הדגים הקטנים שיהפכו ללווייתנים

רוב הסטרארט-אפים שיצליחו יירכשו בסוף על ידי חברות גדולות עם הנהלות גלובליות. ככה זה באוקיאנוס. חזרנו למנהלים שב1999, בשפיץ של ההייפ, הרכיבו את רשימת 10 החברות המבטיחות, בדקנו איפה פגעו ואיפה כשלו, וביקשנו הימורים נוספים

נניח שביצעתם השקעה כלשהי לפני מספר שנים. בחברה פרטית, במניה, בדירה או בקרן נאמנות. מה הסיכוי שכשתחזרו אליה בימים אלה תגלו שהרווחתם? ששיחקתם אותה? אם מדובר בהשקעה סולידית, לפחות תדעו בוודאות שגם אם אין תשואה מלהיבה, לפחות לא איבדתם את כל הכסף. אם איתרתם אזור נדל"ני מתפתח - האחוזים הם מדהימים. אבל מה הסיכוי להצליח כשמדובר בהשקעות בחברות סטארט-אפ או אפילו בחברות מבוססות יותר? לא גדול.

קשה מאוד לאפיין את החברה שעומדת לפרוץ, את זו שמפתחת את הדבר הבא שילהיט את הלקוחות והמשקיעים ולא סתם גם אנשי הון סיכון ומשקיעים ממולחים נופלים. הרבה רעיונות נשמעים טוב על הנייר, זוכים להתחלה מבטיחה, אך הדי הכישלון שלהם נשמעים למרחקים.

בסוף 1998 פנינו למספר מנהלי קרנות ישראלים מובילים וביקשנו מהם לבחור 10 חברות סטארט-אפ מבטיחות שיפרצו ב-1999 ואילך. שישחקו אותה בשנה הקרובה ובטווח הקצר-בינוני. במקום הראשון זכתה אז חברה מבטיחה שעסקה בתחום חם: קומפיוג'ן. היא היתה חלוצה, הובילה בקטגוריה חדשה בשם ביואינפורמטיקה והתקוות היו גדולות. פאסט פורוורד לספטמבר 2006, וקומפיוג'ן עדיין לא ביצעה את הפריצה הגדולה. שווי השוק שלה בנאסד"ק הוא 70 מיליון דולר, כיום היא בכיוון של גילוי תרופות, ותחת הנהלה חדשה היא מקווה הפעם, בסיבוב הנוכחי, לא לאכזב את המשקיעים.

במקום השני ברשימת 1999 כיכבה חברת סייפן. אז, חברה פרטית בתחום זיכרונות הפלאש, בשווי של 40 מיליון דולר בגיוסה האחרון. היום מדובר בחברה בשווי של כ-850 מיליון דולר שמרבית בתי ההשקעות סבורים שעוד לא גירדה קמצוץ מפוטנציאל השוק שלה.

שנת 1999 היא סמל להייפ, עוד לפני ההתפוצצות ולפני ההתפכחות. רק שנה מאוחר יותר ידברו על ימי נאסד"ק 5,000 שהלכו לבלי שוב. ב-1999 עדיין כל מספר היה זוכה, כל חברה עם רעיון סקסי מספיק, שניגן על הנימים הנכונים, הצליחה לפתוח ארנקים וגייסה ממון רב - שברוב המקרים נשרף.

מאז אותם ימים עברנו את המסלול המלא, מעגל של אופוריה, דיכאון, הדחקה, התפכחות, השלמה ומציאת כיוונים ואפיקים חדשים. 2006, מסכימים כולם, היא שנת השיבה לביזנס, בעיקר של תחום האינטרנט. לכן פנינו שוב לחלק ממדרגי החברות בפרויקט ההוא כדי לראות מה היו ההצלחות ברשימה שלהם ולקבל מהם רשימה חדשה. אלא שהפעם איפשרנו להם לבחור לא רק סטארט-אפים אלא גם חברות ציבוריות מבטיחות. בכל זאת, חלון ההנפקות בנאסד"ק כמעט סגור לגמרי וחלק מהאקזיטים שבמסלול עסקים רגיל כבר היו צריכים להתרחש, ממאנים לבוא.

