לשבור את מעגל החנייה

במקום להשקיע בחניונים יש להשקיע בתשתיות לתחבורה ציבורית

"מצוקת החנייה הזניקה את מחירי מקומות החנייה במרכז תל אביב בשלוש השנים האחרונות ב-50% בעוד שמחירי דירות בלב העיר ובצפון הישן של תל אביב עלו ב-3 השנים האחרונות ב-30%", "באזור הבימה ולב העיר מחיר חנייה שרשומה בטאבו יכול להגיע ל-40-30 אלף דולר", כותרות כאלו ואחרות מתפרסמות חדשות לבקרים בעיתונות הכלכלית, גורמות למי שבחרו להתגורר מחוץ לערים לחייך.

אבל נראה שמי שקנה דירה בפרברי ת"א יסבול גם הוא בקרוב, מכיוון שבעיית החנייה הולכת ומתפשטת ממרכזי הערים החוצה והביאה להתייקרות של 5% במחירי הדירות בקרית אונו בעקבות העלאת תקני החנייה לשני מקומות לדירה במקום 1.2.

בעיית החנייה היא דוגמה מצויינת לבעיה שניסיונות הפיתרון רק מחריפים אותה ואת הבעיות הנלוות לה, כגון זיהום וצפיפות. ניתן לכנות בעיות כאלו 'בעיות מערכתיות' היות והן תוצר של מערכת שלמה של גורמים הקשורים זה בזה באופנים מורכבים.

כאשר מנסים לפתור מצוקת חנייה ע"י השקעה נוספת בתשתיות, כמו העלאת תקני החנייה, ישנו תמריץ להשתמש במכונית פרטית ולקנות יותר מכוניות. העלייה במספר המכוניות מגדילה את העומס על מקומות החנייה וגורמת להשקעה נוספת במקומות חנייה. נוצר מעגל שהולך ומתגבר.

כמובן שהעלייה בכמות המכוניות הפרטיות, המסיעות רוב הזמן אדם אחד, מזהמת הרבה יותר מהחלופות האחרות. בכל שנה מתים בתל אביב יותר מ-1,000 בני אדם כתוצאה מזיהום אוויר.

כדי לפתור את הבעיה מן היסוד עלינו לפעול בדרך שאינה נראית הגיונית בתחילה, צריך לשבור את מעגל מצוקת החנייה על-ידי פעולה המכוונת לנקודה המניעה את המעגל - הביקוש לחנייה.

במקום להעלות את תקני החנייה יש להשאירם במצב הנוכחי; במקום להשקיע בחניונים יש להשקיע בתשתיות לתחבורה ציבורית. למשל, רשת צפופה של מוניות שירות מהירות, הגדלת מספר ותדירות קווי האוטובוס והארכת שעות הפעילות אל תוך הלילה כמו במדינות מערביות רבות. הקצאת נתיבים לתחבורה ציבורית. פיתוח מערכת תחבורה המשלבת הגעה לעיר ברכבת ארוכה ונסיעה בתוכה בתחבורה ציבורית מקומית. הטלת מס כניסה לערים הגדולות על מכוניות פרטיות והוזלת מחירי התחבורה הציבורית, ועוד.

כדאי גם ללמוד מניסיונם של אחרים: בלונדון החלו לגבות ב-2003 אגרת כניסה לעיר מכל רכב פרטי ובמקביל תוגברה התחבורה הציבורית. תוך 6 חודשים ניכרה ירידה של 30% בצפיפות בעיר, 20% במספר התאונות ו-30% בזמן ההמתנה לאוטובוס.

פיתרון אחר נוסה בעיר קורטיבה בברזיל, שם הקצו מסלולים מיוחדים לאוטובוסים עם קדימות ברמזורים והגיעו לזמן המתנה של 5 דקות. כך בהשקעה קטנה ובזמן קצר מאפשרים לאזרחים להשאיר את רכבם הפרטי בחנייה ולהעדיף נסיעה באוטובוסים.

הכותב מהפורום הישראלי לכלכלה בת-קיימא, מרכז השל לחשיבה ומנהיגות סביבתית