית. ב-SPAM גם ניתן לנסות ולעשות פילטר לתוכן, אבל ב-SPIT התוכן ישר מתפרץ לתוך האוזן, ולמעשה אתה לא יודע מהו עד שאתה לא עונה".
ארכיטקטורה של הרשתות
להערכת סטרמן, אם הבעיה לא תיפתר זה עלול להוביל לקץ תעשיית ה-VoIP. לא פחות. "ברגע שמישהו יתחיל לקבל כמות גדולה של שיחות זבל", חוזה סטרמן, "הוא יפסיק להשתמש בשירות הזה וזהו".
סטרמן גורס גם כי למרות הקשיים ניתן למצוא פתרונות, אפילו חלקיים למצב. לדבריו, שילוב של כמה מהם יצליח למנוע את מרבית שיחות ה-SPIT. "אנחנו חושבים שאחד המרכיבים של הפתרון מגיע מכיוון הארכיטקטורה של הרשתות. זה אומר שמישהו שולט ביחסים בין כל הרשתות, ויכול למנוע מעבר של שיחות לא רצויות. למשל, ניתן להגדיר מצב בו הרשת שמתחילה את השיחה תעשה את זה בבדיקת הזהות של המתקשר כד לסנן אורחים לא רצויים. במצב כזה, אני יכול לדעת שהשיחה מגיעה מרשת חינם או ארגון מסוים, אפילו אם הוא מבקש להסתיר את זה.
"על פתרון כזה", חושף סטרמן, "אנחנו שוקדים כרגע עם צ'ק פוינט. פתרון אחר הוא באמצעות רשתות חברתיות. כלומר, לקבל שיחות רק לאחר שאתה מאשר את שולח השיחה, אבל זה מכביד מאוד על השימוש, ולמעשה אתה לא יכול לקבל שיחות ממקור שלא אישרת מראש. עוד פתרון הוא מצב בו לפני ביצוע השיחה צריך להפקיד מעין ערבות אצל גורם שלישי מפקח. את אותה ערבות ניתן להחרים במקרה בו מקבל השיחה מדווח שזה היה SPAM.
"כמו כן, אפשר גם לזהות תבנית של ספאמר, כזה ששולח הרבה שיחות בבת אחת, ואז לנסות לחסום אותו. אפשר גם לנסות ליצור מחסום לשיחות לא אנושיות באמצעות בקשה של זיהוי קולי לפני חיבור השיחה. גם זה פתרון בעייתי כי הוא מעיק, והוא גם ניתן לעקיפה".
סטרמן מסכם כי התעשייה נמצאת רק בתחילת דרכה בנושא ה-SPIT, ולאף אחד לא ברור בדיוק מה יהיה הפתרון המתאים ביותר. בכל מקרה נראה כי הסיכון לתעשייה כולה מספיק גדול כדי שהחיפוש אחר הפתרונות יתפוס תאוצה. "
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.