זהר זיסאפל, יו"ר קבוצת רד-בינת

זהר

"הרשימה הישנה מייצגת תקופה אחרת", אומר זהר זיסאפל, יו"ר קבוצת רד-בינת, "אלה היו ימי הצ'ופצ'יק של השיא של ההייפ והיה קל למצוא חברות מבטיחות. למרות שחלק ניכר מהן קרסו, אני חושב שדווקא יש לי אחוזי הצלחה יפים ורובן המכריע הצליחו. וריסיטי למשל נמכרה לקיידנס, אקורד לפוליקום וטלגייט לטריון; בנאסד"ק הנפיקו מטאלינק, אודיוקודס, סרגון, קליקסופטוור, רדוור ורדוויז'ן, ובריזקום הונפקה והתמזגה עם פלוור ליצירת אלווריון. האמת היא שעכשיו, כשאני בא להרכיב רשימה חדשה, זה מפחיד יותר וקשה. קודם כול, אני מפחד להרוס לי את ההצלחה של 1999. שנית, הרבה יותר קשה היום למצוא את החברות המבטיחות הללו".

Allot. "מפתחת פתרונות ניהול תקשורת נתונים לארגונים, ונהנית מהנהלה טובה ובה יגאל יעקובי, איש קבוצת רד לשעבר. יש לה סיכוי גדול לדעתי". החברה, לפי הערכות, מתכוונת לגייס בנאסד"ק לפי שווי של 250 מיליון דולר.

Mellanox. "התמקדה לאורך השנים בתחום של אינפיניבנד, סטנדרט קישוריות מהירה בין שרתים. זה היה הדבר הכי חם שיש והחברה גייסה המון כסף אבל אחרי מספר שנים כולם נטשו את התחום, כולל אינטל. בדיעבד מלאנוקס צדקה. היא לא שינתה כיוון והתחום התעורר". מלאנוקס אף היא בדרכה לנאסד"ק, שם היא מקווה לגייס לפי שווי של 350 מיליון דולר. בשנה שעברה היא זכתה במקום הראשון בתחרות הסטארט-אפ המבטיח של "גלובס".

Oberon. "חריגה קצת בנוף הישראלי ועוסקת במשחקים - תחום שאף פעם לא הבנתי למה בעצם עדיין לא הצלחנו בו בארץ. פגשתי את המייסדים שלה בעבר, הם נראו לי רציניים, ואני שומע שהחברה עושה חיל".

סייפן. "אני זוכר שפעם התווכחתי עם עו"ד טלי איתן, רעייתו של ד"ר בועז איתן, מייסד סייפן, על החשיבות של פטנטים. אמרתי לה שאני חושב שבעולם ההיי-טק לא צריך פטנטים והיא חשבה אחרת. טעיתי, וסייפן היא ההוכחה. היא עוסקת בתחום הזיכרונות הבלתי נדיפים (NVM) ויש לה סיכוי להיות חברה גדולה מאוד".

גילת. "מתחילה להתאושש מהמשבר. היא מנוהלת היום בצורה טובה - אני סומך על עמירם לוינברג המנכ"ל - ואני חושב שיש לה סיכוי טוב לממש את ההצלחה שלה. אם הבועה לא היתה מתפוצצת, גילת היתה נחשבת לגאונת הדור. היום כבר לא שולטים בה פיננסיירים אלא אנשי התעשייה והטכנולוגיה ואני מקווה שהם ייטיבו עם החברה".

Wisair *. "התמזל מזלנו ונכנסו בדיוק בזמן הנכון לתחום של Ultra Wideband בו עוסקת וויזאייר, המספקת שבבים וערכות פיתוח להעברה אלחוטית של מידע. יצא שהיינו הראשונים שנה אחרי שהרגולטור האמריקאי, ה-FCC, התיר את התחום ופתר בעיות שהיו בו בעבר. יש לה סיכוי טוב להיות פיצוץ".

Radwin*. "היא היתה קיימת כבר אז, בעת הרכבת הרשימה הישנה, אבל עברה הרבה תלאות: נעלם לה השוק, היא עשתה שינוי, התאוששה ויצאה מזה. היום היא מספקת פתרונות תקשורת אלחוטיים רחבי סרט ומשתמשת בפיתוחים החדשים של הרכיבים ב-WiFi ו-WiMax כדי ליצור פתרון רדיו זול ואפקטיבי של נקודה לנקודה".

