מודל ה"סקירה בתשלום" מגיע לישראל - ולסקירה של IBI על הדסית

IBI: "זו לא הפעם הראשונה שפרסמנו סקירות בתשלום לחברות בסחירות דלילה. הדבר מצוין באופן בולט על גבי הסקירה ואינו גורע מאיכותה. זה לא מודל כלכלי, אלא בפירוש מודל של שירות"

"מחלקת המחקר של IBI קיבלה תשלום בגין הכנת מסמך זה מן החברה המסוקרת". משפט מפתיע זה הופיע בתחתית הסקירה שפורסמה השבוע על-ידי IBI בעניין חברת הדסית. המשפט פורסם בהבלטה וברור שהחברה לא ניסתה להסתיר אותו, אולם גם לא יצאה מגדרה כדי לפרסמו בהודעה לעיתונות שהוציאה. הסקירה עצמה הייתה מחמיאה מאוד, עם המלצת קנייה ומחיר יעד גבוה ב-55% ממחיר השוק.

נועה וייסברג, האנליסטית שכתבה את הסקירה, טוענת כי אין מדובר בצעד חריג. "זהו מודל שאומץ באחרונה מחו"ל", היא אומרת, "חברות בעלות סחירות נמוכה שאינן מעניינות כמות מספקת של משקיעים כדי להצדיק את ההשקעה שלנו בסיקור, מסכימות להשתתף בכיסוי זמן העבודה של האנליסט. המשקיעים שכן מתעניינים בחברה יוצאים מרוצים וגם החברה מרוצה.

"זה בוודאי לא מודל עסקי משתלם. את הכסף שלנו לא נרוויח מפרסום של סקירות בתשלום. זה בהחלט מודל שנועד לאפשר לנו לתת שירות שהמשקיעים שלנו רוצים ושהחברות מעוניינות בו, מבלי להפסיד עליו", אמרה וייסברג.

וייסברג מעריכה כי קיימות חברות מחקר נוספות בשוק הפועלות על-פי מודל כזה, אולם בדיקה של "גלובס" לא מצאה עוד חברות כאלה בארץ, לפחות לא כאלה שהיו מוכנות להודות בכך בגלוי. בחו"ל קיימות חברות מחקר הכותבות סקירות אך ורק בתשלום, כמו חברת Dutton האמריקנית שהקימה באחרונה נציגות בישראל. נציין, כי שיעור הסקירות החיוביות של דאטון גבוה מזה של בתי השקעות אחרים, אולם החברה מפרסמת מידי פעם גם סקירות שליליות.

מערכת היחסים בין אנליסטים ובין חברות מסוקרות היא בעייתית גם לפני שמכניסים למשוואה כסף. אנליסט תלוי בחברה כדי לאסוף את המידע עליה ולבצע את עבודתו, ובאופן טבעי רוב הסקירות המתפרסמות הן חיוביות. עם זאת, אין ספק שעירוב של תשלום עבור הסקירה והפיכת החברה ללקוח של בית ההשקעות, מסבכת את המצב עוד יותר. בעולם בדרך-כלל מתמחים בתי ההשקעות או בסקירות בתשלום או בסקירות ללא תשלום, ונדיר כי נוצר עירוב בין שני סוגי הסיקור.

* מה קורה אם סיקרתם חברה וגיליתם שמגיעה לה המלצה שלילית? האם תפרסמו את הסקירה?

וייסברג: "רוב החברות שהשתתפו במודל הזה הן חברות שמאמינות כי הן נסחרות בדיסקאונט. לא זכור לי מקרה שבו חברה שסוקרה בתשלום זכתה לסיקור שלילי, אולם אין זה אומר שלא היה כזה".

* שמענו שמועות על כך שהחברה מציעה סקירה כחלק מחבילת ההנפקה ע"י חברת החיתום שלכם.

"זה כבר לחלוטין לא נכון. דבר כזה לא היה ולא יהיה".