בית כלא לשמש

אראל אנרגיה פיתחה מערכת שהופכת את קרינת שמש לחום העובר לתוך הבית, אך לא יוצא

חברת אראל אנרגיה פיתחה, לדבריה, את המערכת הראשונה מסוגה בעולם לחימום סולארי בארצות קרות. בתחילת שנות ה-80' פיתחה החברה בניהולו של שמעון קליר, לשעבר מנכ"ל ארגמן תעשיות (חברה לצביעת טקסטיל), מערכת סולארית המשתלבת בבתים חדשים או ישנים, ומאפשרת את ניצול אנרגיית השמש לחימום הבית וחימום מים.

הפיתוח נעשה בשיתוף עם גופי מחקר ידועים כגון מכון המחקר הגרמני פראונהופר, מכון TNO ההולנדי והטכניון הישראלי.

הירידה במחיר הנפט בתחילת שנות ה-90' גרמה להפסקה ארוכה בפעילות החברה, וכיום לאור המתרחש בשווקים היא מחדשת את פעילותה והחלה במגעים ראשוניים לגיוס הון.

המערכת נקראת Thermal Envelope. מדובר למעשה בהתקן שנראה כמו קיר זכוכית שמצמידים אל הקיר. הקרינה של השמש חודרת דרך המערכת הזאת והופכת לחום; היא עוברת לתוך הבית, אבל לא מתאפשר לחום לצאת מהבית. הקיר מתחמם, ולאורך שעות רבות החום נשמר בתוך הבית.

השיטה הזאת כדאית בעיקר היכן שיש חורפים ארוכים, למשל כשנדרש חימום של 8 חודשים בשנה. "אנחנו מייצרים קולטים שמותאמים למזג אוויר קר. את התוצאות הכי טובות קיבלנו על פסגות ההרים בשוויצריה כי קר שם ויש הרבה שמש. לכן אנחנו מייעדים את כל הטכנולוגיה לארצות כמו אוסטריה, שוויצריה גרמניה, אנגליה, החצי הצפוני של ארה"ב וקנדה, יפאן וקוריאה - שבהן אין פתרון אלטרנטיבי לחימום", אומר קליר. המערכת מאפשרת, נציין, גם חימום של מים.

החברה טוענת, כי הפתרון שלה כלכלי במחירי הדלק של היום הן באירופה והן בארה"ב ובמזרח. "עשיתי תחשיב של עלות המערכת שלנו בהשוואה למחירי דלק לפי 60 דולר לחבית, כשמחירי הדלק בפועל, גם היום אחרי ירידות המחירים, יותר גבוהים.

"לפי תחשיב זה המערכת שלנו מחזירה את עצמה באופן משתלם ביותר. יש לנו מבנים בגרמניה, בשוויצריה ובסקוטלנד ש-70% מניצול האנרגיה בהם נובעים מהשמש", מציין קליר.

באשר לשאלת המחיר של המערכת, מדובר בהרבה מאוד פרמטרים שיש לקחת בחישוב. בקצה החיובי של סקאלת המחירים, כלומר במקומות עם סובסידיה גבוהה לאנרגיה חלופית ואקלים נוח (מבחינה זו שהשמש זורחת לאורך מרבית השנה) ההחזר של המערכת יכול להיות מתחת לשנתיים, כשמחיר המערכת לבית ממוצע יהיה סביב ה-6,000 אירו.

במקומות אחרים ההחזר יכול לקחת 6-7 שנים. במרכז אירופה, במדינה ללא סובסידיה ועם פחות שמש כמו גרמניה, צריך שטח גדול יותר של פלטה, שמחירה ינוע סביב ה-8,000 אירו.