רדוויז'ן*. "מתמחה בוועידות וידיאו על גבי IP ומחברת בין חדרי הישיבות, המחשב האישי, הטלפון מהדור השלישי והטלוויזיה. אני מאוד מאמין בה כחברה היחידה שמחזיקה את כל הקצוות בתוך מרכזיות הווידיאו".

סרגון. "אני בחיים לא אשכח איך בשנת 2000, בתוך שבוע אחד, נעלמו לה הלקוחות. תוך כמה ימים כולם פשטו את הרגל. היא תפסה כיוון חדש בתקשורת אלחוטית רחבת סרט, והיום עם מחזור מכירות של 100 מיליון דולר בקירוב, היא בעלת סיכוי טוב להיות מוצלחת מאוד".

רדקום*. "עברה למערכות שנועדו למדוד את הרשת לכיוון של סלולר 3G ו-VoIP. היא מאפשרת למפעילות הרשתות למדוד אילו לקוחות משתמשים באיזו אפליקציה. אני רואה בה חברת צמיחה".

ד"ר שלמה קאליש, מייסד ומנהל ג'רוזלם גלובל ונצ'רס

קאליש

"סך הכול", אומר ד"ר שלמה קאליש, מנהל ג'רוזלם גלובל ונצ'רס, "הסתכלתי על הרשימה שלי מ-1999 והייתי די מרוצה. מתוך החברות שחשבתי שיהיו טובות יש לפחות 5 שהצליחו בגדול, כמו קריאו שנמכרה לקודאק או אקורד שנמכרה לפוליקום. אפילו הספקתי עם פרואקטיביטי שלפני חודשיים נמכרה ל-EMC. אז התקופה הייתה אחרת, הכול היה נראה מאוד ורוד, וזה מעניין שגם היום האינטרנט שוב צבוע בצבעים כאלה. אבל באמצע היו 7 שנים בערך שאסור היה להזכיר את המילה הזו".

קאליש דירג במקור את חברת טבע כאחת המבטיחות הישראליות. בסוף, נאלץ לקבל את גזר-דין המערכת, וטבע לא נכנסה לרשימה כחברת היי-טק. "היי-טק או לא, טבע היא בית-ספר, הדוגמה הקלאסית לחברה שעל-ידי בנייה של הנהלה מעולה עם תפיסה גלובלית, תרבות ארגונית עם תהליכי חשיבה ותכנון לטווח ארוך, הצליחה להיות מובילה בתחומה, לגדול בקצב מרשים וליצור תשואת-יתר לבעלי המניות".

קאליש מעיד כי בדירוג הנוכחי ניסה להשתמש בקריטריון של Build to Last, אותן חברות, שלהערכתו, עונות על צורך שוק מוגדר וברור; הן פועלות בתחום צומח שיכול להגיע למיליארדי דולרים; יש להן טכנולוגיה ייחודית; ולחברה יש הנהלה ותרבות ארגונית גלובלית מתאימה.

אם סיסטמס. "בזמן כתיבת שורות אלו נראה שמיזוג בינה ובין סנדיסק יצא לפועל. דב מורן בנה את אם סיסטמס בכישרון רב להיות גורילה בתחום, תוך דגש על ציונות וחלוציות".

Oberon. "הוקמה על-ידי ישראלים בראשות טל קרת, ממייסדי RichFX והיא שומרת על שקט תעשייתי ולכן לא ידועה בארץ. היא מובילה באחד התחומים החמים ביותר, משחקי מחשב על האינטרנט ומדיות נוספות. תחום המשחקים באינטרנט צומח במהירות, ונמדד בעשרות מיליארדי דולרים בעולם. החברה גייסה לאחרונה 100 מיליון דולר מבכירי הגופים הפיננסיים בארה"ב".

jAJAH. "מנוהלת על-ידי סקויה ומספקת פתרונות טלפוניה על רשת האינטרנט בחינם או המחירים מוזלים. היתרון שלה על סקייפ בכך שהשיחה מתחברת לטלפון או הטלפון הנייד האישי שלך, אבל בתחרות עם חברה כמו סקייפ, הדרך לא קלה".

אמימון. "מפתחת שבבים לתקשורת אלחוטית מהירה של HDTV. השוק עצום והיא עשויה להפוך את הטכנולוגיה שלה לסטנדרט בתעשייה, מה שייתן לה יתרון עצום".

