10 דברים שלא ידעתם על ישראל מקוב

1 ישראל מקוב נולד בשנת 1939 למשפחה של חקלאים. סבתו עלתה ארצה מרוסיה ממניעים ציוניים ב-1890, והשאירה מאחוריה קרובי משפחה, בהם בעל וילדים, שלא רצו להצטרף אליה. היום הוא מתגורר בכרמי-יוסף.

2 כחלק מהמסורת המשפחתית, מקוב נשלח ללמוד בפנימייה החקלאית בפרדס-חנה. לאביו של מקוב היו פרדסים, ומקוב עזר לו בזמן חופשותיו מן הלימודים. "אבא שלי היה שולח אותי לעבודה בפרדס, ודי קינאתי בילדים שמזלם האיר להם פנים ולאביהם לא היה פרדס", סיפר.

3 עם סיום שירותו הצבאי הציע לו אביו לקבל את המשק המשפחתי, אך מקוב בחר לפנות למסלול של לימודים, ואביו מכר חלק מן השטחים. את התואר הראשון למד בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית ברחובות, והשלים אחר-כך תואר שני בכלכלה באוניברסיטה העברית.

4 אחרי סיום לימודיו החל מקוב לעבוד ככלכלן במועצה לשיווק פרי הדר, והיה ממקימי המחלקה הכלכלית באירופה. מקוב עבד במועצה לשיווק פרי הדר במשך שבע שנים, בלונדון, בדנמרק ואחר-כך גם בארה"ב. מאוחר יותר הפך מקוב למנכ"ל מפעל התרופות אביק, שלימים נמכר לחברת טבע. כשהמפעל נמכר, הוא עזב.

5 הפרק היזמי בחייו החל כשמקוב הקים וניהל את חברת הביוטכנולוגיה הישראלית הראשונה, אינטרפארם, בשנת 1979.

חברת אינטרפארם פעלה בשיתוף עם מכון ויצמן, אוניברסיטת חיפה והטכניון.

בשנת 1981 הפכה החברה לציבורית לאחר שהונפקה בבורסה של ניו-יורק. הוא היה גם ממקימי בנק ההשקעות Axiom, שפעל במקביל בישראל ובארה"ב.

6 בשנות ה-90 כיהן ישראל מקוב כמנכ"ל במספר חברות, ביניהן יכין חקל וגוטקס. "כשאני מסתכל על הקריירה שלי, אני רואה שבכל כמה שנים אני מחליף מקום עבודה", אמר בעבר. "לא סתם מחליף, אלא משנה כיוון. זה לא בתכנון, זה דה-פקטו. ברגע שאני מפסיק ליהנות, רואה שאני לא יכול ליצור יותר, אני הולך".

7 מקוב הצטרף לטבע בשנת 1995, ומונה לסמנכ"ל הפיתוח העסקי בחברה.

בשנת 2000 מונה מקוב למשנה למנכ"ל טבע, והוא מכהן כמנכ"ל מאפריל 2002.

בראיון ל"גלובס" לפני כשנה, אמר מקוב: "האנשים המוכשרים לא יעזבו את טבע, כי רמת השמירה שלה מאוד גבוהה, וצריך להיות משהו מאוד חריג כדי לגרום למנהיג מוכשר לעזוב. לפעמים זו פרישה מוקדמת, מסיבות אישיות".

8 רעייתו של מקוב, נירה, נפטרה לפני מספר חודשים. מקוב החליט לאחרונה להמשיך את דרכה ולשמש כיו"ר עמותת ידידי תיאטרון גשר, תפקיד שמילאה נירה במשך ארבע שנים.

המשפחה הקימה קרן מיוחדת להנצחת זכרה, ומטרתה של הקרן לסייע לתיאטרון להעלות הפקות איכותיות מדי שנה.

9 בנו של ישראל מקוב, איתי, מכהן כסגן נשיא ומנכ"ל בפועל של הסניף הישראלי של בית-ההשקעות סיטיגרופ. איתי נשוי לאפרת מקוב, סמנכ"לית הכספים של חברת אלדין.

10 מקוב הודה פעם שאחד מתחביביו הוא עישון מקטרות. "יש לי בשימוש כעשר מקטרות", הוא מספר. "היו לי יותר, אלא שהדר (בתו הקטנה של מקוב) העלימה אותן, כחלק ממסע ההתנגדות שלה לעישון שלי", סיפר.