קובי אלכסנדר נעצר בנמיביה ויוסגר לארה"ב; התובע בברוקלין: "הוא חי בגלוי, בין ישראלים"

אלכסנדר, שהוכרז ב-9 באוגוסט כ"נמלט" על ידי ה-FBI, אותר לאחר שביצע העברות בחשבון הבנק שלו * העונש המירבי לו הוא צפוי - 20 שנות מאסר * דעה: ציד אדם * דעה: ככה עבדת עלינו, קובי?

מייסד קומברס , קובי אלכסנדר, נעצר בנמיביה. כך מסר היום (ד') התובע בברוקלין, ניו-יורק. אלכסנדר הוכרז "נמלט" על ידי ה-FBI ב-9 באוגוסט השנה, לאחר שסירב להתייצב למשפט בעקבות הגשת כתב אישום, בפרשת האופציות בקומברס.

לפי הודעת התובע בברוקלין, אלכסנדר חי בגלוי ולא במסתור בנמיביה, שם יש קהילה של ישראלים לשעבר. לפי התובע, אלכסנדר אותר עקב העברות בנקאיות שביצע.

לנמיביה לא היה הסכם הסגרה עם ארה"ב, אולם לאחר שאותר אלכסנדר פעלו שתי המדינות ליצירת הסכם כזה, במיוחד עבור אלכסנדר. ארה"ב מתכוונת כעת לבקש את הסגרתו של מייסד קומברס אליה.

תפירת הסכם ההסגרה מלמדת, בניגוד לכמה דיווחים קודמים, על מידת הרצון של רשויות בארה"ב לשים יד על אלכסנדר. דובר התובע בברוקלין הודה היום לשלטונות נמיביה על "שיתוף הפעולה המהיר עם ארה"ב".

כאשר הוגש כתב האישום נגד אלכסנדר, הועלו ההערכות כי הוא ניצב בפני עונש שיכול להגיע לכ-20 שנות מאסר. זאת בהתאם לחוקי הסרבנס אוקסלי שנחקקו באחרונה. חוקים אלו, שנחקקו בעקבות מעילות הענק בוול סטריט (אנרון ו-וורלדקום), מחייבים את המנכ"לים ומנהלי הכספים להצהיר שהדו"חות נכונים, אחרת יואשמו, כמו במקרה זה בהצהרה שקרית במודע.

חטא הבקדייטינג

פרשת הבקדייטינג בקומברס התפוצצה במארס השנה. מדובר בפרקטיקה שהייתה נהוגה בחברה, במסגרתה מחיר מימוש האופציות היה נבחר בעבר למועדי שפל. בעקבות התפוצצות הפרשה עזבו את תפקידם קובי אלכסנדר, היו"ר והמנכ"ל הוותיק של הקבוצה, דיוויד קריינברג, סמנכ"ל הכספים וויליאם סורין, מזכיר החברה ויועצה המשפטי.

אולם, בכך רק החלה הפרשה להתגלגל. קומברס והחברות הבנות שלה, ורינט ואולטיקום , נמצאות עדיין בעיכוב בהגשת דוחותיהן הכספיים לסיכום שנת 2005 והרבעונים שחלפו מאז.

במקביל הוגשו כתבי אישום נגד שלושת הבכירים בקומברס טכנולוג'י באשמה שהקימו קרן חשאית לא חוקית במהותה שבה נעשה שימוש בין 1999 ל-2002. בקרן החשאית נצברו אופציות שהוענקו לעובדים פיקטיביים, בתאריכים פיקטיביים. מאוחר יותר השתמשו השלושה באופציות הללו, שהיו בנות מימוש מיידי, לגיוס ושכירת אנשי מפתח לקומברס ולחברות הבנות. שיקול הדעת הבלעדי, נטען, היה של אלכסנדר בכל הקשור להענקת האופציות.

מאי השנה: "אני עוזב בעצב עמוק"

אלכסנדר, החשוד כי הבריח לישראל 57 מיליון דולר, התפטר מקומברס בחודש מאי השנה, לאחר יותר מ-20 שנה בהן שימש כיו"ר ומנכ"ל החברה. אלכסנדר שלח מכתב פרידה לעובדי החברה בעולם, וכך כתב לעובדים בישראל: "לאחר 25 שנים מחיי אותן הקדשתי לקומברס טכנולוג'י ועובדיה, אני פורש היום מתפקידי... אני עוזב בעצב עמוק, אך גם עם זכרונות מרגשים וגאווה גדולה בהישגינו. "במהלך 25 השנים, צמחנו מסטארט-אפ קטן לחברה גלובלית מובילה המונה מעל 6,000 עובדים ברחבי העולם, ובעלת היקף נכסים של למעלה מ-3 מיליארד דולר... אני בטוח כי הצלחתנו תישמר ותמשיך.... בברכה אישית חמה, קובי אלכסנדר".

הפיאסקו של בולר

בסוף אוגוסט השנה, טען החוקר הפרטי הישראלי משה בולר, בידיעה שפורסמה ב"מעריב" כי חשף את מיקומו של אלכסנדר - בסרילנקה. לדברי בולר, הוא איתר את אלכסנדר כאשר זה עבד על מחשבו בשעה 3 בלילה. לא ניתן היה לבדוק או לאשר בדרכים אחרות את דיווחיו של בולר.

משטרת סרילנקה אישרה כי היא מחפשת אחר אלכסנדר, אולם מאוחר יותר, כשהתברר ששום מעצרים לא בוצעו, חלחלה ההכרה כי בולר מכר לעיתונות הישראלית ברווז עיתונאי בגודל של בת יענה.

בתוך מספר ימים התברר הסיפור כהמצאה וספין של החוקר הפרטי, שכבר שרבב את שמו למספר סיפורים בעבר - "מעריב" הודה בפירסום השגוי והתנצל על הדברים.

ראו גם: מעצר אלכסנדר - דעות:

* ציד אדם / דורון אביגד

* ככה עבדת עלינו, קובי? / רן רימון