DSPG. "חברה עם שווי שוק של 770 מיליון דולר, שנמצאת בעמדת זינוק מצוינת ליהנות מהשוק החם של הצרכן הביתי המכונה גם הבית הדיגיטלי (כמו אמימון). אני מעריך שתמשיך לגדול וליהנות מתשואות יתר".

סייפן*. "פיתחה טכנולוגיה מהפכנית במספר מובנים, לייצור שבבי זיכרון בלתי נדיף. זה שוק ענק שגדל במהירות ואמור להגיע לעשרות מיליארדי דולרים בעוד מספר שנים. המודל העסקי של סייפן, של מכירת רישיונות וזיכיונות, מתאים מאוד למצב של גידול מהיר".

Mellanox*. "מובילה בתחום שבבי האינפיניבנד, תקן לתקשורת מהירה בין מחשבים, ולדעתי היא שולטת בשוק עם קצבי גידול מהירים. השוק שלה יגיע למיליארדי דולרים בעוד מספר שנים".

לומוס*. "מפתחת מערכות של תצוגה ברמה גבוהה על משקפיים שנראים רגילים לגמרי. מוביל אותה צבי לפידות, יזם סדרתי שבנה מספר חברות כמו אורבוט ואורבוט מכשור, והוא יודע איך לנצל את היתרון הטכנולוגי לבניית חברה, שתהיה מובילה בעולם להערכתי".

קמרו*. "הוקמה כדי לזהות אנשים בתוך בניינים, ללוחמה בטרוריסטים ולוחמה עירונית, וגם לצורך איתור ניצולים בשריפות או קריסות בניינים. עד היום אף חברה לא הצליחה לפתח מענה טוב עקב הקושי הטכנולוגי. צוות היזמים, ההנהלה והמו"פ שלה מהטובים בעולם".

דיסקרטיקס*. "עם המעבר של הטלפון הנייד ממכשיר דיבור בלבד למחשב מולטימדיה רב-עוצמה, עולות בעיות האבטחה לראש תחום הדאגות של ספקי השירות והתוכן. לדיסקרטיקס יש פתרונות לכל בעיות האבטחה של המכשירים האלה".

ד"ר ארנה ברי, שותפה בקרן ג'מיני

ברי

"כשהורכבה הרשימה הישנה הייתי המדענית הראשית. היום אני בקרן הון סיכון. עברו מאז שמונה שנים והשוק השתנה מאוד", אומרת ברי. "הסטטיסטיקות היום מדברות על 10% מההשקעות שמצליחות מאוד בפורטפוליו של קרנות, 40% שמצליחות בערך ו-50% שאיתן נופלים. לפעמים, אין לזה קשר לטיב החברה, כמו שלדעתי קרה במקרה של רדגארד, שנמצאת אצלי ברשימה הישנה ונסגרה. היא לא הייתה צריכה להגיע למצב הזה ויכולה הייתה להימכר גם במעל ל-100 מיליון דולר. בעלי המניות לא מכרו, הבועה התפוצצה והיא נסגרה. זה נופל בסטטיסטיקה של הכישלונות, למרות שהסיום היה יכול להיות טוב יותר. מכל מקום, קיים הבדל גדול: אז הסתכלו יותר על הפוטנציאל. היום מסתכלים על הישימות".

קומפיוג'ן. "החברה מופיעה שוב ברשימה שלי מכיוון שהיא עדיין לא הגיעה למיצוי הפוטנציאל שלה, שהשתנה באופן דרמטי לכיוון של פיתוח תרופות. אני עדיין מאמינה שיכול להיות כאן ביזנס גדול. אני יושבת בדירקטוריון החברה כ-5 שנים".

קמרו. "לחברה טכנולוגיה מיוחדת להדמיה וצילום דרך קירות, ששייכת לתחום אבטחת הפנים - תחום גדול ובעל פוטנציאל. אני מכירה טוב את האנשים ומאמינה בהם ובטכנולוגיה".

ווינטגרה. "נראית לי מאוד טובה מבחינת ההתפתחות העסקית שלה. למרות שהם דחו את ההנפקה בגלל תנאי השוק זה עוד יקרה. מבחינתי, זו רק ההתחלה של ההצלחה שלהם".

