בג"ץ חייב קד"צניקים בשירות קבע למרות שלא חתמו על התחייבות לקבע

"שחרורם של העותרים, שבאקראי לא הוחתמו על התחייבות, אל מול חבריהם שחתמו - יפלה את השניים לטובה ויהיה בלתי שוויוני"

בג"ץ קבע היום (ה') כי שני תוכניתנים שעברו קורס קדם צבאי בתכנות מחשבים ישרתו שנתיים וחצי שירות קבע בתום שירות החובה, למרות שלא חתמו על התחייבות לשירות קבע.

עידו אדלר וגיל קרן חתמו לפני כארבע שנים על מסמך בדבר קורס קדם צבאי, שלא כלל התייחסות לשירות קבע. התחייבות לשירות קבע היתה אמורה להיעשות עם פתיחת הקורס הקדם צבאי או עם תחילת שירות החובה, ואולם השניים, בטעות, לא הוחתמו על המסמך.

השניים עתרו לבג"ץ, באמצעות עו"ד זאב פישר, בטענה שאין לחייבם לשרת בקבע. ואולם, בג"ץ קבע כי השניים ידעו על הדרישה לשירות קבע עם חתימתם על הטופס לרישום לקורס הקדם צבאי.

השופט אליקים רובינשטיין, שכתב את פסק הדין בהסכמת השופטים אדמונד לוי ודוד חשין, אמר כי גישה שתתעלם מההסתברות הקרובה לוודאי שהעותרים ידעו על התחייבותם, לא תהיה נכונה משפטית ולא תהיה ראויה מוסרית. לדבריו, שחרורם של העותרים, שבאקראי לא הוחתמו על התחייבות, אל מול חבריהם שחתמו, יפלה את השניים לטובה ויהיה בלתי שוויוני.

השופט קבע גם כי לאור הממצאים שעלו בעתירה, יש "לעשות סדר" במשרד הביטחון בעניין זה, וכי יש להסביר את הדברים הללו כראוי במבט לעתיד, תוך אחריות להסבר ראוי למתקבלים לקורס ותוך אחריות למילוי הפורמליות הדרושה. את המדינה ייצג עו"ד ענר הלמן. (בג"ץ 6337/06).