בנק המסחר והתעשייה הסיני ICBC יגייס 19.1 מיליארד דולר בהנפקה לציבור הגדולה אי-פעם

תמחור ההנפקה ישקף מכפיל זול יחסית להון העצמי של הבנק הראשון בסין במונחי נכסים * המניה תיסחר בהונג קונג ובשנחאי

בנק המסחר והתעשייה הסיני, ICBC, הבנק מס' 1 בסין במונחי נכסים, מתכנן לגייס 19.1 מיליארד דולר בהנפקה ראשונית שתהיה הגדולה ביותר שנערכה בעולם אי-פעם, מסרו ארבעה מקורות יודעי דבר בסוף השבוע.

לדברי המקורות, הבנק הפועל מבייג'ין, מתכנן למכור 35.4 מיליארד מניות במחיר של 2.56 עד 23.07 דולר הונג קונגי למניה. במקביל עשוי הבנק למכור 13 מיליארד מניות בשנחאי, במחיר של 2.6 עד 3.12 יואן סיני למניה. לכן, ההנפקה תעקוף כנראה את ההנפקה הציבורית הגדולה ביותר שנרשמה בעולם עד כה, זו של רשת הסלולר היפאנית NTT דוקומו שגייסה ב-1998 סכום של 18.4 מיליארד דולר.

בנקים סינים, כולל צ'יינה מרצ'נטס בנק ובנק הבניה הסיני, גייסו ב-15 החודשים האחרונים סכום כולל של 27.7 מיליארד דולר ממכירת מניות. מניות בנק התקשורת הסיני הפועל משנחאי הכפילו את עצמן ויותר מאז הנפקתן הראשונית ביוני 2005.

"משקיעים קונים בנקים סינים משום שהם אופטימיים לגבי הכלכלה הרחבה, ולא מפני שיש לבנקים הללו כוח משיכה ספציפי", אומר פאולין דאן, ממנהלי קרנות חברת מאנולייף אסט מנג'מנט בהונג קונג, שנכסיה מסתכמים ב-1.5 מיליארד דולר.

טווח מחירי ההנפקה של מניות ICBC משקף מכפיל של 1.95-2.23 להון העצמי של הבנק. בנק התקשורת הסיני, שהנפקתו הצליחה, כאמור, נסחר במכפיל של 2.32 להון העצמי החזוי שלו בסוף 2006. בנק הבניה נסחר במכפיל הון עצמי של 2.49.

ממשלת סין לוחצת על הבנקים להדק את הפיקוח על ההלוואות, כדי לשבור את מורשת השחיתות שהעמיסה על המערכת הבנקאית חובות אבודים בהיקף של 262 מיליארד דולר בסוף מארס 2004. ביוני השנה היוו החובות האבודים - הלוואות בלתי נפרעות - 4.1% מתיק ההלוואות של ICBC, ירידה מ-4.7% בסוף 2005. היעד של המפקח הסיני על הבנקים לחמשת הבנקים הגדולים במדינה היה להפחית את היחס הזה אל מתחת ל-5%.

ההנפקה הסימולטנית של ICBC בהונג קונג ובשנחאי תאפיל על ההנפקה הראשונית שביצע "בנק אוף צ'יינה", הבנק מס' 2 במדינה, בשני שלבים, במאי וביולי השנה. הבנק הזה גייס סך של 13.7 מיליארד דולר. מניית ICBC אמורה להתחיל להיסחר בהונג קונג ובשנחאי ב-27 באוקטובר.

הבנק קיבל בשנה שעברה חבילת חילוץ בת 15 מיליארד דולר מן הממשלה כדי להפחית את חובותיו (הלוואותיו) הרעים, והשנה מכר 10% ממניותיו לקבוצת משקיעים שכללה את גולדמן זאקס, אליאנץ ואמריקן אקספרס, תמורת 3.78 מיליארד דולר. השנה עשוי ICBC להרוויח 6.9 מיליארד דולר.

עשר