Genoa. "מפתחת טכנולוגיות לשידורי טלוויזיה ולהעשרת איכות וצבעי התמונות. אני לא יכולה לומר שהם מצאו את השוק המרכזי שלהם, הם בתחילת הדרך, אבל יש להם סיכוי טוב בתחום המדיה".

Prime Sense*. "היא חדשנית, למוצר שלה יש ביקוש בשוק".

סטארהום*. "יש ביקוש אמיתי לשירותים שלה והיא מבטיחה מאוד. השירות שלה כייפי, וכשנוחתים בארץ זרה אפשר ישר לחייג לטלפונים מפנקס הכתובות או לתא הקולי. נאסד"ק? אני משאירה את ההחלטות האלה למנהלים".

Allot*. "יש לה טכנולוגיה מרשימה, אפליקציות שמאפשרות ליצור ניתוב עומסים וניהול קדימויות התקשורת בארגון".

Mellanox*. "חברה נפלאה, שמנוהלת היטב ומתקדמת יפה. כשאינטל יצאה מתחום האינפיניבנד היה חשש שהשוק נעלם, אבל בסופו של דבר מי שהיה בו התקדם יפה, וגם מלאנוקס".

אוליסטה. "מאפשרת למסתכל על רשת תקשורת עם שירותים שונים לדעת הרבה יותר על מה עובד אצלו ואיפה יש תקלות. בלי עין הרע, ככל שייכנסו יותר שירותי מולטימדיה ותוכן לסלולר, יצטרכו אותם יותר".

impliant. "בתור מי ששברה את האגן כשהייתי בהריון, אני יודעת בדיוק מה המשמעות של טכנולוגיה להחלפת מפרק בחומר שמשתלב עם העצמות, ומציע תנועה ששקולה לזו המקורית. זה דבר נפלא. ייקח להם עוד זמן כי השוק של מכשירים מהסוג הזה לא מתאפיין באימוץ מהיר".

אד מלבסקי, יו"ר ומנהל-שותף של קרן ג'מיני

מלבסקי

"ברשימה של 1999 היה אחוז הצלחות גדול. כולן חברות של ג'מיני פרט לאחת, לכן הייתי שמח ללכת באותו הקו ולתת רק אחת שאנחנו לא מושקעים בה", אומר מלבסקי. בסוף, בתום מו"מ, הוא מסכים להוריד חברה שהייתה במקור ברשימה, וריקס (לשעבר Business Events), ולהוסיף אחת אחרת שהוא לא מושקע בה - פאוארדיזיין. "חושבים שבגלל שאנחנו קרן הון סיכון אין לנו לב", הוא אומר ספק בצחוק, "אבל קשה לי להוריד אותן. בנינו את החברה הזו מאפס, זה כמו ילד, אבל בכל זאת, אני מודה שמבחינת הסיכויים להצליח, יש כאן אחרות שמובילות".

"מתוך הרשימה הישנה שלי, 6 יצאו להנפקה, אחת נרכשה ו-3 עדיין בפורטפוליו שלנו. מתוך 6 ההנפקות הללו היה לנו אפילו את סייפן, שהיא ההנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה הישראלית בנאסד"ק. זה טוב יותר מהסטטיסטיקה הכללית של תחום ההון סיכון, שמדברת על 50% מהפורטפוליו שמניב הצלחה".

ווינטגרה. "מספקת פתרונות מוליכים למחצה לתחום של תשתיות גישה (Access)".

פאוארדיזיין. "מפתחת שבבים ומתגים להעברת אנרגיה על גבי רשת התקשורת המקומית, ללא חיבור לחשמל. האמת היא, שאני מקנא. הייתי שמח להשקיע בה. יש לה פוטנציאל אדיר".

IXI מובייל*. "מציעה פתרונות למכשירים סלולריים ומכשיר ה-Ogo שלה מתוכנן לשפר את הממשק של המשתמשים. יש לה צוות מצוין של 'פעם שניה' מבאטרפליי, חברת פוטפוליו אחרת שבה עשינו אקזיט".

Mellanox*. "המובילה הברורה בתחום שלה, בפתרונות מבוססי אינפיניבנד".

Allot*. "ארגונים בעולם צריכים את הפתרונות שלה, לניטור וניתוח השימוש ברשת. החברה עברה בהצלחה לשוק ספקיות שירותי הטלקום והיא מוכרת לחברות הגדולות בעולם. היא הופיעה ברשימה שלי מ-1999, ועכשיו הזמן הנכון בשבילה".

Prime Sense*. "ביצעה מהפיכה בדרך שבה מכשירים דיגיטליים ‘רואים' את העולם. בני-אדם סומכים על החושים שלהם לקלוט, והיא מתמקדת בחוש הראייה ונותנת לו פרספקטיבה של שלושה ממדים. נמצאת בתוכנית ההשקעות המוקדמות שלנו".

אוליסטרה. "מפתחת פתרונות לניהול שירותים שמאתרים בעיות אצל ספקי שירות תקשורת בכל הקשור לאימוץ טכנולוגיות על-ידי לקוחות. צוות היזמים שלה כבר עשה את זה בעבר".

Traiana. "פונה לשוק הפיננסי ומפתחת תוכנה לאוטומציה של מסחר רב-צדדי במטבע חוץ. היקף המסחר היומי במערכות שלה עבר את ה-50 מיליארד דולר, גידול של 150% בחצי שנה".

Impliant*. "עוסקת בתחום של שתלים אורטופדיים. למרות שאנחנו לא משקיעים יותר בתחום של מכשור רפואי היא בפורטפוליו שלנו מאז 1999, והיא תהיה להערכתנו ווינרית".

סטארהום*. "החברה מספקת שירותי Roaming וטכנולוגיות למיצוי פוטנציאל עסקי עבור מפעילות רשתות סלולר".

משה חורב, מנכ"ל אורקל ישראל

חורב

"בעקבות התפוצצות הבועה, הכול השתנה. חלק מהתחומים בהם התעשייה כולה האמינה לפני שש שנים נעלמו כליל מן העולם, ובכל זאת היו לנו ברשימה הישנה מספר אקזיטים", אומר חורב. "10 החברות שאני בוחר השנה הן מתוך החברות בהן אנחנו מטפלים באורקל ישראל, כולן חברות תוכנה. היה קשה לי לבחור מבין 400 החברות שאנחנו קשורים אליהן ויש טכנולוגיות מבטיחות מאוד בקרב החברות הישראליות. אני מחלק את הקבוצה לחברות שיפרצו בשנה-שנתיים הקרובות וחברות צעירות מאוד שאנחנו מטפחים במסגרת תוכנית שיתוף הפעולה עם המדען הראשי או תוכניות אחרות, ושאת הצלחתן נוכל לראות בעוד 3-5 שנים, בטווח הארוך".

יפרצו בשנה-שנתיים הקרובות:

FolloWap. "מספקת פתרונות מסרים מיידיים לשוק הסלולר ויש לה לקוחות רבים בעולם. אני מאמין שיהיה כאן אקזיט בשנה-שנתיים הקרובות".

Sintec Media. "מייצרת מערכת ניהול לרשתות טלוויזיה, יש לה רווחים נאים ושוק רחב מאוד".

FIS. "פיתחה פתרון ניהול ביטוח פנסיוני וביטוח חיים עם לקוחות מרכזיים בעיקר באירופה".

פלייטק. "היא מפתחת תוכנות לאתרי הימורים מקוונים, יש לה כיוון ברור וטכנולוגיה מובילה ולאחרונה שמענו עליה רבות בעקבות ההנפקה שלה".

אופן גיימינג. "עוד חברה שמייצרת תוכנה לשוק ההימורים באינטרנט, ונרכשה על-ידי OpenTV, שהוסיפה לה חוסן".

אופטיר. "מפתחת תוכנה לניהול ביצועי יישומים לסביבות מחשוב מודרניות. הוקמה על-ידי צוות ממקו, יזמים מנוסים, שיהפכו אותה לדומיננטית בעולם המחשוב".

פרסונטה. "לרוב חברות מייצרות אפליקציות ערך מוסף מקומיות עם מענה ספציפי. פרסונטה פיתחה שרת להרצת יישומי ערך מוסף רבים ומבדלים בחברות טלקום, ללא התחשבות בסוג התשתית".

חברות בתחילת דרכן:

Olista. "פיתחה מוצר שמזהה ומתקן שגיאות בעבודה בין מנויי סלולר לרשתות. הוא יושב אצל האופרטור ויודע לזהות בעיות שאינן מוכרות ולתקנן בצורה אוטומטית, ובכך לשפר את איכות השירות של הלקוחות".

ביזנס קלריטי. "מפתחת פתרון On-Demand לניהול פרויקטים עבור חברות קטנות עד בינוניות, שמפשט את החוויה הכוללת של ניהול פרויקטים, הן בתוך הארגון והן מול החברות השותפות לפרויקט. עוד לפני סיום הפיתוח יש לקוחות רבים המצפים למוצר".

VideoCells: "אנחנו מסייעים לה במסגרת תוכנית השת"פ הבינלאומית עם המדען הראשי. החברה מספקת Video Streams בזמן אמיתי, בעיקר לטלפונים בדור השלישי. יש לה שווקים פוטנציאליים רבים ואנחנו צופים לה הצלחה רבה בשנים הקרובות".

יזהר שי, מנהל Canaan Partners בישראל

יזהר

"כשדירגתי בפעם הקודמת את הרשימה, הייתי סגן-נשיא בקרן BRM ובחלק מהחברות החזקנו. הפעם, יש לי את הפריבילגיה לתת רשימה שלמה של חברות שאני לא קשור אליהן", אומר שי. "זו נוסטלגיה נחמדה להסתכל על מה שנחשב מבטיח בזמנו.

"פורטפוליו הוא הימור ואם זו היתה ההשקעה שלי, זה היה טוב. מה קרה מאז? שתי חברות מסמלות בדיוק את הטרנד מאז אותם ימים: רדוור ובקווב. הן היו השקעות טובות, יצאו להנפקה והיו החזרים יפים. היו להיטים בשיא ההייפ אחרי שעלו נכון על הגל ואז נחתו".

אמימון. "אין לה אמנם הכנסות, אבל יש לה טכנולוגיה ייחודית בוויירלס ,HDTV ולכן אני מהמר עליה. השוק שלה מרתק".

Allot. "אני חוזר אליה ברשימה של השנה כי יש לה מוצר חזק, הרבה לקוחות בגיאוגרפיות שונות והכנסות מרשימות. היא מועמדת להנפקה, ויכול להיות כאן אקזיט מעניין".

ביגבנד. "חברה ותיקה יחסית, שבנתה את הקונספט והמוצרים שלה כמו שצריך. יש לה הכנסות מרשימות, והיא בדרך להנפקה כנראה - אם כי צריך לזכור שהיא כבר שנתיים לפחות במצב הזה".

dbMotion. "פועלת בתחום קשה של פתרונות מערכתיים למוסדות רפואיים. יש לה טכנולוגיה מרשימה, מוצר חזק, צוות ניהולי מעולה וגם הכנסות".

נגבטק. "חוצפה ישראלית. היא נכנסה לשוק קשה של ענקים, עולם המוליכים למחצה, לו היא מוכרת עזרים לפס הייצור ובדיקות. זו רמת הימור גבוהה. אני חושב שהיא מועמדת קלאסית לרכישה, ואם היא תצליח להתמודד עם הגורילות, היא תלך גם בדרך עצמאית".

YCD מדיה. "עוסקת בתחום של הפצת מוזיקה וניהול תכנים. היא בתחילת דרכה בשוק שגדל וצומח יפה ולמוצרים שלה זקוקים בכל העולם. עכשיו זה התזמון הנכון להיכנס לשוק".

פרוסייט. "היא שוב ברשימה שלי, כשההבדל היחיד הוא ההוכחות. בעיני היא מועמדת מצוינת להנפקה או רכישה, והם למדו מהשנים שעברו".

סכימה. "עוסקת באופטימיזציה לרשתות סלולריות. הרבה שנים היא חיפשה כיוון, עכשיו היא מוצאת אותו שוב ויש הצדקה לטכנולוגיות שלה. עכשיו יותר מתמיד יש להם סיכוי לפרוץ קדימה".

אוקטליקה. "היא הימור גדול מאוד כי היא ממש בתחילת הדרך. היא הולכת על נושא של רשתות דיגיטליות חכמות בבתים, שוק מתפתח עם המון פוטנציאל".

Mellanox. "נבנתה בצורה יפה, צברה לקוחות, יש לה טכנולוגיה מעולה והיא מועמדת להנפקה. עכשיו כשאני חושב על זה, הלכתי בחלק מהחברות כאן על בטוח, כדי שיהיו כמה אקזיטים לפעם הבאה שנדבר".